نسخه Pdf

 پرتوان و ارزان

با اقتصادی‌ترین پردازنده‌های سال 2021 آشنا شوید

پرتوان و ارزان

دنیای فناوری شیفته جدیدترین‌ها، قدرتمندترین‌ها و البته گران‌قیمت‌ترین‌هاست. در نتیجه همیشه بیشتر توجه کاربران به پردازنده‌های پرچمدار فوق‌گران‌قیمت و سطح بالا جلب می‌شود. اما در واقع برای بسیاری از کاربران عادی، یک پردازنده اقتصادی با کارآیی معقول کافی است و نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای داشتن یک پردازنده نسبتا جدید نیست. پردازنده‌های اقتصادی کنونی نسبت به اسلاف خود توانایی‌های بسیار بیشتری دارند و می‌توانند بدون خالی کردن جیب‌تان عملکردی قابل‌ قبول و در مواردی فراتر از انتظار شما داشته باشند. از آنجا که مهم‌ترین قطعه هر کامپیوتر جدیدی پردازنده آن است و با قیمت‌های کنونی، ساخت یک سیستم جدید یا به‌روزرسانی یک سیستم قدیمی بسیار هزینه‌بر و دشوار شده است، تصمیم گرفتیم برخی از بهترین پردازنده‌های اقتصادی موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. به این ترتیب اگر قصد جمع کردن یک سیستم معمولی برای کاربردهای روزمره داشته باشید، بهتر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید.

بهترین پردازنده اقتصادی برای گیمرها
وجود پردازنده‌هایی مثل 3300X در بازار امید را در دل گیمرهای بی‌پول زنده نگه داشته است. مسلما از پردازنده‌ای با این سطح و قیمت نباید انتظار عملکردی در حد غول‌هایی مثل
Ryzen 9 3900X یا Intel Core i9 -9900K داشته باشید. اما ترکیب عملکرد فوق‌العاده این محصول با قیمت قابل‌ دسترس و توانایی مناسب آن در پردازش موازی قطعا رضایت شما را در پی‌خواهد داشت. به‌خصوص که این ویژگی‌ها به شما امکان می‌دهد بازی‌ها یا برنامه‌های نسبتا سنگین را با عملکردی فراتر از انتظار اجرا کنید. در نهایت باید گفت با خرید این پردازنده بدون خالی شدن جیب‌تان می‌توانید از تجربه داشتن یک پردازنده مدرن و پرتوان در کامپیوتر خود لذت ببرید. در نتیجه با در نظر گرفتن تمام این موارد، جای تعجبی نیست که این محصول انتخاب اول ما بین پردازنده‌های ارزان‌قیمت عرضه شده در سال 2021 باشد.
چرا بخریم: عملکرد چندهسته‌ای فوق‌العاده، قیمت مناسب، عملکرد گیمینگ متوسط با قیمت ارزان
چرا نخریم: اختلاف ناچیز با پردازنده Ryzen3 3100 با قیمت کمتر



عملکرد Core i3 با قیمت پنتیوم
اگر به‌دنبال پردازنده‌ای با حداقل قیمت برای یک سیستم معمولی با کاربری عمومی هستید، احتمالا گزینه‌ای بهتر از پردازنده
Intel Pentium Gold G5400 پیدا نخواهید کرد. شاید از شنیدن مجدد نام پنتیوم، آن هم در دوره و زمانه سلطنت چندهسته‌ای‌های خانواده Core تعجب کرده باشید اما قطار این برند قدیمی هنوز به ایستگاه آخر خود نرسیده است. گرچه این پردازنده فقط دو هسته اصلی دارد، اما از Hyperthreading پشتیبانی می‌کند و سرعت پردازشی نزدیک به پردازنده‌های Core i-3 دارد. درنتیجه پردازنده‌ای داریم که قیمتی بسیار پایین و عملکردی بیشتر از کافی برای کاربردهای روزمره کاربران خانگی و اداری دارد و به‌همین دلیل هم یکی از انتخاب‌های اصلی در بین ارزان‌قیمت‌های امسال است.
چرا بخریم: پشتیبانی از فناوری Hyperthreading یا پردازش موازی، قیمت بسیار عالی
چرا نخریم: محدود به رم DDR4 با سرعت باس 2400 مگاهرتز، دارای فقط دو هسته پردازشی



بهترین پردازنده اقتصادی نسبت به قیمت
یکی دیگر از انتخاب‌های مناسب و ارزان‌قیمت برای سال 2021، عضو دیگر خانواده نسل سوم Ryzen یعنی مدل 3100 است که مثل 3300X از معماری پیشرفته 7 نانومتری و انبوهی از فناوری‌ها و قابلیت‌های جدید AMD بهره می‌برد.
درنتیجه این پردازنده قادر است در کنار داشتن قیمتی باورنکردنی و مصرف بهینه انرژی، عملکردی فراتر از انتظارتان به‌نمایش بگذارد که گاه با مدل‌هایی با دوبرابر قیمت این محصول قابل مقایسه است.
درواقع این پردازنده گزینه بسیار مناسبی برای گیمرهایی که به‌دنبال بازی با کیفیت 1080p هستند باشد. به‌علاوه مصرف انرژی پایین و دمای تولیدی کم این پردازنده باعث می‌شود برای استفاده در سیستم‌های سبک و جمع و جور اداری هم
ایده‌آل باشند.
چرا بخریم: قیمت عالی، عملکرد فوق‌العاده، مصرف انرژی و تولید حرارت پایین
چرا نخریم: کندتر از 3300X، ناسازگار با کارت‌های گرافیکی قدرتمند




بهترین انتخاب برای کاربردهای عمومی
پردازنده‌های سری Core i-3 سال‌هاست خود را به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه برای کاربردهای عمومی و روزمره در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی در بازار تثبیت کرده‌اند و مدل 9100 هم از این قاعده مستثنی نیست. این پردازنده که به کارت گرافیکی یکپارچه و پردازنده‌ای با سرعت پایه 6/3 گیگاهرتز (و 2/4 گیگاهرتز در حالت بوست) مجهز است با در نظر گرفتن نیازمندی‌های کاربران خانگی و اداری طراحی شده و حرف زیادی در زمینه گیمینگ یا کارهای گرافیکی ندارد. این پردازنده برای کارهایی مثل وبگردی، نمایش ویدئوی آنلاین با کیفیت FullHD و کار کردن با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس عالی است، اما نباید از آن انتظار اجرای بازی‌های سنگین داشته باشید. به همین ترتیب انجام کارهایی مثل ویرایش عکس و ویدئو با این پردازنده و امکانات محدودش کار راحتی نخواهد بود، هرچند کماکان بهترین انتخاب برای استفاده در یک کامپیوتر خانگی ارزان‌قیمت برای پدر و مادرتان یا کارهای روزمره یک دفتر اداری کوچک به‌ شمار می‌رود.
چرا بخریم: قیمت مناسب در بین پردازنده‌های اینتل، کارت گرافیکی یکپارچه داخلی، عملکرد مطمئن و دوام بالا
چرا نخریم: عملکرد ضعیف هنگام اجرای برنامه‌های سنگین
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها