نسخه Pdf

دراز زرد بی‌قواره!

نگاهی به اتفاقات کم اهمیتی که رسانه‌ها پیش چشم‌مان بزرگ می‌کنند

دراز زرد بی‌قواره!

اصولا خبر‌ها دو دسته‌اند: اول آنهایی که فی‌نفسه مهم و به‌درد بخور و شیک و مجلسی‌اند دوم آنهایی که چه از سر بخوانیدشان چه از ته حکایت‌شان حکایت سه حرف «چ ی ه؟!» است! اما فرق مهم این دو تا دسته این است که تا خبر‌های دسته‌های اول را فقط یک‌سری انسان‌های فرهیخته جویای اخبار پیگیری می‌کنند، اما دسته دوم تا خودشان را به گوش صغیر و کبیر عالم نرسانند بی‌خیال نمی‌شوند! خلاصه که به این دسته بی‌بو و بی‌خاصیت اصطلاحا می‌گویند خبر‌های زرد! خبرهایی مثل دعوای دو بازیگر، ازدواج و طلاق آدم‌های معروف، مهاجرت ستاره‌ها، بچه‌دار شدن سلبریتی‌ها یا حتی خبر‌های مربوط به حوزه‌های دیگر که اصل و اساس مشخصی ندارند و فقط سر و صدا ایجاد می‌کنند! خبر زرد به‌طور کلی دو رکن اصلی داره: حاشیه و بزرگنمایی‌! تا چند سال پیش درست شدن خبر زرد و حاشیه برای هنرمندان و آدم‌های معروف کابوس بود! اما به لطف فضای مجازی در چند سال اخیر همین خبر‌های زرد و گاها خجالت‌آور برای بعضی‌ها حسابی نان و آب داشته آن هم به لطف دو کلمه: دیده شدن‌!

نویسنده: مریم امام / پژوهشگر : محمد طائب

دنیا ز تو سیرم!
اواخر مهر امسال در اینستاگرام خبر رسید که یک خواننده رپ جوان که البته کلا چند ماهی بود کارشان را شروع کرده بودند و ما که تا آن موقع توفیق شنیدن اسم‌شان را هم پیدا نکرده بودیم به جهت مهاجرت تشریف‌شان را بردند ترکیه و تازه در ترکیه دنیایشان را هم پیدا کرده‌اند! این دو ستاره! هم کم نگذاشته و به‌قدر ثانیه‌ای دنبال‌کنندگان‌شان را از جزئیات روابط گرم و صمیمی و قهر و آشتی‌های خود بی‌خبر نگذاشتند! 
جالب است که اولین پستی که در پیج سرکار خانم اینستاگرامر از این رابطه خبر می‌داد 14 میلیون و خرده‌ای بار دیده شده! در حالی پست قبلی آن به زحمت به حدود 400 هزار لایک می‌رسیده! 
 به‌تازگی هم که این دو ستاره برای کودک زاده نشده خود پیجی زدند، خودشان از طرف کودک پست گذاشته خودشان کامنت می‌گذارند خودشان به کامنت خودشان پاسخ می‌دهند جماعتی هم در کمال بردباری و تواضع نظاره‌گر این صحنه‌ها هستند. 
اما چیزی که شاید کمتر درباره‌اش شنیده باشید این است که در میان این حواشی که حسابی مخاطبان هر دو نفرشان را بالا برده بود جناب خواننده از سایت شرط‌بندی‌شان هم رونمایی می‌کنند! از آن طرف هم صدایش درمی‌آید که از اول هم ایشان به‌خاطر توافقی که با یکی از صاحبان کله‌گنده سایت‌های شرط‌بندی در ترکیه کرده بودند تشریف‌شان را برده بودند آنجا. پس این همه‌‌های و هوی و جار و جنجال برای این بوده! 
#خودکشی #رابطه #مهاجرت #بچه #ترکیه #سایت‌های_شرط‌بندی


زن خوب فرمانبر پارسا! 
تقریبا دو سال پیش یک خانم بازیگر در اولین کارش در یک سریال تلویزیونی دیده شد، اما هنوز چند قسمتی از پخش سریال نگذشته بود که در صفحه اینستاگرامش عکس‌هایی را منتشر کرد که زمین تا آسمان با نقش‌اش فرق داشتند. اندک زمانی بعد خبر ازدواج و مدت زمانی بعدتر خبر طلاق این بازیگر تازه به‌ شهرت رسیده خبرساز شد. 
کمی بعد این خانم بازیگر هم مثل اکثر موارد مشابه حاشیه‌ساز هجرت کردند به دیار ترکیه! در ادامه هم به‌ناگاه سر و کله‌شان سبز شد وسط موزیک ویدئو یک خواننده پاپ ایرانی مقیم غربت! این خواننده که مدتی بود از دوران اوج خودش خارج شده بود چندی پیش هم با برگزاری کنسرت در عربستان سعودی برای خودش حاشیه‌سازی کرده بود. هنوز طرفدار‌های آقای خواننده از گیجی این اتفاق در نیامده بودند که بومب! اصل مطلب مشخص شد و آقای خواننده از سایت شرط‌بندی جدیدش رونمایی کرد! مثل همیشه در داغ‌ترین حالت جنجال و حاشیه!
این وسط هم یک آقای بازیگر که خودش از این دم و دستگاه حاشیه‌سازی و شرط‌بندی زخم خورده بود افشا کرد که چطور حساب مردم را خالی می‌کنند یا صاحبان سایت‌ها به محض بالا رفتن مبلغ بازی یک نفر با زدن یک دکمه تمام سرمایه‌اش را به جیب می‌زنند و چگونه با سلبریتی‌ها و چهره‌های مجازی زد و بند می‌کنند که حاشیه و خبرسازی و توجه مخاطب را به خود جلب کردن با شما، سایت شرط‌بندی و سود میلیاردی و کلاه گذاشتن 
سر مردم ساده از ما، آخرش هم نصف نصف!
#عکس‌های_دیده_نشده #ازدواج #طلاق #دعوا #مهاجرت #موزیک_ویدئو #ترکیه #سایت‌های_شرط‌بندی

