پاسداشت  سردار صلح  در جهان

مدیر کل امور بین‌الملل صدا و سیما از تولید مستندهایی با محوریت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی خبر داد

پاسداشت سردار صلح در جهان

وقتی صحبت از دفاتر خارج از کشور رسانه‌ملی می‌شود، مخاطبان معمولا به یاد گزارشگران صدا و سیما می‌افتند که در بخش‌های مختلف خبر با آنها ارتباط گرفته می‌شود و درباره اتفاقاتی که در کشور مورد نظر رخ داده، صحبت می‌کنند. در حالی که کارکرد دفاتر خارج از سازمان فقط این موارد نیست و آنها کار تولید هم انجام می‌دهند. این دفاتر زیر نظر امور بین‌الملل فعالیت می‌کنند و طبق سفارش‌های داده‌شده، مستندهایی هم تولید می‌کنند. نکته قابل تامل این است که هر یک از این دفاتر به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی برنامه‌های مستند و مصاحبه‌های متنوع تهیه کرده‌اند. تفاوت این آثار با مستندهای داخلی که با این محوریت ساخته و روانه آنتن شده، این است که برنامه‌سازان از منظر اقشار مختلف از جمله اندیشمندان، دانشجویان و... خارج از ایران به شخصیت سردار پرداخته‌اند و رنگ و لعاب کاملا بین‌المللی دارد و حالا این آثار از شبکه‌های مختلف سیما روانه آنتن شده‌است. یکی از این آثار مستند سردار صلح و مقاومت است که این روزها از شبکه دو پخش می‌شود و با اقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شده‌است. درباره تولیدات دفاتر خارج از کشور با محوریت سردار با دکتر علی فهیم‌دانش، مشاور رئیس سازمان‌صدا و سیما و مدیرکل امور بین‌الملل به گفت‌وگو نشستیم که تا به امروز تالیفات بسیاری به زبان‌های فارسی و انگلیسی انجام داده‌است.

ادای دین به سردار
بخش عمده‌ای از اقدامات، تحولات و برنامه‌سازی‌ها در رسانه‌ملی معطوف به عرصه بین‌المللی حاج قاسم سلیمانی است. نیروی معزز قدس سپاه و فرمانده شهید آن بیشترین اقداماتی که انجام دادند در عرصه بین‌المللی بود و یک‌سری اقدامات هم در داخل انجام دادند که می‌توان به اقدامات سازندگی و حضور فعال در ارتباط با سیلی که در استان خوزستان رخ داد، اشاره کرد. اما بخش عمده عملکرد قدس سپاه در خارج از کشور بوده و بر این اساس وظیفه رسانه‌ملی است که در زمینه بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی چنین مولفه‌هایی را تقویت کرد. اولا اتهامات بی‌اساس و کذبی در زمینه اقدامات سردار شهید و نیروی قدس و جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود داشت که ایالات متحده آمریکا با عنوان دشمن اصلی صلح و امنیت خاورمیانه وارد کرده و می‌کند و همین طور دروغ‌ها و اکاذیبی که آمریکایی‌ها وارد کردند در زمینه به شهادت رساندن شهید و اقداماتی که سردار انجام داده، به همین دلیل مولفه‌های حقوق بین‌الملل و چارچوب‌هایی که حقوق بین‌الملل ترسیم کرده، دست به دست داد تا رسانه‌ملی در بزرگداشت حاج قاسم در بخش بین‌الملل اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. بر این اساس دفاتر خارج از کشور هم وظیفه دارند تولیداتی در خارج داشته باشند تا هم برای مخاطبان داخل و هم بینندگان خارج از کشور توسط رسانه‌های برون مرزی پخش شود. بنابراین دفاتر دست به کار شدند و مستندهایی متنوع با محوریت چهره بین‌المللی سردار تولید کردند تا ادای دین کوچکی نسبت به رشادت‌ها و اقدامات مجاهدانه حاج‌قاسم داشته باشند.



