3 نسل خانواده  قربانی طمع گروگانگیران مسلح

گفت‌و‌گو با همسر و مادر 2 قربانی جنایت هولناك قلعه‌گنج

3 نسل خانواده قربانی طمع گروگانگیران مسلح

اردیبهشت امسال برای خانواده میرزاعلیان، تلخ‌ترین خاطره زندگی‌شان رقم خورد. سه نسل خانواده كه برای كشاورزی به روستایی در قلعه‌گنج رفته بودند، در یك شب به قتل رسیدند. سه مرد مسلح نیمه‌های شب با اسلحه وارد خانه پدر و پسر كشاورز شدند، اما وقتی برای رسیدن به نیت خود با مقاومت آنها رو‌به‌رو شدند، پدر و پسر را هدف شلیك گلوله قرار دادند. آنها به نوه 14 ساله خانواده هم رحم نكردند و او را هم كشتند. هشت ماه از این جنایت گذشته و فرناز سه‌ساله هنوز منتظر است برادر 14 ساله‌اش به همراه پدر و پدربزرگ از قلعه‌گنج به خانه برگردند. هشت ماه از این جنایت می‌گذرد و عروس خانه برای پیگیری پرونده باید یكه و تنها مسیر 1700 كیلومتری اصفهان تا قلعه‌گنج را طی كند. مسیری كه اخیرا با تهدیدهایی كه شده، برایش ناامن است. این هفته در پشت صحنه یك جنایت در گفت‌وگو با عروس خانواده كه در این جنایت، پسر، همسر و پدرشوهرش را از دست داده، جزئیات این جنایت هولناك را بررسی كردیم.

