روزنامه تصویری شبکه 5

گزارشی از پشت‌صحنه برنامه صبحگاهی «یه روز تازه» که هر روز از شبکه 5 پخش می‌شود

روزنامه تصویری شبکه 5

در روزهای نه‌چندان دور، رادیو آغازکننده صبح برای مردم بود. اما سال‌هاست که مخاطبان تلویزیون دیگر به تماشای برنامه‌های صبحگاهی عادت کرده‌اند و هرروز صبح‌شان را با برنامه‌های سرگرم‌کننده این جعبه حقیقتا جادویی آغاز می‌کنند. شبکه پنج هم مجله تصویری «یه روز تازه» را هر روز برای مخاطبان خود روی آنتن دارد. برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی شهرام راد و روح‌ا... رحیمی که هرکدام یک هفته در میان تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارند و وحید رونقی و فریبا باقری هم مجریان ثابت این برنامه هستند که نگاهی به حوزه‌های مختلف مسائل روز شهر تهران دارد. این برنامه در ایام قرنطینه ساعت 8 صبح آغاز می‌شد و پس از آن باز هم به روال سابق خود بازگشته و ساعت 7 صبح آغاز می‌شود و تا حدود ساعت 10 ادامه دارد. جام‌جم نیز در یکی از روزهای قرنطینه به پشت‌صحنه برنامه رفته و گزارشی تهیه کرده و با مجریان و تهیه‌کننده برنامه گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

تپه باصفای صبا
بعد از آفیش و احراز هویت و عبور از گیت در شمالی سازمان صداوسیما باید چند قدمی راه بروی و به دوراهی که رسیدی منتظر تاکسی‌ها بمانی تا تو را به تپه صبا برسانند؛ همان‌جایی که برای خیلی‌ها یادآور برنامه «صبح بخیر ایران» است و فضای باصفایی دارد.
در این بین با کارمندان سازمان هم مواجه می‌شوی که با یکدیگر سلام و احوالپرسی می‌کنند و در ایستگاه منتظر مینی‌بوس هستند تا به محل کارشان برسند.
از تاکسی که پیاده می‌شوی باز هم با حراست ورودی باید هماهنگ شوی و از کنار یک استخر عبور کنی تا به فضای باصفاتری برسی که استودیوهای شبکه یک و پنج در آنجا قرار دارد. صدای قارقار کلاغ‌ها از لابه‌لای شاخه‌های درختان شنیده می‌شود.
هنوز نیم‌ساعتی به آغاز برنامه مانده و عوامل در یکی از آلاچیق‌های کنار استودیو ایستاده‌اند و گپ می‌زنند. بخشی از فضای باغ را به این برنامه اختصاص داده‌اند. به همین دلیل فیلمبردارها چند دوربین را در فضای باز مستقر می‌کنند و مجری‌ها نیز گریم شده مقابل دوربین می‌روند.
هوا ابری است و هر لحظه امکان بارندگی وجود دارد. به همین علت دوربین‌ها زیر چترها قرار گرفته است. یکی از آلاچیق‌ها هم با پلاستیک نرم پوشیده شده و یکی دو مهمان برنامه آنجا منتظر می‌مانند و ما هم مصاحبه با مجری‌ها را در آنجا انجام می‌دهیم. هنوز چند دقیقه‌ای به آغاز برنامه مانده که صدای موسیقی از باند کنار آلاچیق شنیده می‌شود.
موضوع برنامه امروز، مجلس است و طبیعتا تعدادی از نماینده‌های مجلس مهمان آن خواهند بود. برنامه با آیتم سلام مجری‌ها و بعد صلوات خاصه امام رضا (ع) آغاز می‌شود و به آیتم ورزش صبحگاهی می‌رسد. در این بخش دو جوان به همراه مربی‌شان با گرمکن ورزشی اجرای این بخش را برعهده دارند.
جالب این‌که مدیر صحنه هم با آن دو جوان همراهی کرده و پشت دوربین‌ها در حال نرمش صبحگاهی است. یکی دیگر از عوامل هم که مرد میانسالی است همان حرکات کششی را پشت دوربین انجام می‌دهد.