جنگ روایت‌ها
ما الان در دنیایی زندگی می‌کنیم که جنگ روایت‌ها، موضوع مهم و حساسی است. همه تلاش دارند روایت خودشان را از اتفاقات ، تحولات و رخدادها را اول ثبت کنند. ما هم در این زمینه سعی کردیم حضور فعال داشته باشیم و روایت مبتنی بر حقیقت و واقعیت را بتوانیم تثبیت و تبیین کنیم؛ بنابراین سراغ برنامه‌سازی رفتیم. یکی از آثار تولیدشده، مستند سردار صلح و مقاومت است. علت انتخاب این نام نیز همان‌طور که می‌دانید اتهامات کذبی است که باید خنثی شود. وقتی آمریکایی‌ها می‌آیند با زدن اتهام دست به نشر اکاذیب می‌زنند و ما را درگیر جنگ نیابتی می‌کنند که ما صلح و امنیت منطقه خاورمیانه و غرب آسیا را دچار خدشه کرده‌ایم. در حالی که در عمل جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب و نیروی قدس و سردار فرماندهی نیروی‌قدس شهیدحاج قاسم سلیمانی بودند که در عمل با تروریست جنگیدند و شهید دادند.
 البته ما به دولت‌های عراق و سوریه کمک کردیم و توانستیم صلح را به منطقه خاورمیانه به ارمغان بیاوریم؛ رهاورد بسیار گرانقدری که آمریکایی‌ها هفت تریلیون دلار خرج کردند و نرسیدند، اما جمهوری اسلامی ایران با حداقل هزینه، امنیت و صلح پایدار را با نابودی داعش و کمک کردن به دولت‌های منطقه شکل داد و باید آن را مغتنم بشماریم. بنابراین ما در قالب برنامه‌سازی در دفاتر خارج از کشور سعی کرده‌ایم به این موارد بپردازیم و نشان دهیم سردار صلح و مقاومت و نیروی قدس چه رشادت‌هایی کردند تا این امنیت شکل گرفت.



همه پای کار آمدند
تمام دفاتر خارج از کشور پای کار آمدند. دفتر ما در عراق علاوه بر اقداماتی که انجام دادند، در روز شهادت سردار ارتباط مستقیم با ما داشتند و شبکه‌های قرآن، سه و پنج با محل شهادت حاج‌قاسم سلیمانی ارتباط مستقیم داشتند، حتی دوستان دفتر بغداد تا 3بامداد به وقت تهران تلاش کردند خبرها را پوشش بدهند و برنامه‌سازی کنند. مهمانان خوبی هم دعوت کردند تا نشان بدهند همان‌طور که حاج‌قاسم در ایران عزیز است، در عراق هم عزیز است.
ما هم نشان دادیم ابومهدی مهندس همان‌طور که در عراق عزیز است، در ایران هم سردار مقاومت است و سرداران مقاومت برای ما عزیز هستند. چند تا کلیپ خوش‌ساخت در دفتر بغداد تولید شد. حاج‌قاسم برای همه عزیز بود. گرچه سردار به شهادت رسیدند، اما ده‌ها سلیمانی داریم که از پرورده‌های مکتب امام‌خمینی (ره) هستند و این مسیر را ادامه می‌دهند. در کنار زحمات دفتر عراق، باید به اقدامات دفتر مسکو هم اشاره کنم که مستندی تولید کرد که می‌توان به اثر سردار مبارزه با تروریسم بین‌الملل اشاره کرد.



گفت‌وگو با الکساندر دوگین
تلاش کردیم مستندهای تولیدشده در دفاتر خارج از کشور، بیان‌کننده واقعیت‌های افکار عمومی مردم خارج از ایران باشد. وقتی از یک مکتب صحبت می‌کنیم و قاسم سلیمانی سمبل آن مکتب است، نشان می‌دهیم که ضریب نفوذمان چقدر در دنیا زیاد است. به همین دلیل ما به چهره بین‌المللی ایشان پرداخته‌ایم. دفتر مسکو 11 گفت‌وگوی اختصاصی برایمان تهیه کرد و یکی از مصاحبه‌های شاخص مربوط به الکساندر دوگین، چهره مشهور روس است که مشاور پوتین بوده و رابطه خوبی هم با او دارد. او نیز درباره سردار صحبت کرده‌است. این دفتر 431دقیقه برنامه‌سازی داشته‌است. همچنین دفتر نمایندگی در سوریه زحمات بسیار زیادی کشیدند. ما سعی کردیم ائتلاف‌سازی انجام بدهیم علیه تروریست. در دنیا بر مبنای آخرین دکترای روابط بین‌الملل، هر کشور را به میزان ائتلاف‌سازی‌اش می‌شناسند. به همین دلیل در سوریه ما با محوریت دفاع از حرم حضرت زینب (س) ائتلاف‌سازی قابل توجهی انجام داده‌ایم.



تصویر حاج‌قاسم در حمله طالبان

 در دفتر لبنان هم دو مستند ساخته شده‌است. سرباز مقاومت روایت متفاوتی درباره سردارشهید از منظر مردم و طیف‌های مختلف دارد و مستند جذابی شده‌است. همچنین مستند زنده در رگ هم به یکی از آرمان‌های شهیدسلیمانی پرداخته‌است. این اثر مبارزه با استکبار و صهیونیست را مورد بررسی قرار داده، زیرا سردار نگاهی ویژه به حضور میدانی علیه استکبار آمریکایی، عربی و عبری داشت. البته تولیدات زیاد است و ما نمی‌خواهیم در یک بازه زمانی به نمایش در بیاوریم و همه این آثار به مرور از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شوند. همچنین دفتر افغانستان اقدامات خوبی انجام داد و مصاحبه‌های متعددی تهیه کرد. مصاحبه با دکتر عبدا... عبدا...، نفر دوم افغانستان یکی از گفت‌وگوهاست. او در حین مصاحبه تصویری از گوشی همراهش نشان داد حاج‌قاسم سال 2001 هم در زمان حمله طالبان حضور داشتند. همچنین با فرزند شاه‌مسعود، احزاب و مسؤولان هم مصاحبه‌هایی انجام شده‌است. البته همه دلی کار انجام دادند و با کمترین هزینه و کمترین امکانات ادای دین کردند. دفتر آذربایجان هم برای ثبت و ضبط خاطرات سردار از منظر مردم جمهوری‌آذربایجان زحمت زیادی کشیدند و مصاحبه‌های جذابی گرفتند. همچنین دفتر ما در چین با مقامات و روسای دانشگاه‌ها و... گفت‌وگو داشتند. دفتر بوسنی یکی از دفاتری است که به صورت سمبلیک در کشوری واقع شده که خاطرات زیادی از رشادت‌های جمهوری‌اسلامی ایران دارند به‌ویژه در جنگ میان صرب‌ها و کراوت‌ها. این دفتر هم با چند دیپلمات و روزنامه‌نگار صحبت کرده‌است. دفتر آلمان هم با اندیشمندان آلمانی به گپ و گفت نشسته‌است. این اتفاق در دفتر ترکیه هم افتاده و با چهره‌های سرشناس و احزاب گفت‌وگو شده‌است. ما تلاش کرده‌ایم واقعیات را ارائه کنیم. دفتر اسلام‌آباد هم برنامه‌سازی بسیار خوبی داشت. دفاتر هنر، لندن و همچنین آمریکا هم مصاحبه‌های متنوعی درباره سردار گرفتند. در مجموع ما هشت ساعت مصاحبه داریم با شخصیت‌های بسیار چهره.




حضور موثر  در فضای مجازی
 در دفاتر سازمان تلاش کردیم در کنار برنامه سازی، در فضای‌مجازی هم حضور موثر داشته‌باشیم و بخشی از برنامه‌هایمان را که قابلیت بهره‌برداری در فضای مجازی دارد، آپلود و بازنشر کنیم تا بیشتر دیده شود. همچنین در برودکست هم فعالیم. علاوه‌بر اینها تعامل خوبی هم با برنامه‌هایی که در سیما و رادیو با محوریت مسائل بین‌المللی تولید می‌شود، داریم. به عنوان مثال با آقای بخشی‌زاده، معاون صدا تعاملاتی داشتیم و افراد خارج از کشور را به رادیو مقاومت مرتبط کرده‌ایم تا از صحبت‌  آنها استفاده کنند.


حرف درباره سردار زیاد است
مهدی ذاکری، تهیه‌کننده مستند سردار صلح و مقاومت: تا به امروز درباره شخصیت سردار عزیز حاج‌قاسم سلیمانی، تهیه‌کنندگان و کارگردانان دغدغه‌مندی آثاری متنوع ساختند، اما وجه‌تمایز مستند سردار صلح و مقاومت که در امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما تهیه‌شده این است که دیگر مستندها، ابعاد شخصیتی سردار را از منظر داخلی و مخاطبان داخل کشور بررسی کردند، اما ما از منظر آزاداندیشان دنیا و فارغ از مسائل مذهبی، سیاسی، جنایی و جغرافیایی بررسی کردیم، حتی با کسانی در این مستند درباره سردار صحبت کردیم که در ابتدا گرایش به داعش داشتند، اما وقتی با شخصیت سردار آشنا شدند، مسیرشان را تغییر دادند. حرف درباره سردار بسیار زیاد است و می‌توان آثار زیادی تولید کرد.
در شهر حمص با کشیش کلیسایی صحبت کردیم. او آنقدر سردار را خوب می‌شناخت که از ابعاد مختلف به ویژگی‌های سردار اشاره کرد و این‌که خالصانه جهاد می‌کرد. در واقع در این مستند از منظر مردم خارج از ایران به سردار پرداخت کرده‌ایم و همین نکته قابل‌توجه این مستند است. برای تهیه این مستند به کشورهای عراق و سوریه رفتیم که همان‌طور می‌دانید امنیت 100درصدی وجود ندارد،
اما باید از دوستان در دفاتر سوریه و عراق قدردانی کنم که همراه با ما بودند. ضمن این‌که ما شرایط کرونا هم داشتیم، اما همه با عشق کار کردند و سختی‌ها را به جان خریدند و با عرق پای کار بودند.
نکته جالب در مصاحبه‌ها این بود که فارغ از گرایش‌های مذهبی و سیاسی حرف یک مسیحی درباره سردار با حرف مای ایرانی یکی بود. در حال حاضر از پخش این مستند بازخوردهای خوبی دریافت کرده‌ایم و مذاکراتی هم انجام شده تا مجموعه‌مستند سردار صلح و مقاومت در عراق و سوریه هم پخش شود.