عینک دیاکو؛ تجربه قدم‌زدن در نقشه معماران

مهندسان شرکت «ابنیه‌سازان ستاوند» با ارئه خدمات واقعیت مجازی در حوزه معماری و طراحی سازه، تجربه جدیدی از دیدن بنا پیش از ساخت ارائه کرده‌اند

عینک دیاکو؛ تجربه قدم‌زدن در نقشه معماران

با اینکه فناوری‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) در ابتدای کار بیشتر مورد استقبال اهالی بازی با رایانه بود، حالا روز به روز کاربرد بیشتری در کارهای روزمره پیدا می‌کنند. از خرید در فروشگاه گرفته تا درمان بسیاری از اختلالات ذهنی و روانی، این روزها استفاده از عینک‌های این دو فناوری پیشرفت‌های کیفی زیادی در تجربه‌های روزمره ایجاد کرده است. تازگی‌ها به نظر می‌رسد پای این دو فناوری جذاب به دنیای طراحی و معماری هم باز شده است. معماران پیش از این طرح بنایی را در ذهن تصور می‌کردند، روی کاغذ یا در نرم‌افزار رایانه‌ای می‌کشیدند و به کارفرمایان نشان می‌دادند. آن وقت ممکن بود کارفرما تصور دیگری از شکل نهایی بنا در ذهن پیدا کند و نتیجه این می‌شد که در ادامه پروژه اختلاف نظر پیش می‌آمد. حالا دو فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به کمک این صنعت آمده تا ذهنیت طراحان و کارفرمایان را از نتیجه نهایی یک طرح به هم نزدیک‌تر کند. مهندسان شرکت دیاکو کاری کرده‌اند که معماران بتوانند در محل اجرای پروژه، عینک‎های واقعیت مجازی (VR) را به چشم بزنند تا خود را در محیط احساس کنند، اشیا و اجزای طرح را جابه‎جا کنند و نتیجه نهایی پروژه را مشاهده کنند. در شکل پیشرفته‎تر داستان طراحی فضا، عینک‎های واقعیت افزوده (AR) به طراحان اجازه می‎دهد تا در محیطی که وجود خارجی ندارد، طراحی و چیدمان انجام دهند. به این ترتیب آنها خیال کارفرمایان و معماران ایرانی از نتیجه‌بخش‌بودن طرح نهایی راحت کرده‌اند.

به‎دلیل ارتباط تنگاتنگی که در بعضی از پروژه‌های عمرانی با معماری وجود دارد، فعالیت بسیاری از شرکت‎های این حوزه نیز به‎صورت تلفیقی است. شرکت ابنیه‌سازان ستاوند فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ با تشکیل زیرمجموعه‎های تخصصی در زمینه‎های مهندسی عمران و معماری و با هدف ارائه خدمات مشاوره، طراحی و اجرای پروژه‌های گوناگون مانند ساخت و مقاوم‎سازی، مرمت و دکوراسیون و همچنین کالاهای ساختمانی و دکوراسیونی شروع کرده است.  در بخش عمران، این شرکت با تکیه بر توان مهندسی و فنی، در طراحی، نظارت و اجرای سازه‎های بتنی و فولادی، مقاوم‎سازی سازه‎ها، بازسازی و نوسازی، گسترش و بهینه‌سازی فضا فعالیت می‌کند. در بخش معماری، ابنیه‌سازان ستاوند با نام برند «دیاکو» شناخته می‎شود و کارشتولید و عرضه انواع کاغذها و پوسترهای دیواری است. همچنین دیاکو محصولات دکوراسیونی دیگری مانند کف‎پوش‎های پی‌وی‌سی و پارکت را هم به بازار عرضه می‌کند.
علیرضا احمدی‌پژوه، مدیر بخش تولید و فروش ابنیه‌سازان ستاوند در گفت‌وگو با جام‌جم به برخی از مهم‌ترین پروژه‎های عمرانی این شرکت در مقاوم‎سازی و نوسازی دانشکده عمران دانشگاه تهران، طراحی و بازسازی کلاس‎های دانشکده زیست و عمران دانشگاه تهران، کنترل و اصلاح طراحی سازه‎های هلی‌پد بازار ایران‌مال و بازسازی دانشگاه سینا کاشان و ... اشاره می‎کند. در تمام این پروژه‎ها معماری نیز در طراحی و چیدمان دخیل بوده است. از خدمات جدید ابنیه‌سازان ستاوند در حوزه معماری می‎توان به عینک‎های واقعیت مجازی و افزوده اشاره کرد.
مجازی طراحی کن
از فناوری واقعیت مجازی در حوزه معماری و در بخش اجرا، طراحی معماری، طراحی داخلی و دکوراسیون استفاده می‎شود. به‎طور معمول کارفرمایان پس از سفارش طرح خود، چند لوله کاغذ طویل از تصاویر و نقشه طرح تحویل می‎گیرند تا پس از تایید، پیاده‎سازی طرح شروع شود. در این مدت و با جلو رفتن پروژه ممکن است کارفرما به‎دلیل درک‌نکردن فضا و تفاوت بین نقشه تا اجرای عملی، نظرش عوض شود و همین باعث افزایش زمان تحویل پروژه و هزینه‎ها خواهد شد. برای رفع این مشکل، فناوری واقعیت مجازی به‎کمک کارفرمایان آمده است تا قبل از اجرای طرح، با عینک‎های واقعیت‎های مجازی خودشان را در محیط تجسم کنند، شبیه‎سازی پروژه نهایی را ببینند و بتوانند مصالح، چیدمان و فضا را تغییر دهند. عینک‎های واقعیت افزوده یک گام جلوتر رفته‎اند و فرد بدون اینکه محیط یا فضایی در کار باشد، می‎تواند طراحی موردنظرش را انجام دهد. در حال حاضر ابنیه‌سازان ستاوند خدمات واقعیت مجازی در معماری را به مشتریانش ارائه می‎دهد و به‎زودی خدمات واقعیت افزوده را نیز به فهرست خدمات خود خواهد افزود. نکته ویژه درباره واقعیت مجازی ابنیه‌سازان ستاوند، تلفیق آن با محصولات خودشان در قسمت دکوراسیون است. بنابراین مشتریان دیگر نیاز نیست وقت بیشتری را برای پیداکردن دکور مورد نظرشان صرف کنند و می‏توانند از محصولات باکیفیت و دارای گارانتی این مجموعه در طراحی خود استفاده کنند.

