نسخه Pdf

 نوبرانه‌های کاپرتینو

مهم‌ترین محصولات رونمایی شده در رویداد بهاری اپل

نوبرانه‌های کاپرتینو

اپل چند روز پیش نخستین مراسم رسمی رونمایی از محصولات جدید خود را به‌صورت مجازی و بدون حضور تماشاگران برگزار کرد. این شرکت برخلاف سال پیش که فقط به پالایش محصولات قبلی خود بسنده کرده بود در مراسم امسال مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای جدید از جمله آی‌مک و آی‌پد پرو با پردازنده اختصاصی اپل، اپل‌ تی‌وی 4K و نسخه جدیدی از اپلیکیشن پادکست را در کنار آی‌او‌اس 5/14 رونمایی کرد. همچنین اپل امسال با معرفی ایرتگ که یک برچسب بی‌سیم با قابلیت پیدا شدن توسط آیفون است، محصول جدیدی هم به اکوسیستم سخت‌افزاری خود اضافه کرده که احتمالا فروش بسیاری داشته باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید، نگاهی به مهم‌ترین محصولات معرفی شده اپل و ویژگی‌های آنهاست.

 آی‌مک، در رنگ‌های متنوع
اپل امسال حسابی دستی به سر و گوش سری کامپیوترهای رومیزی آی‌مک خود کشیده و بالاخره طراحی خارجی و داخلی آن را پس از سال‌ها تکرار، تغییری اساسی داد.
آی‌مک جدید برای اولین بار در هفت رنگ متنوع و خاص قابل خریداری است و ظاهر متفاوتی نسبت به مدل‌های قبلی دارد.
به‌علاوه اپل برای اولین بار به‌جای پردازنده‌های اینتل از پردازنده اختصاصی خود یعنی چیپ M1 در این محصول استفاده کرده‌است.
آی‌مک جدید از صفحه نمایش 24 اینچی جدید رتینا با وضوح 4.5K بهره می‌برد و طراحی داخلی آن به‌گونه‌ای تغییر یافته که ابعاد فن‌های خنک‌کننده و صدای تولیدی آنها کاهش یابد.
به‌علاوه بهبود کیفیت بلندگوها، افزایش وضوح تصویر وب‌کم به FullHD و تعبیه ارائه سه‌گانه میکروفن در اطراف آی‌مک به کاربران امکان می‌دهد تماس‌های تصویری و جلسات مجازی خود را با کیفیت بسیار بهتری برگزار کنند.
در نهایت هم باید به افزوده شدن کابل قدرت با اتصال مغناطیسی و صفحه‌کلید هم‌رنگ بدنه و بی‌سیم جدید با قابلیت شناسایی اثرانگشت اشاره کنیم که نخستین بار است در محصولی غیر از خانواده مک‌بوک مشاهده می‌شود.
آی‌مک جدید با قیمت پایه 1299 دلار از اواخر اردیبهشت به بازارها عرضه خواهد شد.



 برچسب‌های به‌دردبخور
همان‌طور که گفتیم اپل در رویداد امسال خود از محصول جدیدی هم رونمایی کرد که البته اگر اکوسیستم این شرکت را درنظر نگیریم، چندسالی است که وارد بازار شده. البته اپل مثل همیشه زمان کافی برای توسعه محصولی با استفاده راحت، امنیت بالا و طراحی فکر شده گذاشته و نتیجه برچسب‌های بی‌سیم جذاب Air Tag است که می‌توانید با آنها هر چیزی را ردگیری کنید. این برچسب‌ها قابلیت شخصی‌سازی گسترده‌ای دارند، به هر وسیله‌ای متصل‌می‌شوند و از یک باتری قابل تعویض با عمر نزدیک به یک سال و قابل تعویض توسط کاربر برخوردارند که مزیت بزرگی به‌شمار می‌رود. این برچسب‌ها از چیپ U1 اپل و فناوری ارتباطی فوق ‌باند پهن استفاده می‌کنند که به گوشی‌های آیفون 11 و 12 امکان می‌دهد با کمک بازخورد لمسی، صوتی و تصویری به‌راحتی برچسب خود را در اطراف گوشی پیدا کنند.  هرچند تمام گوشی‌های اپل می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌ Find My برچسب‌های AirTag را پیدا کنند. اپل تلاش زیادی برای حصول اطمینان از حفظ حریم خصوصی کاربران در این محصول کرده و اعلام کرده هیچ‌گونه اطلاعات شخصی و موقعیتی در این برچسب‌ها ذخیره نمی‌شود و سازوکارهایی در این محصول تعبیه شده تا بتوان از ردگیری ناخواسته پیشگیری کرد. این برچسب‌ها با قیمت 29 دلار (یا بسته‌های چهارتایی 99 دلاری) همراه با دیگر محصولات جدید اپل از اواخر این ماه به بازارها عرضه خواهند شد.