 به اصل مطالبه‌گری مردم پایبندیم
شهرام راد یکی از تهیه‌کنندگان این برنامه که تهیه‌کنندگی فصل دوم را نیز برعهده داشته، درباره زیرو بم یه روز تازه به جام‌جم نکاتی را بیان می‌کند: یه روز تازه مجله صبحگاهی شبکه پنج سیماست که شامل بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، هنری و... می‌شود. در یه روز تازه به سه اصل پایبندیم: ارائه اطلاعات و اخبار به روز و صحیح به مخاطبان‌مان، ایجاد شور و نشاط و البته امید، مطالبه‌گری مردم. خدا را شکر می‌کنم با اعتماد و حمایت تمام قد مدیران محترم شبکه پنج، تیم سردبیری حرفه‌ای و اتاق فکر قوی، به همراه دوست خوبم روح‌ا...‌رحیمی تهیه‌کننده خوش‌فکر شبکه توانستیم اعتماد مخاطب را جلب کنیم. برنامه‌ای که مخاطب بیشتری داشته‌باشه طبیعتا مسؤولان هم برای حضور در برنامه و پاسخگویی اشتیاق بیشتری خواهند داشت که ما این مساله را در فصل سوم به‌خوبی حس کردیم، حضور مسؤولان رده اول و همچنین وزرای محترم در برنامه یه روز تازه گواه این ادعاست.
وی درباره انتخاب و حضور مجری‌ها هم توضیح می‌دهد: مجری‌های برنامه آقایان وحید رونقی، حافظ کاظم‌زاده، علی مرادخانی و خانم‌ها فریبا باقری و صدیقه مرادی هستند که انتخاب این دوستان با وسواس و دقت زیادی صورت گرفته و خوشبختانه از این انتخاب به‌شدت راضی هستیم. پخش نماهنگ‌های شاد و حال خوب کن و همچنین پلی‌بک‌های گزارشی و موضوعی، اخبار فضای مجازی، مرور روزنامه‌های صبح و...... از دیگر بخش‌های برنامه است که خوشبختانه توانسته مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. باید تاکید کنم که یک تیم حدود 50 نفره از اولین دقایق صبح تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا در این روزهای سخت کرونایی کنار مردم باشند و مثل همیشه باز هم تاکید می‌کنم آخرین و صحیح‌ترین اطلاعات و اخبار را از رسانه ملی و شبکه 5 سیما دنبال کنند.
وی در پایان هم می‌گوید: فصل سوم برنامه یه روز تازه شنبه تا چهارشنبه 7 تا 9 صبح و تا نوروز 1400 روی آنتن شبکه پنج خواهد بود. البته در روزهای قرنطینه ساعت 8 صبح روی آنتن بودیم که پس از گذراندن این ایام باز به روال
گذشته برگشتیم.

یه روز تازه دیگه
همزمان که برنامه در استودیو روی آنتن است، گروه سرود نوجوان‌ها در فضای باز آماده اجرای قطعه «نقطه زن» هستند. بعد از اجرای این گروه، رونقی با میکروفون سراغ آنها می‌رود و گپ کوتاهی می‌زند. مراسم تشییع شهید فخری‌زاده به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود و در رژی همه چشم‌هایشان را به مانیتور دوخته‌اند.
آیتم‌های مختلف برنامه پشت سر هم پخش می‌شود و پس از تیتراژ پایانی همه بچه‌های گروه با انرژی از یکدیگر خداحافظی می‌کنند. رونقی از گروه جدا شده و با یکی از همان تاکسی‌ها به سمت در خروجی می‌رود. اما من نیز همراه تهیه‌کننده و فریبا باقری و چند نفر از عوامل ترجیح می‌دهیم سراشیبی تپه تا در خروجی را که محوطه بسیار زیبایی دارد پیاده برویم و هم‌قدم شویم و در طول مسیر با تهیه‌کننده گفت‌وگو کنیم. پشت سر ما هم تعدادی از عوامل در حال عکس گرفتن از همدیگر در فضای چشم‌نواز و زیبای محوطه سازمان هستند.
در نهایت پس از حدود 10 دقیقه که پیاده می‌رویم، به همان دوراهی که صبح آمده‌بودیم می‌رسیم و از همدیگر خداحافظی می‌کنیم. البته تهیه‌کننده و همکارانش برای استراحت به خانه‌هایشان نمی‌روند. بلکه به دفتر کارشان می‌روند تا برنامه روز بعد را آماده کنند تا ما بتوانیم یه روز تازه دیگری را شاهد باشیم.



پخش قطعات موسیقی حماسی
بعد از بخش ورزشی، ادامه برنامه در استودیو روی آنتن می‌رود و مجری‌ها در جایگاه خود قرار می‌گیرند. اتاق رژی درست مقابل در ورودی است و به‌خاطر کرونا سعی شده از تعداد عوامل در اتاق رژی کاسته شود. چند پله که پایین بروی وارد استودیو برنامه می‌شوی. سه ویدئو وال در نقاط مختلف استودیو قرار دارد. سه فیلمبردار به‌همراه دوربین‌هایشان نیز در جای خود مستقر شده‌اند. استودیو چندان وسیع نیست اما سعی شده از فضا به‌درستی استفاده شود. وحید رونقی با روزنامه‌ها وارد استودیو می‌شود و پشت میزش قرار می‌گیرد. فریبا باقری نیز پشت میز دیگری ایستاده و در حال خواندن پیامک‌های مخاطبان است. روی میز مجری‌ها اسپری ضدعفونی کننده قرار دارد و یک قوری و استکان چای که حال و هوای صبحگاهی به برنامه داده. مجری‌ها روی آنتن ماسک‌هایشان را برمی‌دارند اما به محض این‌که دوربین‌ها خاموش می‌شود، دوباره ماسک به صورت می‌زنند. در این بین حافظ کاظم‌زاده، مجری بخش ورزشی هم وارد استودیو شده و درباره اخبار ورزشی با رونقی گپ می‌زند. صدای زنده‌یاد محمد نوری و قطعه ایران فضا را پر می‌کند تا همکار عکاس ما فرصت پیدا کند از مجری‌ها در کنار هم عکس بگیرد. در این فاصله مهمان هم وارد استودیو شده و یکی از عوامل hf او را روی عبایش وصل می‌کند. رونقی مقابل مهمان می‌نشیند و بحث‌شان گل می‌اندازد. برخلاف استودیو که سکوت در آن حکمفرماست، رژی و فضای پشت صحنه پر است از هیاهوی آدم‌هایی که با انرژی سرکار آمده‌اند. قطعه «وطنم» سالار عقیلی پخش  و مهمان دیگری در این فاصله وارد استودیو می‌شود. مهمان برنامه درباره کمک هزینه دولت به مردم صحبت می‌کند و در رژی هم همه در حال بحث درباره این موضوع هستند.


انتقال انرژی و نشاط به مخاطب
فریبا باقری که شروع فعالیتش با شبکه پنج و این اواخر یکی از مجریان برنامه «به خانه برمی‌گردیم» بوده، حدود دو ماه است که در کنار وحید رونقی اجرای این برنامه را برعهده دارد. وی درباره ویژگی‌های اجرای یه روز تازه به جام‌جم می‌گوید: از آنجا که مخاطبان برنامه‌های صبحگاهی با عصرگاهی متفاوت است، بنابراین مجری باید از نشاط و انرژی خوبی در اجرا بهره‌مند شود تا بتواند حال خوب را به مخاطب هم منتقل کند. ضمن این‌که حضور مهمان‌ها و طرح موضوعات مهم برنامه قطعا نیازمند اجرای متفاوت‌تری نسبت به برنامه‌های عصرگاهی است.
وی درباره علاقه‌اش به اجرای برنامه صبحگاهی هم عنوان می‌کند: شخصا به برنامه صبحگاهی علاقه بسیاری دارم و به همین دلیل اجرای برنامه‌های صبحگاهی بسیاری را تجربه کردم. ضمن این‌که مخاطب برنامه‌هایی از این دست هم خیلی متفاوت از سایر برنامه‌های تلویزیون است. خوشبختانه بازخوردهای خوبی از مخاطبان و دوستان رسانه‌های مختلف گرفتم.
باقری در پاسخ به این سوال که خواسته مخاطب از یک برنامه صبحگاهی چیست هم توضیح می‌دهد: من فکر می‌کنم در کنار انتقال اخبار مهم روز، مخاطب انرژی و نشاط خاصی را از این برنامه‌ها و مجریانش توقع دارد. بنابراین ما هم سعی کرده‌ایم صرفا یک برنامه جدی و یا صرفا برنامه مفرح را نداشته‌باشیم و هر دو را در کنار هم داشته‌باشیم و به یک تعادل برسیم.




دغدغه مردم دغدغه ما هم هست

وحید رونقی از نخستین برنامه «یه روز تازه» اجرای آن را بر عهده داشته است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره ویژگی‌های برنامه و اجرای آن نکاتی را بیان کرد که می‌خوانید:

 شما پیش از این با تهیه‌کننده دیگری در این برنامه همکاری داشتید که زاویه نگاه متفاوتی از آقای راد داشت. این دست تغییرات چقدر می‌تواند روی کار مجری تاثیرگذار باشد؟
طبیعتا باید خودمان را با شرایطی که در کار ایجاد می‌شود، وفق بدهیم. حتی مهمان امروز با مهمان دیروز تفاوت دارد و بخش‌های مختلف برنامه هم با یکدیگر متفاوت است. بنابراین وقتی برنامه امروز تمام می‌شود، باید خودم را با برنامه فردا وفق بدهم. درباره کار با تهیه‌کننده‌ها نیز باید بگویم که به هر حال هر سه تهیه‌کننده زاویه نگاه و رویکرد خودشان را دارند که هر دو عزیز برای من قابل احترام هستند. بنابراین با هر شرایطی در کار منطبق می‌شویم.
 مجری دیگر این برنامه هم تغییر کرد. پس در این مبحث هم سعی کردید خودتان را تطبیق بدهید. به هر حال تغییر همکار در برنامه هم می‌تواند روی کار مجری تاثیر بگذارد؟
بله، این‌که مجری‌های یک برنامه بعد از یک مدت همدیگر را پیدا می‌کنند. یعنی من متوجه می‌شوم همکارم در اجرا کجا جدی می‌شود و کجا شوخی می‌کند. بنابراین تغییر مجری‌ها بی‌تاثیر نیست. اما همان‌طور که گفتم باید با شرایط منطبق شد.
 در بخش گفت‌وگوهای برنامه به‌خصوص زمانی که یکی از مسؤولان مهمان برنامه است، چقدر خودتان را به‌جای مخاطب می‌گذارید و از نگاه آنها طرح مساله می‌کنید؟
من قبل از این‌که مجری باشم مردم هستم. یعنی من هم یکی از همین آدم‌ها هستم و دغدغه آنها دغدغه من هم هست. بنابراین ساحتی که برای خودم قائل می‌شوم، ساحت مردم است و در قالب مردم سوالات را از مهمان می‌پرسم. البته سعی می‌کنم سوالاتم را با حفظ احترام بپرسم و به خاطر جایگاهی که در اختیارم قرار داده‌شده سوالات را با حفظ یک‌سری مسائل بپرسم. با این حال سوال من سوال مردم است.
 متاسفانه بعضی از مجری‌ها هیچ شناختی از مهمان برنامه ندارند و حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند قبل از برنامه اطلاعاتی درباره آن شخص کسب کنند و صرفا سوالات مطرح‌شده توسط تهیه‌کننده را می‌پرسند. شما چقدر پیش از گفت‌وگو از مهمان‌تان شناخت کافی دارید؟
من سعی می‌کنم به‌عنوان میزبان اطلاعات مورد نظر را از مهمان داشته‌باشم. ضمن این‌که سابقه سال‌ها فعالیت و تجربه در رادیو دارم و همین را به‌عنوان پشتوانه با خودم به برنامه آورده‌ام. البته ادعایی ندارم. اما این پشتوانه با من و خیلی از مجری‌ها هست. اما بعضی از مجری‌ها، می‌خواهند ره صدساله را یک‌شبه بروند، و به همین خاطر از ایجاد حاشیه یا جنجال در برنامه به نفع مطرح‌شدن خودشان استفاده می‌کنند. در حالی که معتقدم یک مجری باید به نفع برنامه و شبکه کار کند، نه منافع شخصی.
 در چند جمله برایمان بگویید که مردم چرا باید یه روز تازه را ببینند؟
یه روز تازه قرار است که حال آدم‌ها را خوب کند. آن هم زمانی که قرار است روز را آغاز کنند و برای رفتن به محل کار از خانه خارج شوند. این را بدانید که دغدغه شما دغدغه ما هم هست و در حد بضاعت‌مان تلاش می‌کنیم دغدغه‌ها را پیگیری کنیم و ان‌شاءا... به نتیجه برسیم.