با کیکام، نگران ریسک‎های سازمان نباشید

آزمایشگاه ریسک کِیکام در حوزه‎های مالی به مشتریانش راهکارهای علمی و عملی برای کسب بهترین بازده متناسب با اشتهای ریسک آنها ارائه می‎کند

با کیکام، نگران ریسک‎های سازمان نباشید

وقتی حرف از ریسک به میان می‎آید، ممکن است ذهنیت منفی برایمان تداعی شود. اما درواقع هر روز از کوچک‎ترین تا بزرگ‎ترین کارهایی که انجام می‎دهیم و با هر تصمیمی که می‎گیریم، در حال ریسک‌کردن هستیم. ولی چون بازده آنها بیشتر است و باتوجه به پیامد هر فعالیت، ریسک‎شان را می‎پذیریم. به‎قولی انتظار بازده، بدون ریسک‌کردن مثل زندگی بدون تولد است. در مقیاس بزرگ‎تر، داشتن قدرت ریسک به شرکت‎ها و کسب‎وکارها کمک می‎کند تا به بهره‎وری و نقطه بهینه خود برسند و از ظرفیت‎های موجود بیشترین استفاده را ببرند. سازمان‎ها و شرکت‎ها به شناسایی و برنامه‎ریزی برای ریسک‎های خود نیاز دارند تا در هنگام مواجهه با بحران، با توجه به سرمایه‎ای که دارند و مطابق با استراتژی‎های خود، بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ و از ورشکستگی جلوگیری کنند. تا قبل از رشد فناوری، این فرآیند به صورت سنتی و براساس تجربه افراد خبره پیش می‎رفت. اما حالا با پیشرفت‎های علمی در حوزه مالی، آزمایشگاه‎های ریسک برای کسب‎وکارها، نرم‎افزارهایی را طراحی و تولید می‎کنند تا با پایش عملکرد سازمان یا شرکت و پارامترهای حیات مالی آنها، کسب‎وکارها بتوانند بهترین رفتار را در بازار داشته باشند. با توجه به روش‏های نوین مدیریت ریسک، امروزه مدیریت پیشرفته ریسک، در بانک‎ها، شرکت‎های بیمه و سرمایه‎گذاری و مدیریت دارایی‎ها جایگاه ویژه‎ای پیدا کرده است.

