دو   ده سال یا  یک بیست سال

دو ده سال یا یک بیست سال

امید مهدی‌نژاد طنزنویس

 پس از دستگیری یک سارق حرفه‌ای مجارستانی، که دیوار پشتی یک زرگری را سوراخ کرده و از آن‌طریق جواهرات موجود در آنجا را دزدیده بود، یکی از وکلای کارکشته که به ایراد دفاعیه‌های تاثیرگذار و اقناع قضات مختلف در رفع هرگونه اتهام از متهم مشهور بود اعلام کرد وکالت سارق را می‌پذیرد. در جلسه دادگاه پس از آن‌که دادستان دادخواست مربوط را قرائت و اتهام متهم را تشرح کرد، وکیل کارکشته به ایراد دفاعیه‌های جالب از متهم پرداخت، اما هیچ‌یک از آنها مورد قبول قاضی قرار نگرفت.
در این لحظه وکیل کارکشته به‌عنوان آخرین دفاع گفت: موکل من دیوار را سوراخ کرده و نیمی از بدن خود را داخل کرده و جواهراتی را که دستش می‌رسیده، برداشته است. اما در متن قانون در تعریف سرقت آمده است هرگاه شخصی به جایی وارد شود و فلان کند، فلان و بهمان. پس در مورد موکل من ورود به‌طور کامل اتفاق نیفتاده است.
قاضی مجارستانی که همواره بر اساس مر قانون قضاوت می‌کرد گفت: بلی، بر اساس مر قانون ورود به‌طور کامل انجام نشده است.
وی به فکر فرورفت و تنفس اعلام کرد تا بیشتر به فکر فرو برود. نیم‌ساعت بعد جلسه دادگاه مجددا تشکیل شد و در حالی که وکیل کارکشته تصور می‌کرد با دفاعیه آخر وی قاضی حکم به برائت موکل وی می‌دهد، منشی دادگاه حکم موکل وی را که به این شرح بود اعلام کرد: به‌موجب این حکم آقای [...] به تحمل 10سال حبس محکوم می‌شود که نصف ایشان از اتهام تبرئه گردیده و نصف دیگر ایشان به 20سال حبس محکوم می‌شود.
در این هنگام سارق که احساس کرد مسخره‌بازی‌های وکیل به ضرر او تمام می‌شود در جایگاه قرار گرفت و به وکیل کارکشته فحش داد و 10سال حبس‌اش را کشید و پس از شش سال به دلیل حسن‌رفتار از زندان آزاد شد و به دزدی‌های دیگر خود پرداخت.