«سرزمین اکو»؛ هدیه نوروزی رادیو فرهنگ به فارسی‌زبانان

«سرزمین اکو»؛ هدیه نوروزی رادیو فرهنگ به فارسی‌زبانان


دیدار مدیرشبکه و مدیران رادیو فرهنگ با رئیس مؤسسه اکو سرور بختی در مؤسسه اکو در  تعامل و همکاری دوطرفه به تصمیم برای تولید برنامه‌های«سرزمین اکو» و «سرزمین نوروز» انجامید.
به گزارش جام‌جم، مدیر رادیو فرهنگ در این دیدار که در دفتر موسسه اکو برگزار شد ضمن بررسی زمینه‌های فراوان همکاری میان این شبکه رادیویی با مؤسسه فرهنگی اکو پیشنهادهایی را به رئیس این مؤسسه ارائه کرد و خواستار مشارکت مؤسسه در برنامه‌سازی درخصوص معرفی آیین‌ها مشترک شد.
علیرضا حبیبی، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ به برنامه فرزانگان فرهنگ اشاره کرد و گفت: در 12قسمت از این برنامه که به بزرگداشت مفاخر فرهنگ و ادب اختصاص دارد زندگی و آثار علامه اقبال لاهوری در گفت‌وگو با دوستان و خانواده و اساتیدی که درباره وی پژوهش کرده‌اند روایت شده است اما این برنامه‌ها باید بیشتر باشد.
وی با اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق فعالیت‌ها به توان و ظرفیت‌های رادیو فرهنگ اشاره کرد و اشتراکات دیرینه فرهنگی و تاریخی بین ایران و تاجیکستان را فرصت مهمی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه دانست و گفت: جغرافیای فرهنگی و زبانی مشترک پیوست ایجاد می‌کند، فرهنگ چون اکسیژن جریان دارد و گره‌خوردن فرهنگ و فهم مشترک اتفاق خوبی است و زبان، تاریخ و فرهنگ و جغرافیا مرکز ثقل کشورهاست.
مدیر رادیو فرهنگ با پیشنهاد تولید برنامه‌ای با نام سرزمین اکو که اخبار ۱۰کشور عضو اکو که دارای فرهنگ مشترگ و فارسی‌زبان هستند پوشش دهد و با پرداختن به آیین‌ها و رسوم و مفاخر کشورهای عضو اکو برای آشنایی بیشتر مردم  پخش شود عنوان کرد و گفت: معرفی و تکرار مفاخر گذشته تقویت فرهنگی به دنبال دارد و ایمان دارم باید به مشترکات بیشتر توجه شود چراکه اگر فرهنگستان زبان فارسی از پرفسور محمدجان شکوری به عنوان عضو پیوسته دعوت می‌کند این دعوت به یک فرهنگ است و اگر میز مشترک فرهنگی داریم تقویت فرهنگی برای نسل‌های آینده است و امیدوارم بتوانیم نوروز که بزرگترین گرانیگاه تمدنی و فرهنگ است و فرآوری فرهنگی دارد و صنعت بزرگی است که شعر و تاریخ و گردشگری و هنر و... را در برمی‌گیرد در قالب برنامه‌ای با عنوان سرزمین نوروز در رادیو فرهنگ جای گیرد و پیشنهاد می‌کنم این برنامه مشترک با حوزه مشترکات کشورهای اکو معرفی آیین‌ها در سرزمین نوروز باشد.
وی همچنین پیشنهاد تولید و پخش مجله‌ای شنیداری برای معرفی آیین کشور‌ها با حضور سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهای عضو اکو و اساتید فرهنگی را مطرح کرد تا هرهفته شنوندگان با داشته‌های مشترک کشورها آشنا شوند که مورد استقبال سرور بختی قرار گرفت.
در ادامه رئیس مؤسسه فرهنگی اکو با اشاره به جایگاه ممتاز رادیو فرهنگ در میان کشورهای عضو اکو و شنوندگان علاقه‌مند بیرون از مرزهای جغرافیایی ایران، خواستار همکاری گسترده و سازنده با این رسانه شد و گفت: رادیو فرهنگ رسانه‌ای ارزشمند است که فرای مرزهای جغرافیایی از سوی‌فارسی زبانان شنیده‌شده و محبوبیت دارد امیدوارم همکاری‌ها گسترده‌تر و عمیق‌تر شود.
وی به اهداف مشترک اکو و رادیو فرهنگ اشاره کرد و گفت: تشویق و ترویج همکاری‌های نزدیک‌تر میان مردم منطقه به‌طور کلی و میان رسانه‌های گروهی، اندیشمندان و هنرمندان به‌طور خاص، انجام پژوهش‌هایی در زمینه میراث‌فرهنگی مشترک کشورهای منطقه، معرفی آن به مردم و معرفی آثار برگزیده نویسندگان برجسته معاصر ازجمله مهم‌ترین اهداف مؤسسه فرهنگی اکو است که با همکاری رادیو فرهنگ که به عنان رسانه‌ای اثرگذار بخشی از آن محقق می‌شود.
سرور بختی تصریح کرد: مؤسسه فرهنگی اکو یک نهاد بین‌المللی است که با هدف تحکیم قرابت‌های فرهنگی، هنری، پژوهشی و ادبی میان کشورهای عضو با دیگر کشورها تأسیس شده و ما آمادگی داریم برای اطلاع‌رسانی برنامه‌هایمان و برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی برنامه مشترک درخصوص معرفی فرهنگ و آیین‌های کشورهای عضو اکو با رادیو فرهنگ همراه شویم و مهم‌ترین پیام این همکاری این است که تاریخ و فرهنگ و تمدن مشترک را باید حفظ‌کرده و آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم. در پایان از سوی مدیر شبکه فرهنگ، لوح فرهنگیار برتر به آقای سرور بختی، رئیس موسسه اکو اهدا شد.