آزمایشگاه ریسک کیکام
وظیفه اصلی آزمایشگاه‎های ریسک در دنیا، ارائه راهکارهایی برای مدیریت ریسک است. راهکارهای مدیریت ریسک می‎تواند مشاوره، مدل‎سازی، تولید نرم‎افزار و برنامه‎نویسی خود نرم‏افزار باشد. درواقع آزمایشگاه‎های ریسک با درنظرگرفتن میزان ریسک‎پذیری و پروفایل ریسک درخواستی مشتریان خود به مدل‎سازی، خلق محصولات، خدمات و نرم‎افزارهای مورد نیاز آنها می‏پردازند و برای عملکرد بهینه و دقیق به آنها راهکارهای مشخص عملی برای کسب بهترین بازده ارائه می‎کنند. مخاطبان آزمایشگاه‎های ریسک بانک‎ها، موسسات مالی غیربانکی، شرکت‎های بیمه، شرکت‎های تامین مالی و سرمایه‎گذاری، شرکت‎های خدماتی و تولیدی و هر شخص حقیقی یا حقوقی در حوزه پولی و مالی می‎توانند باشند.
سابقه شکل‎گیری آزمایشگاه‎های ریسک در دنیا به سال 1994 میلادی در شهر زوریخ کشور سوئیس و پس از آن دومین موسسه در سال 1996 در کشور کانادا و وابسته به دانشگاه تورنتو بازمی‎گردد.
 با توجه به اهمیت وجود و نقش کلیدی این‎گونه موسسات، اولین آزمایشگاه ریسک ایران در سال 93 از سوی جمعی از نخبگان عرصه مالی داخلی و بین‌المللی با نام آزمایشگاه ریسک کیکام تاسیس شد. آزمایشگاه ریسک کیکام برای هر یک از مشتریانش و رویکردها و الزامات قانونی بومی‎شان، ریسک‎های آنها را شناسایی، تجزیه و تحلیل و در قالب یک نرم‎افزار مدل‎سازی کرده و راهکارهای عملیاتی ارائه می‎کند.
دکتر علیرضا بحیرایی، مدیر عامل مجموعه «پویش مخاطرات کی تدبیر کام» که با نام «آزمایشگاه ریسک کیکام» نیز شناخته می‌شود، از شروع فعالیت این شرکت می‎گوید: « اولین پروژه ما نرم‎افزار اعتبارسنجی مشتریان برای یکی از بانک‎های خارجی در 2007 بود.
از اینجا کار ما شروع شد و به‎مرور نرم‎افزارهای دیگری تولید کردیم. دقت محاسبات نرم‏افزارهای ما بیشتر از 90درصد است و محصولات‎مان در مجامع داخلی و بین‎المللی مورد تایید قرار گرفته و تا امروز توانسته‎اند چندین مدال طلا و نقره و گواهی‎های خلاق و نوآور کسب کنند و در ایران نیز آزمایشگاه ریسک کیکام جزو شرکت‎های خلاق و نوآور دسته‎بندی می‎شود.»
استقبال بازارهای داخلی و خارجی از کیکام
آزمایشگاه ریسک کیکام توانسته مجموعه کاملی از نرم‎افزارهای مدیریت ریسک را برای مشتریانش عرضه کند. محصولات متنوع و نرم‎افزارهای کیکام، همه از مدل‎های منحصربه فرد جدید و برنامه‎نویسی کارا و پویا پیروی می‎کنند و دارای گواهی ثبت اختراع هستند.
بعضی از این نرم‎افزارها مانند نرم‎افزار مدیریت ریسک گروه مالی و نرم‎افزار اشتهای ریسک در دنیا منحصر به فرد و در سطح جهانی عرضه و فروخته شده‎اند.
دکتر بحیرایی در رابطه با صادرات این نرم‎افزارها می‎افزاید: «آزمایشگاه ریسک کیکام توانسته در موسسات مالی خارجی نیز محصولات خود را ارائه کند. مانند مدل و نرم‎افزار اشتهای ریسک در کشور ژاپن، مدیریت ریسک گروه مالی در کشور کانادا و نرم‎افزار اعتبارسنجی و رتبه‎بندی در کشور مالزی. در بازار داخلی سازمان‎ها، شرکت‎ها و کسب‎وکارها به این نرم‎افزارها نیاز دارند و به توانمندی مجموعه ما نیز واقفند و در حال حاضر با توجه به الزامات قانونی ایجاد شده، بانک‎ها، شرکت‎های بیمه‎ و دیگر شرکت‎های مالی و سرمایه‎گذاری از این نرم‎افزارها استقبال بیشتری می‌کنند و استفاده از آنها را شروع کرده‎اند. به‏علاوه این محصولات به تمام ذی‎نفعان کمک کرده است. هدف ما خدمت به کشور و اثربخشی در حوزه مدیریت ریسک است، به‎علاوه ما به‎عنوان آزمایشگاهی با دانش و توانمندیهای منحصر به فرد در زمینه مالی اسلامی و همچنین تسلط بر عملکردهای مالی متداول بین‌المللی به‎عنوان آزمایشگاه ریسک اسلامی نیز شناخته می‎شویم.»
وی در ادامه می‎افزاید:« در حال حاضر ما با 40درصد بازار داخلی مانند بانک‎ها و شرکت‎های بیمه کار می‎کنیم ولی امیدواریم بتوانیم این سهم را افزایش و در هر بانک و شرکت بیمه یا شرکت‎های سرمایه‎گذاری حداقل یک محصول ارائه و پیاده‎سازی شده داشته باشیم.  در حال حاضر نرم‎افزارهای ما از نظر کیفیت و دقت محاسبات نسبت به نرم‎افزارهای مشابه خارجی، فوق‎العاده قوی‎تر هستند، در حالی که یک پنجم آنها قیمت دارند.»