انتقاداتی که وارد نیست

انتقاداتی که وارد نیست

محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان


طبق قانون اساسی،سه قوه در کشور وجود دارد که مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند و هرکدام شرح وظایف خاصی دارند.
مجلس شورای اسلامی به لحاظ قانونی در دو بعد نظارت و قانونگذاری باید اقدام کند و در بحث نظارت اساسا محدوده‌ای مشخص نشده که مثلا اگرچند ماه به پایان کار دولت باقی‌مانده است، نمایندگان به وظایف قانونی خود ازجمله نظارت بر اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی عمل نکنند.
بنابراین منطقی نیست که دولت انتظار داشته باشد در ماه‌های پایانی فعالیتش، نمایندگان به وظایف قانونی خود عمل نکنند. این خلاف مشی مجلس و خلاف مطالبات مردمی و خلاف قانون اساسی است. مجلس باید کارش را انجام دهد. البته باید پذیرفت که پرداختن به موضوعات و پیگیری آن از سوی نمایندگان به‌ویژه در حوزه سؤال از وزیران یا رئیس‌جمهوری نباید معطوف به مسائل محلی و منطقه‌ای باشد و حتی این بحث را در موضوع تذکرات هم باید موردتوجه قرارداد. مباحث کلان کشور شامل موضوعاتی مثل تورم، رکود،‌ بیکاری، نوسانات بورس، قطعی برق و.. است و باید به مسائلی پرداخت که با معیشت،اقتصاد و رفاه مردم سروکار دارد و این موارد جزو موضوعاتی نیست که مجلس نسبت به آن حتی در ماه‌های پایانی فعالیت دولت سکوت کند.
طبعا قوه قضاییه نیز همچون مجلس نمی‌تواند انجام وظایف خود را متوقف کند و دستگاه قضا باید در برابر فساد و سوءمدیریت‌ها بایستد و باتوجه به مطالبات مردمی پیگیر حق‌وحقوق جامعه باشد. بنابراین طرح این مباحث که نهاد و قوای دیگر کاری به دولت در شش ماه پایانی فعالیتش نداشته باشد از اساس باطل است.