در مسیر دانش‎بنیان شدن
شرکت ابنیه‌سازان ستاوند در حال حاضر جزو شرکت‎های خلاق و نوآور قرار گرفته است. علیرضا احمدی پژوه از برنامه این شرکت برای دانش‎بنیان شدن به جام‎جم می‎گوید: رسیدن به این هدف از دو مسیر می‎گذرد. چراغ‎های لمسی و دوربین‎های هوشمند. پروژه چراغ‎های لمسی در واقع مهندسی معکوس‌شده نمونه خارجی است و در ایران هیچ تولیدکننده‏ای ندارد. ابنیه‌سازان ستاوند، مجموعه‎ای آکادمیک‌محور است و به تکیه بر نتایج بخش تحقیق و توسعه، به‎زودی این چراغ‎ها را به‎صورت بومی‎سازی شده به بازار عرضه خواهد کرد. پروژه دوم، با نام ساخت‎وساز هموشمند شامل دوربین‎های کارگاهی و گجت‎ها است. با استفاده از این محصول می‎توان تمام فعالیت‎های افراد حاضر در پروژه‎های عمرانی و حرکات کارگاه را کنترل و رصد کرد. ابنیه‌سازان ستاوند، صفرتاصد این پروژه را به‎تنهایی جلو می‎برد و به‎گفته خودشان این پروژه در دنیا نمونه مشابهی ندارد. علیرضا
احمدی پژوه در ادامه از چشم‎انداز برند دیاکو برای ساخت عینک‎های واقعیت مجازی، تولید محصولات کف‎پوش و پارکت و توسعه صادرات در آینده می‎گوید.





با دیاکو، به دیوارها جان تازه‎ای ببخشید
کمتر از یک ماه تا نوروز 1400 باقی مانده و کم‎کم تکاپوها برای خانه تکانی و تغییر دکوراسیون شروع شده است. یکی از گزینه‎هایی که می‎تواند نمای ویژه‎ای به دکور منزل، محیط کار یا خانه شما ببخشد، اسفاده از کاغذ دیواری یا پوستر است. دیاکو تولیدکننده انواع کاعذهای دیواری با طرح‎های مختلف، برجسته و سه‎بعدی و برای فضاهای متفاوتی اعم از دیوارهای لابی‎ها، پذیرایی، اتاق‎های خواب و کودک است و آنها را به بازار سراسر کشور عرضه می‎کند. احمدی‌پژوه درباره محصولات دکوراسیون دیاکو اضافه می‎کند: «یکی از آلبوم‎های خاص ما در کاغذهای دیواری، «آلبوم خلیج فارس» نام دارد و مجموعه‎ای از طرح‎های بی‎نظیر ایرانی و اسلامی است. کاغذ دیواری‎های دیاکو می‎توانند با بهترین برندهای خارجی بازار رقابت کنند، درحالیکه 20 تا 30درصد هم زیر قیمت آنها هستند. به‎علاوه درحال حاضر کشورهای اطراف مانند افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه مشتریان خارجی محصولات ما هستند و درآینده‎ای نزدیک وارد بازارهای ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان نیز خواهیم شد.»