 آی‌پد با مغز سیب
همان‌طور که گفتیم اپل امسال از تراشه M1 در هر محصول ممکن استفاده کرده و تبلت‌های آی‌پد پرو 11 و 9/12 اینچی جدید هم از این قانون مستثنا نبودند. البته تنها تفاوت این تبلت‌ها با مدل‌های سال قبل در اضافه شدن تراشه‌های اپل نیست، هرچند شاید مهم‌ترین آنها باشد. این تراشه جدید که برای نخستین بار در تبلت‌ها و کامپیوترهای اپل به‌صورت مشترک به‌کار رفته، باعث می‌شود آی‌پد جدید به‌نسبت مدل پرو پارسال 50 درصد سریع‌تر باشد و عملکرد گرافیکی آن نیز جهشی معادل 40 درصد را تجربه کند. تبلت‌های حرفه‌ای اپل همچنین از این به بعد در پیکربندی با حافظه 2 ترابایتی هم عرضه می‌شوند که امکان ذخیره 60 هزار تصویر با فرمت RAW را به کاربران حرفه‌ای می‌دهد. همچنین افزوده‌ شدن اتصال 5G و پشتیبانی پورت‌های USB-C از استاندارد Thunderbolt4
با چهار‌ برابر پهنای ‌باند بیشتر به معنی ارتباط راحت‌تر با تجهیزات جانبی و اینترنت پرسرعت است که برای یک محصول مخصوص کاربران حرفه‌ای ضروری به‌نظر می‌رسد. دوربین اصلی این تبلت‌ها شاهد بهبودهایی در عملکرد رادار نوری برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و سرعت پردازش تصویر که به‌لطف تراشه جدید M1 ممکن شده، بوده‌اند. جای دوربین سلفی تغییر نکرده‌، اما یک لنز فوق‌ عریض برای آن درنظر گرفته شده که می‌تواند در طول یک جلسه تصویری فضای زیادی را پوشش دهد و سوژه را در محیط تعقیب کند. درنهایت باید به به‌روزرسانی صفحه‌نمایش آیپد پروهای 9/12‌اینچی اشاره کنیم که از صفحه‌نمایش Mini LED که اپل به آنها نام Liquid Retina XDR را داده‌است، استفاده می‌کنند. این نمایشگرهای باکیفیت و پرنور می‌توانند حداکثر 1600 نیت روشنایی تولید کرده و نسبت کنتراستی معادل 1000000:1 را به‌تصویر بکشند. آی‌پد پرو 11 اینچی مدل 2021 با قیمت پایه 799 دلار و مدل 9/12اینچی با نمایشگر Mini LED با قیمت پایه 1099دلار به مشتریان عرضه خواهند شد.



 سهم‌ آیفون
آیفون به‌عنوان مهم‌ترین و پول‌سازترین محصول اپل، مراسم و رویدادهای رسانه‌ای مخصوص خود را دارد و به‌همین دلیل انتظار خبر بزرگی در زمینه گوشی‌های هوشمند از این رویداد نمی‌رفت.
با این حال، آیفون هم سهمی از رونمایی بهارانه اپل داشت و این شرکت با معرفی یک رنگ بنفش جدید برای گوشی‌های سری 12 خود خبر داد که تنوع رنگ پرچمدار اپل را گسترده‌تر و تشخیص آن از فاصله دور را راحت‌تر می‌کند.
علاوه بر رنگ هیجان‌انگیز جدید آیفون 12، خبر عرضه رسمی سیستم‌عامل جدید iOS 14.5 درکنار iPadOS 14.5 مهم‌ترین اخبار مرتبط با گوشی‌های هوشمند اپل در رویداد بهار امسال بودند که در آینده بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.


ضمیمه قاب کوچک