مدیریت دارایی‎های فیزیکی را به راهبران پترو-پیمان بسپارید

شرکت راهبران پترو پیمان به صنایع تجهیز محور در استقرار، پیاده‎سازی و بهینه‎سازی نظام مدیریت دارایی به‎منظور خلق ارزش بیشتر از دارایی‌ها کمک می‎کند

مدیریت دارایی‎های فیزیکی را به راهبران پترو-پیمان بسپارید

سازمان‎ها، شرکت‎ها و کسب‎وکارها در صنایع هر کشوری چند دسته دارایی دارند، مانند دارایی‌های انسانی، مالی، اطلاعاتی، فیزیکی و دارایی‎های ناملموس. هر سازمان یا صنعتی هم بسته به‎نوع فعالیتش، وابستگی‌اش به هر یک از این دارایی‏ها متفاوت است. در کشور ما خلق ارزش در حوزه‏های مختلف وابستگی شدیدی به دارایی‎های فیزیکی دارند و سهم عمده‎ای از تولید ناخالص ملی ما به دارایی‎های فیزیکی متکی است. برای مثال بخش انبوهی از دارایی‎های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، فولاد، حمل‎ونقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده‎ای و ... را دارایی‎های فیزیکی تشکیل داده و اصطلاحا صنایع تجهیز-محور هستند. برای مثال در صنعت نفت ما می‎توان گفت ارزش جایگزینی دارایی‎های فیزیکی  در حدود 800 میلیارد دلار برآورد شده است و ارزشی که این صنعت برای کشور خلق می‌کند، وابسته به این دارایی‎های فیزیکی است. ازاین‎رو مدیریت دارایی‎های فیزیکی نیازی کلیدی و یکی از گلوگاه‎های مدیریتی کشور است. دکتر حسین شریف‌پور، مدیرعامل شرکت راهبران پترو-پیمان در گفت‌وگو با جام‌جم از اهمیت و کارکرد مدیریت دارایی‏های فیزیکی می‌گوید

