مرور و عبور

مرور و عبور

۲ بهمن
موج مرده به جشنواره فیلم فجر رسید
فیلم موج مرده، تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه‌یافت.
خبرهای دریافتی حاکی است، پس از رفع اختلاف موجود بین تهیه‌کننده فیلم (روایت فتح) و کارگردان فیلم، موج مرده برای هیات انتخاب جشنواره به نمایش درآمد و برای نمایش در بخش مسابقه انتخاب شد. این فیلم را محمدرضا سکوت به شیوه دیجیتال فیلمبرداری کرده که برای نمایش روی پرده به 35میلی‌متری تبدیل می‌شود. همچنین این فیلم از معدود فیلم‌هایی است که با صدای دالبی اکران خواهد شد. (صفحه 3)


دیدار نخست‌وزیر مغرب با رهبر انقلاب
آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با عبدالرحمن یوسفی، نخست‌وزیر مغرب، فرمودند: مردم مغرب دوستداران خاندان اهل‌بیت(ع) هستند.
ایشان با اشاره به زمینه‌های تاریخی و اعتقادی و اجتماعی دو کشور افزودند: دستگاه‌های تبلیغات جهانی برای به فراموشی سپرده شدن هویت اسلامی در کشورهای مسلمان و القای این‌که بدون غربی شدن هیچ تلاشی نتیجه نخواهد داد متمرکز شده‌اند اما آنها باید بدانند کشورها و ملت‌های اسلامی دارای استعداد‌های فراوانی هستند و می‌توانند با اتکا بر این استعدادها و هویت اسلامی خود و بدون تکیه بر باورها و روش‌های غربی راه ترقی و پیشرفت را طی کنند. (صفحه یک)‌



بنزین 45تومانی در راه است
نمایندگان مجلس در ادامه کار بررسی ردیف‌های درآمدی لایحه بودجه سال‌ آینده طبق یک پیشنهاد اصلاحی، قیمت بنزین را برای هر لیتر 450 ریال تعیین کردند.
بر اساس تبصره 27 لایحه بودجه، به دولت اجازه داده می‌شود ضمن این افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق (به استثنای بهای برق مصارف کشاورزی) را تا 10 درصد افزایش دهد. (صفحه 2)


۳ بهمن
گفت‌وگو با رضا میرکریمی   کارگردان فیلم زیر نور ماه
فیلم را برای مخاطب عام ساخته‌اید یا خاص؟ همیشه مایلم فیلمی بسازم که مخاطب عام دارد. به خودم اجازه نمی‌دهم فیلمی بسازم که تعداد اندکی آن را بپسندند و مطمئنم که زیر نور ماه هم مثل کودک و سرباز مخاطب عام دارد.
نظرتان درباره حضور فیلم زیر نور ماه در بخش مسابقه جشنواره چیست؟ ترجیح می‌دهم بیشتر به قضاوت مردم توجه کنم و قضاوت جشنواره را جدی نگیرم.
آیا جسارت خاصی که در طرح این موضوع داشتید در انتخاب فیلم برای بخش مسابقه موثر بوده؟ به نظرم بهتر است ما شفاف عمل کنیم. اگر طرح داستان مساله داشت نباید بگویند فیلم ضعیف است. تصور می‌کنم مضمون فیلم جرات قضاوت درست را از هیات انتخاب گرفته بود اما واقعیت این است که من منتظر نظر مردم هستم. (صفحه 3)



محدودیت‌های ترافیکی تهران به دلیل آلودگی هوا
رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: بر اساس مقررات جدید محدودیت‌های ترافیکی ویژه‌ای همزمان با تشدید آلودگی هوا در بخش وسیعی از پایتخت اعمال خواهد شد.
سرهنگ یونس میرزایی در این‌باره گفت: این محدوده اضطراری در مواقعی که آلودگی هوا به نقطه بحرانی برسد به صورت موقت اجرا می‌شود و بیش از نیمی از کل تهران را شامل می‌شود. این مقررات ویژه مصوبه کمیته بحران آلودگی هوای تهران است. (صفحه 13)


تظاهرکنندگان آمریکایی: رای‌ها را دوباره بشمارید
هزاران نفر از مخالفان جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا در مراسم انتقال قدرت در کاخ‌سفید در واشنگتن علیه وی شعار دادند که با خفه کردن اکثریت نمی‌توان حکومت کرد.گروه‌های مختلف تظاهر ‌کننده علیه نحوه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2000 آمریکا و سیاست‌های جمهوریخواهان شعار می‌دادند. نزدیک به 30هزار نفر از مخالفان جورج بوش در این تظاهر شرکت کردند. برخی از آنها در خیایان پنسیلوانیای واشنگتن که در مقابل کاخ‌سفید قرار دارد در مواجهه با پلیس و ضرب‌وشتم پلیس قرار گرفتند و پرچم آمریکا را آتش زدند. ده‌ها نفر از تظاهرات‌‌کنندگان بازداشت شدند. (صفحه 4)