نسخه Pdf

گردن‌کلفت‌های رسانه

گردن‌کلفت‌های رسانه

مریم امام مدال‌آور المپیاد سواد رسانه‌ای

چند وقت پیش برای همه کاربرای واتس‌اپ یه پیام به‌روزرسانی اومد که توی اون گفته‌شده بود طبق سیاست‌های جدید حریم خصوصی واتس‌اپ یا باید داده‌های شخصی خودتون رو با فیسبوک به اشتراک بذارین یا حساب کاربری تون از ۸ فوریه غیرفعال میشه! 
این پیام جاروجنجال زیادی ایجاد کرد به‌قدری که آمارها نشون میده واتس‌اپ بزرگ‌ترین مهاجرت دیجیتال تاریخ بشر رو بعد از انتشار اون تجربه کرده و تعداد زیادی از کاربرانش رو از دست داده اما آیا واقعا قضیه اشتراک‌گذاری حریم خصوصی محدود به همین سیاست جدیده؟ 
فیسبوک، صاحب واتس‌اپ یه شبکه اجتماعی با بیش از دو و نیم میلیارد کاربره که سوابق درخشانی در زمینه حریم خصوصی داره! در سال ۲۰۱۳ فیسبوک اعلام کرده بود که اطلاعات کاربرانش رو در اختیار دولت‌ها میذاشته. سال ۲۰۱۶ فیسبوک با قرار دادن اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر آمریکایی در اختیار ستاد تبلیغاتی ترامپ باعث شد که اونا بتونن با تحلیل روانشناختی اطلاعات کاربران و استفاده از تکنیک مناسب در تبلیغات بر مبنای اونها به پیروزی دونالد ترامپ کمک کنن! طی اظهاراتی تو سال 2013 فیسبوک اعلام کرده بود که حتی به محتوای اون دسته از پیامایی که افراد قبل از ارسال‌شون منصرف میشن و پاکشون می‌کنن هم دسترسی داره!
اما در مورد واتس‌اپ که یکی از پیام‌رسان‌های متعلق به فیسبوکه جالبه که بدونید اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی رو از سال ۲۰۱۶ شروع کرده فقط تفاوتش این بوده که کاربر موقع نصب یا به‌روزرسانی اگه خیلی با دقت دسترسی‌ها رو میخونده، میتونسته به برنامه اجازه اشتراک‌گذاری اطلاعاتش رو با فیسبوک نده؛ در حقیقت این کار قبلا هم صورت می‌گرفته فقط در این حالت جدید دیگه حق انتخابی در کار نیست و همه به‌ناچار مجبورن این اجازه رو بدن تا بتونن از برنامه استفاده کنن.
هر چند که ضرر بزرگی که واتس‌اپ از مهاجرت کاربرانش به پیام‌رسان‌های دیگه دید باعث شد تا حدی از موضعش کوتاه بیاد و توضیحاتی بده تا مخاطب رو قانع کنه این اشتراک‌گذاری فقط مربوط به‌حساب‌های بیزینسه و اطلاعات خصوصی افراد جاشون امنه. هر‌چند بین خودمون بمونه، شما باور نکنید! از طرف دیگه مهلت استفاده از واتس‌اپ رو برای کسانی که این دسترسی رو ندن هم تمدید کرده و خلاصه سعی‌کرده بگه ما رو دور نندازید!
نکته جالب توجه اینه که کاربرای اروپایی از این شرط واتس‌اپ مستثنا شدن و لازم نیست برای استفاده از واتس‌اپ اجازه دسترسی به اطلاعات‌شون رو به فیسبوک بدن، چرا؟ چون اتحادیه اروپا قوانین سفت و سختی برای حفظ حریم خصوصی کاربرای اروپایی داره و واتس‌اپ هم که نمی‌خواست این حجم از کاربرای اروپایی رو از دست بده مجبور شده اتحادیه اروپا رو استثنا قرار بده. این نشون میده هر جا مسؤولان جدیت به خرج دادن و مردم هم مطالبه‌گری کردن در نهایت شرایط با توجه به منافع مردم تغییر می‌کنه حتی اگه طرف مقابل به گردن کلفتی فیسبوک باشه!