چه شد و از چه زمانی تصمیم گرفتید در زمینه مدیریت دارایی‌های فیزیکی کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنید؟
مجموعه ما در آذرماه 97 با جمعی از متخصصانی باسابقه
20 تا 30 سال فعالیت در حوزه‎های مشاوره مدیریت، مشاوره مهندسی، مدیریت کیفیت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت تولید و عملیات، آموزش و پژوهش در صنعت کشور، شکل گرفت. از تجربه به‌دست‌آمده در این سال‎ها به نظر می‎رسید، حوزه مدیریت دارایی‎های فیزیکی می‎تواند موثرتر و اثربخش‎تر پاسخگوی نیاز کشور باشد. کار اصلی ما ارائه مشاوره مدیریتی و سازمانی به صنایع مختلف، و به‎صورت تخصصی در حوزه مدیریت دارایی‎های فیزیکی و زیرساخت‌‎های حیاتی است. از زمان تولد این حوزه مدیریتی در دنیا هم، زمان زیادی نمی‎گذرد و سابقه جدی مطرح‌شدن آن به سه دهه قبل بازمی‎گردد. پس ما در این حوزه خیلی هم از دنیا عقب نیستیم. خوشبختانه بعضی از وزارتخانه‎های کشور مثل وزارت نفت و وزارت نیرو به‎صورت پراکنده در این زمینه فعال‌شده‌اند.
مدیریت دارایی‎های فیزیکی به چه معناست؟
مدیریت دارایی‎های فیزیکی در هر صنعت از کلی‎ترین سیستم‎ها تا ریزترین قطعات را طبق یک استاندارد، مشخص و سپس با الگوریتمی سفارشی‎سازی شده بخش‎های حیاتی را مشخص می‎کند. بخش حیاتی، بخشی است که اگر دچار خرابی یا نقصان شود یا نباشد، می‎تواند عملکرد کل سیستم را به‎شکل محسوسی تحت تاثیر قرار دهد. پس نحوه مدیریت، خرید، ساخت و کیفیت این بخش، پروتکل‎های خاصی را نیاز دارد و هر سازمانی می‎تواند برای بخش‎های پرریسکش برنامه‎ریزی داشته باشد. درواقع مدیریت دارایی‎های فیزیکی به‎دنبال متعادل‌کردن هزینه، ریسک و عملکرد است.
در یکی از مدل‎های مطرح مدیریت دارایی شش موضوع درنظر گرفته شده است: برنامه‎ریزی و استراتژی، تصمیم‎سازی در مدیریت دارایی، فرآیندها و خدمات چرخه عمر دارایی‏های فیزیکی، مدیریت اطلاعات دارایی‎های فیزیکی، نقش سازمان و کارکنان در مدیریت دارایی‎های فیزیکی و ریسک و بازنگری. هرکدام از اینها نیز زیر بخش‌هایی دارند و مجموع این زیرمجموعه‎ها 39 موضوع می‎شود.
چرا مدیریت دارایی‎های فیزیکی را مهم می‌دانید؟
همیشه شنیده‎ایم ما کشوری ثروتمند هستیم، ریشه این ثروت در منابع و دارایی‎های طبیعی است. اما سوال اینجاست آیا کشور ثروت‌آفرینی هم هستیم؟ مدیریت دارایی روی ثروت‌آفرینی و خلق ارزش تاکید می‎کند. ما اعتقاد داریم، حلقه مفقوده بحث اقتصاد مقاومتی، مدیریت دارایی‎هاست. ما دارایی‎ها و داشته‎هایمان را درست مدیریت نمی‎کنیم. اگر مدیریت دارایی‎های فیزیکی درست انجام شود و ارزش خلق کند، آن‌وقت دارایی‎های انسانی‎مان را از دست نخواهیم داد و از سیل مهاجرت نخبگان جلوگیری می‎شود. من معتقدم اگر دارایی‎های فیزیکی بتوانند تحت مدیریت نظام‎مند و استاندارد در تمام سازمان‎ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی متناسب با دنیا ارزشی خلق کنند، می‎توانند در توسعه و رشد دارایی‎های انسانی و سایر دارایی‎ها نیز تاثیر مثبتی داشته باشند. بنابراین جایگاه کلیدی مدیریت دارایی فیزیکی چه در خلق ارزش و چه در مدیریت زیرساخت‎های حیاتی کشور بسیار پررنگ و قابل تأمل است.
همان‎طور که در مدیریت کیفیت، سیستم استاندارد مدیریت کیفیت به‎صورت الزامی در سازمان‎ها وجود دارد، امروز دنیا به سمتی می‎رود که سیستم مدیریت دارایی نیز به‎صورت الزامی و استاندارد در سازمان‎ها وجود داشته باشد و بر این الزام تأکید فراوانی می‎شود. زیرا محدودیت منابع (مثل دسترسی به مواد خام، منابع مالی و انسانی) در همه دنیا وجود دارد. پس باید از دارایی‎ها بهتر استفاده شود.
شرکت «راهبران پترو پیمان» در راستای مدیریت دارایی‎های فیزیکی چه خدماتی ارائه می‎دهد؟
خدمات ما متمرکز بر استقرار، پیاده‎سازی و بهینه‎سازی نظام مدیریت دارایی و ارائه خدمات مشاوره در ارتباط با همه فرآیندهای چرخه عمر دارایی‎های فیزیکی است؛ بخش عمده‎ای از ابزارهای پشتیبان برای سیستم‎های مدیریت دارایی‎های فیزیکی، نرم‎افزارهای تخصصی و پیچیده هستند و در دنیا هم شرکت‌های زیادی نیستند که در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند. یکی از کارهایی که ما در دو سه سال گذشته با همکاری شرکتی هلندی انجام دادیم، توسعه و طراحی نرم‎افزارهای پشتیبان برای سیستم‎های مدیریت دارایی‎های فیزیکی بود. یکی از این محصولات، «نرم‎افزار ارزیابی سطح بلوغ سازمان‎ها در مدیریت دارایی» تا دو سه ماه آینده آماده بهره‎برداری در سطح بین‎المللی خواهد بود. در این نرم‎افزار اولین کاری که ما برای یک سازمان انجام می‎دهیم، بررسی وضعیت موجود سازمان ازنظر سطح بلوغ در مدیریت دارایی است. پس در اولین قدم تصویری از سطح بلوغ سازمان در تک‎تک 39 زیرمجموعه مدیریت دارایی‎ها ارائه می‎کنیم. سپس نقشه راهی را ارائه می‎دهیم تا آن سازمان این بلوغ را در یک دوره شش ماهه یا یک‌ساله بهبود دهد.
این نرم‎افزار در بستر وب ارائه می‎شود و هر سازمانی از هر جای دنیا می‎تواند با استفاده از این نرم‎افزار خودارزیابی انجام دهد. در داخل کشور نیز اگر سازمانی بخواهد در رابطه با استفاده از این نرم‎افزار آموزش و مشاوره دریافت کند، ما آماده هستیم که این خدمات جانبی را در کنار نرم‎افزار ارائه دهیم. ولی خود نرم‎افزار به‎شکلی طراحی شده است که سازمان می‎تواند مستقل از ما و با نیروهای خودش و مشاوره‎های در دسترسش این کار را انجام دهد.
آیا چنین خدماتی را می‎توانید به کشورهای دیگر هم ارائه کنید و در واقع صادرات خدمات داشته باشید؟
باید بگویم صنعت مشاوره در دنیا، صنعت بسیار درآمدزایی است. صنعت مشاوره مدیریت دارایی هم می‎تواند درآمدهای زیادی برای کشور ایجاد کند. اما کشور در صنعت مشاوره مدیریتی رشد لازم را شاهد نبوده است. درحالی‎که صنعت مشاوره فنی و مهندسی ما در کشورهای اطراف فعال است و درآمدزایی وجود دارد. درحال حاضر شرکت‎های خارجی با قیمت‎های بسیار بالا در منطقه مشاوره مدیریتی ارائه می‎دهند، درصورتی‎که ما با قیمت‎های بسیار پایین‎تر در کشورهای عمان، عراق، قطر، آذربایجان، ترکیه و روسیه این کار را می‎توانیم انجام دهیم. از آنجا که شناختمان از منطقه هم بهتر است، خدمات مشاوره مدیریتی متناسب با شرایط این کشورها و نیاز آنها ارائه می‎دهیم.