لایق این گنبد مینا نه‌ای!
نمونه دیگر اخبار زرد یک خانم مدل مقیم ترکیه بودند که با عکس‌ها و لایو‌های جنجالی و بعد هم روابط پرحاشیه و سایت‌های شرط‌بندی برای خودشان حسابی مخاطب جمع کرده‌اند! 
اما موضوعی که این اینستاگرامر را بار دیگر سر زبان‌ها انداخت لایو او با یک پسر نوجوان 14 ساله بود. پسری که نشان می‌داد چقدر ذهن و زندگی‌اش به‌واسطه امثال این خانم درگیر مسائلی شده که ابدا تناسبی با سن و موقعیتش ندارند. خانم مدل خودش هم به‌قدری از حرف‌هایی که پسر 14 ساله تحت تاثیر او به زبان می‌آورد شوکه شده بود که گفت: جمهوری اسلامی حق دارد من را مفسد فی‌الارض بداند! 
حقیقتش این است که این بازی کثیف دلالی شهرت از طریق خبر‌های زرد عواقب جبران‌ناپذیری به‌خصوص روی نوجوانان دارد. نوجوانان کم‌اطلاعی که روح و جسم و ذهن و آینده‌شان قربانی سودجویی بعضی از عاشقان ثروت و شهرت و بی‌توجهی آدم‌هایی است که این افراد را صرفا از روی کنجکاوی با دنبال کردن اخبارشان معروف می‌کنند و باعث می‌شوند امثال این پسر به‌خاطر آشنایی با آنها به دام مشکلات اخلاقی بیفتند یا در آرزوی ثروت بی‌زحمت یکشبه در چنگال سایت‌های کلاهبرداری قمار اسیر شوند یا در کم‌خطرترین حالت به‌واسطه الگو قرار دادن امثال این سلبریتی‌ها اعتماد به‌نفس، احساس رضایت از زندگی یا هدف و ارزش‌هایشان را از دست بدهند.
#عکس#مدل #زندگی_لاکچری #مهاجرت #ترکیه #رابطه #سایت‌های_شرط‌بندی #لایو_غیراخلاقی 

از آن نوشدارو که در گنج توست!
اما خبر‌های زرد فقط مختص سلبریتی‌ها نیست مثلا همین ویروس ذره‌بینی کرونا! از وقتی که قدم نحسش را روی این کره خاکی گذاشته به‌دنبال همه مصیبت‌هایی که آورده کلی هم بازار اخبار زرد را داغ کرده! مثلا همین موضوع واکسن! 
یک خانم خواننده آمریکایی با 15 میلیون فالوور یک روز در صفحه‌اش اعلام کرد که واکسن کرونا کشف شده اما عرضه‌اش نمی‌کنند تا پولدار‌ها پولدارتر شوند. اینستاگرام با برچسب اطلاعات گمراه‌کننده پست را حذف کرد و به زبان بی‌زبانی خواهش کرد که به‌خاطر دیده شدن اینجا برای ما شر به پا نکنید!

ماجرای واکسن ایرانی و واکسن فایزر!
رسانه‌هایی که حرفی نمی‌زنند از این‌که واکسن فایزر در همان مراحل اولیه تست انسانی کشته داده و در مواردی عوارض شدید مثل فلج شدن صورت را در پی داشته و در نروژ باعث مرگ 20 سالمند شده و در حال حاضر هم درصد خیلی کمی از مردم اروپا و حتی کادر درمان اعلام کرده‌اند که به تزریق آن اطمینان دارند، اما همان رسانه‌ها در حق واکسن ایرانی از همان ابتدا که می‌خواست قدم به عرصه وجود بگذارد جفایی نبود که روا نداشتند و شایعه‌ای نبود که پخش نکردند تا با ایجاد بی‌اعتمادی و ترس مخاطبان را پیگیر خبر‌های خودشان نگه دارند. البته شکر خدا واکسن ایرانی که وارد فاز چهارم تست انسانی‌اش هم شده و دارد کار خودش را می‌کند اما امان از رسانه‌های زرد!
#کرونا #واکسن_فایزر #خانم_خواننده #تغییر_ژنتیکی #واکسن _ایرانی 
ضمیمه چار دیواری