مناجات‌خوانی میراث معنوی گذشتگان

مناجات‌خوانی میراث معنوی گذشتگان


محمد معتمدی، خواننده مطرح موسیقی سنتی ایران، در پاسخ به این‌كه نظر شما درباره حال و هوای ماه رمضان امسال چیست، اظهار كرد: «به نظرم انسان هرقدر كه در شرایط سخت قرار می‌گیرد، به همان میزان به خداوند نزدیك‌تر می‌شود. به سبب سال كرونایی پر فراز و نشیبی كه پشت‌سر گذاشتیم، به نظرم ماه رمضان امسال پرشورتر و مردم هم به خدا نزدیك‌ترند.»
این خواننده كه ماه رمضان سال گذشته، تیتراژ سریال «سرباز» را خوانده بود، درباره كمرنگ شدن آهنگ‌های خاطره‌ساز در ماه رمضان در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «شاید یكی از دلایل آن جایگاه كمرنگ موسیقی در رسانه است. از طرفی هم مشكلاتی به سبب نگرش و عملكرد‌های مدیران دامنگیر موسیقی شده و در حال حاضر از آن
رنج می‌بریم.»
وی در ادامه درباره آلبوم مناجات‌خوانی‌اش توضیح داد: «ما یك موسیقی اصیل ایرانی داریم كه میراث معنوی گذشتگان است. فرم‌های مختلفی در آن داریم و یكی از آنها مناجات‌خوانی است؛ اما متأسفانه چند دهه است كه مناجات‌خوانی كمرنگ شده و من به سبب علاقه‌ای كه خودم به این حوزه داشتم، چندین سال پیش یك قطعه را ضبط كردم.»
معتمدی توضیح داد: «آن زمان گمان می‌كردم كه از نظر عرفانی آثار به مرحله‌ای كه باید نرسیده‌اند؛ لذا چندین سال بعد این قطعات را به آلبوم تبدیل و ارائه كردم. از آنجا كه مضمون قطعات عرفانی بود و جایگاه آن والاتر از بحث‌های مالی، به همین خاطر این آلبوم در فضای مجازی و به صورت رایگان ارائه شد.»