مزیت رقابتی راهبران پترو - پیمان
از دکترشریف‌پور پرسیدم «مزیت خدمات مدیریت دارایی‎های فیزیکی راهبران پتروپیمان نسبت به دیگر فعالان این عرصه چیست؟»
وی در پاسخ گفت: «خوشبختانه وزارت نفت، به‎تازگی شرکت‎هایی را ارزیابی کرد که در زمینه مدیریت دارایی‎ها مدعی فعالیت بودند. درنهایت 10 شرکت تایید صلاحیت شدند و از این تعداد هفت شرکت از جمله شرکت راهبران پتروپیمان در حوزه مدیریت دارایی‎های فیزیکی فعال هستند. برای کشوری با حدود چهار پنج هزار میلیارد دلار دارایی فیزیکی، طبیعتا 10 شرکت برای کمک به سازمان‎ها خیلی خیلی کم است. مزیت رقابتی ما در مقایسه با شش مجموعه دیگر این است که سوابق آنها بیشتر در حوزه نگهداری و تعمیرات، نرم‎افزار و بازرسی فنی است، ولی ما به‎طور خاص از ابتدا روی کل حوزه مدیریت دارایی‎های فیزیکی متمرکز بودیم. مبنای علمی برای ما بسیار مهم است. در این مدت ما به‎صورت فشرده سیستم‎های مدیریتی، استانداردها و مدل‎ها را چه در داخل کشور و خارج از کشور در این زمینه مطالعه و بررسی کردیم تا بر اساس تجربه گذشته‎مان بتوانیم در عرصه بین‎الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم و فکر می‎کنیم این شرکت‎ها نیز باید به این سمت حرکت کنند تا دانش و نظام مدیریت دارایی را ترویج کنند؛ نه نظام نگهداشت و تعمیرات که به‎صورت سنتی هم بوده است.» وی در ادامه افزود: « ما تنها شرکتی از این دست هستیم که عضو زیست‎بوم نوآوری کشور و پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر هستیم و علاوه بر آن جهت ارتباط با صنایع متنوع کشور، همکار انحصاری سازمان مدیریت صنعتی در حوزه مدیریت دارایی نیز هستیم.»