فقط قصاص قاتلان  را می‌خواهیم
مادر همراه دختر سه‌ساله‌اش به دفتر روزنامه جام‌جم در اصفهان آمده است. فرناز هنوز مرگ پدر و برادر را باور نكرده و با نگاهی همراه با ترس و تعجب به مادر خیره شده است. خانم حاتمی از مسیر و تهدید برخی اهالی وحشت دارد و می‌خواهد صدایش به گوش رئیس قوه قضاییه برسد، شاید زودتر بتواند قاتل را بالای چوبه دار ببیند.
 چرا پدر شوهر و همسرتان به روستای صولان قلعه‌گنج در كرمان رفته بودند؟
پدرشوهر و همسر من شغل‌شان كشاورزی صیفی‌جات به خصوص خربزه و هندوانه بود و چون مجبور بودند در منطقه گرمسیری كار كنند، این منطقه را انتخاب كرده بودند. تقریبا حدود 13 سال بود كه شش ماه در سال را در آن منطقه ساكن و كار می‌كردند و تاكنون سابقه نداشت كه مشكلی برای‌شان پیش بیاید.
خودتان به آنجا رفته‌اید؟
 صولان یك روستای كوچك است كه خانواده‌های زیادی در آن ساكن نیستند، درواقع جزو مناطق بسیار محروم است، به نحوی كه با آخرین پاسگاه محلی؛ حدود 40 كیلومتر فاصله دارد. در آن منطقه كه همسر من كار می‌كرد، حدود 12 خانه در اطراف وجود داشت. من هر سال یكی دوبار همراه خانواده به این محل می‌رفتم و قبل از حادثه نیز دو ماهی آنجا بودم، اما چند روز قبل از قتل به همراه دخترم از آنجا به اصفهان برگشتم.
رابطه اهالی روستا با آنها چطور بود؟
اهالی منطقه و معتمدان محل تقریبا با پدرشوهر و همسرم آشنایی داشتند و از محل كار و زندگی آنها باخبر بودند. آنها حتی جزو خیران محلی بودند و توانسته بودند بسیاری از افراد محلی بیكار را مشغول به كار كنند.
در مدتی كه آنجا بودید، با مورد مشكوكی رو‌به‌رو نشدید؟
 در مدتی كه آنجا بودم، چندین بار متوجه حضور افرادی ناشناس در محل اقامت همسرم شدم که هردفعه به بهانه‌های مختلف سوالاتی از من پرسیدند.
از شب حادثه بگویید.
در تاریخ 6 اردیبهشت امسال همزمان با شب اول ماه رمضان، ساعت 3 نیمه‌‌شب سه نفر گروگانگیر كه صورت خود را پوشانده بودند، با شكستن شیشه پنجره اتاق و ایجاد رعب و وحشت وارد خانه می‌شوند و اعضای خانواده‌ام را با اسلحه تهدید می‌كنند. آنها قصد داشتند سه نفرشان را به گروگان بگیرند كه با مقاومت آنها رو‌به‌رو می‌شوند. یكی از گروگانگیران خشن با اسلحه كلاشنیكف شروع به تیراندازی می‌كند و بعد سه نفری از آنجا فرار می‌كنند.
چرا فردین 14 ساله به صولان رفته بود؟ او هم در كار كشاورزی به پدر كمك می‌كرد؟
نه؛ فردین كشاورزی نمی‌كرد، فقط در این دوران كرونایی همراه پدر از اصفهان به این روستا سفر كرده بود و قرار بود هفته بعد از حادثه همراه پدرش به اصفهان برگردد. اما اشرار مسلح او را كشتند. پدرشوهرم حاج‌حیدر علی و همسرم حمیدرضا میرزاعلیان با اصابت گلوله به سر، صورت و قلب در دم كشته می‌شوند و پسرم كه شاهد ماجرای كشته شدن پدر و پدربزرگ توسط قاتلان بوده، به دلیل اصابت گلوله به ران و شكمش، زنده ‌ماند. اما به علت خونریزی زیاد و نبودن امكانات عمل جراحی در بیمارستان كهنوج كرمان، فوت كرد. شاید اگر امكانات پزشكی و اورژانسی آن منطقه فراهم بود، فردین زنده می‌ماند و این در حالی است كه امكان انتقال فردین از روستای صولان به كرمان با 400 كیلومتر فاصله، در آن شرایط فقط با بالگرد امكان‌پذیر بود.
چه كسی متوجه این اتفاق شد؟
منطقه صولان پراكندگی زیادی دارد، ولی غیرممكن است كه اهالی صدای شلیك كلاشنیکف را نشنیده باشند. اما ظاهرا اهالی منطقه تقریبا یك ساعت پس از حادثه و از صدای ناله‌های فردین متوجه اتفاق شده‌اند.
به نظر شما انگیزه قاتلان چه بوده؟
 چند روز قبل از حادثه آنجا بودم و با رفتار‌های مشكوك چندین نفر مواجه شدم به همین دلیل این اتفاق را از پیش تعیین‌شده و با انگیزه می‌دانم. حتی یك بار هم قصد دزدیدن فرزندم را داشتند كه موفق نشدند. البته تمام این اتفاقات را پس از قتل متوجه شدم.
گروگانگیران مسلح چه زمانی دستگیر شدند؟
با پیگیری‌های پلیس منطقه و تقریبا پس از چند شب، دو نفر از همدستان در ماجرای سرقت و قتل توسط ماموران و با كمك اهالی محل شناسایی و دستگیر می‌شوند و نفر سوم كه عامل جنایت بوده، پس از سه ماه متواری شدن در كوه‌های اطراف قلعه‌گنج، به طور اتفاقی در بندرعباس و در محل ایست بازرسی همراه یك كیف پر از پول و اسلحه دستگیر شده است.
 چرا قصد گروگانگیری داشتند؟
یكی از متهمان از اهالی همان منطقه بوده که آشنایی كاملی با همسرم داشته است. او نقشه گروگانگیری و اخاذی را به دو نفر دیگر پیشنهاد داده، آنها می‌خواستند با بردن گروگانگیران به پاكستان از آنها اخاذی كنند.
الان رسیدگی پرونده در چه مرحله‌ای است؟
پرونده اكنون در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی انقلاب اسلامی قلعه‌گنج است و سه ماه از دستگیری قاتل اصلی می‌گذرد.
چه انتظاری از دستگاه قضا دارید؟
من همه امید و انگیزه زندگی خود را یك‌شبه از دست داده‌ام. اكنون به دلیل شرایط پرونده و تهدیدات برخی اهالی منطقه، دیگر قادر به طی کردن مسیر 1700 كیلومتری اصفهان - صولان نیستم و درخواست تسریع در رسیدگی پرونده، مجازات قاتل و همدستان وی و همچین اجرای حكم در ملأ عام را دارم.
من برای ادامه پیگیری پرونده سه نفر از اعضای خانواده خود می‌خواهم با حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه دیداری داشته باشم و شخصا برخی از موارد این پرونده را مطرح كنم.