دود از سر حیفا بلند شد

آتش‌سوزی در پالایشگاه نفتی حیفا در سرزمین‌های اشغالی دردسرهای تل‌آویو را دوچندان کرده است

دود از سر حیفا بلند شد

در حالی که نتانیاهو و همراهانش بابت اعطای مجوز برنامه‌ای مذهبی در کوه مرون، که منجر به ازدحام جمعیت و کشته شدن نزدیک به 60 نفر شد تحت فشار قرار دارند، آتش‌سوزی دیگری در پالایشگاه نفت در حیفا، شوک سخت‌تری را به صهیونیست‌ها وارد کرده است. منابع عبری جمعه شب از وقوع آتش‌سوزی بزرگی در داخل یک پالایشگاه نفت در شهر حیفا در شمال اراضی اشغالی خبر دادند. رسانه‌های عبری اعلام کردند آتش‌سوزی در تاسیسات کارخانه BZN در بندر حیفا رخ داد. وزارت حفاظت محیط‌زیست نیز اعلام کرد این حادثه به دلیل نقص در یک خط لوله رخ داده است و سوخت‌رسانی متوقف شده بود. بر اساس آنچه مقامات رژیم‌صهیونیستی مدعی شدند، واحدهای این کارخانه موفق به مهار آتش شدند اما تیم‌های متعددی از آتش‌نشانی و خدمات اورژانس با پیش‌بینی از سرگیری مجدد آتش‌سوزی در محل مستقر شدند. ولی برخی منابع رسانه‌ای در سرزمین‌های اشغالی تاکید کردند آتش‌سوزی حدود پنج ساعت ادامه داشته و خسارات زیادی به پالایشگاه حیفا وارد شده است. نتانیاهو و همراهانش ترجیح داده‌اند در این خصوص کاملا سکوت کرده و فعلا موضعگیری رسمی و خاصی در قبال آتش‌سوزی ناگهانی در پالایشگاه کلیدی حیفا نداشته باشند. سیدجواد نصرا...، فرزند دبیرکل حزب‌ا... لبنان نسبت به آتش‌سوزی پالایشگاه حیفا واکنش نشان داد و در یک پیام توییتری کوتاه نوشت: (حیفا) نورانی شده است.

 دومین حادثه طی یک هفته در حیفا
این دومین حادثه‌ای است که طی یک هفته اخیر در حیفا به وقوع می‌پیوندد. شنبه گذشته، شبکه هفت تلویزیون رژیم‌اشغالگر از نشت ماده آمونیاک از یکی از کارخانه‌ها در خلیج حیفا خبر داد.
وب‌سایت خبری کرایوت نیز در این خصوص نوشته است که در پی نشت آمونیاک در کارخانه کوکاکولا در شهر حیفا در فلسطین اشغالی، تمام کارکنان این کارخانه تخلیه شدند.در پی این حادثه مأموران آتش‌نشانی حیفا در محل حاضر و مشغول ارزیابی حادثه و مسدودسازی نقاط نشت آمونیاک شدند. نکته جالب توجه این‌که پس از وقوع این حادثه، مقامات رژیم‌صهیونیستی حاضر نشدند در خصوص جزئیات نشت آمونیاک در این کارخانه و آثار و تبعات آن توضیح دهند.
 نتانیاهو به دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود
در این میان، نتانیاهو سعی دارد با استناد به اوضاع بحرانی موجود در سرزمین‌های اشغالی، مدت حضور خود در مسند نخست‌وزیری این رژیم را تمدید کند. کانال ۱۲تلویزیون رژیم‌صهیونیستی تاکید کرده است نتانیاهو در حال بررسی استفاده از بحران حادثه مرگبار پنجشنبه شب در الجلیل برای گرفتن مهلت بیشتر به منظور تشکیل کابینه است.
هفدهم فروردین بود که به‌رغم نداشتن اکثریت کرسی‌های پارلمان رژیم‌صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو بار دیگر مأمور تشکیل کابینه شد. رووین ریولین، رئیس رژیم‌صهیونیستی با بیان این‌که گرفتن این تصمیم آسان نبود، توضیح داد هیچ‌کدام از کاندیداها از اکثریت لازم برای تشکیل کابینه جدید برخوردار نبودند اما نتانیاهو به دلیل داشتن رأی بیشتر انتخاب شد. نتانیاهو ۲۸روز فرصت دارد برای تشکیل کابینه و معرفی آن به کنست (پارلمان رژیم‌صهیونیستی) تلاش کند.
به گفته ریولین، ۵۲نماینده کنست نتانیاهو را برای نخست‌وزیری پیشنهاد داده و ۴۵ نفر نیز یائیر لاپید، رئیس حزب یش‌عتید و رهبر اپوزیسیون در کنست را معرفی کردند، اما از نظر او نتانیاهو شانس بیشتری برای تشکیل کابینه دارد. تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی، معادله را به ضرر نتانیاهو و دیگر سیاستمداران رژیم‌اشغالگر قدس تغییر داده است.
شواهد نشان می‌دهد ریولین قصد دارد یائیر لاپید، رئیس حزب یش عتید  یا نفتالی بنت، رئیس حزب یامینا را به عنوان مامور تشکیل کابینه معرفی کند. اصرار نتانیاهو برای حفظ کرسی نخست‌وزیری رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد عدم قطعیت در سیاست این رژیم رو به افزایش است.
در همین حال شکست گفت‌وگوهای نتانیاهو با جناح‌های سیاسی رژیم‌صهیونیستی بار دیگر او را ترغیب به اتحاد با متحد سابق خود، یعنی بنی گانتز  کرده است. نتانیاهو که خود را در خطر ترک صحنه سیاسی می‌بیند، برای ادامه نشستن بر مسند قدرت، بار دیگر به وزیر جنگ فعلی این رژیم، یعنی بنی گانتز از ائتلاف آبی و سفید متوسل شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که گانتز پیشنهاد نتانیاهو را رد کرده است.



خبری از اقتدار ادعایی صهیونیست‌ها نیست
فادی اسماعیل بودیه، سردبیر نشریه لبنانی المرایا در خصوص حوادث اخیر در سرزمین‌های اشغالی به جام‌جم می‌گوید: رژیم‌صهیونیستی همواره مدعی بوده است قدرت مقابله با هر تهدید و رخدادی را در هر زمان و مکان دارد. اما امروز می‌بینیم حیفا، تل‌آویو و حتی محدوده فوق امنیتی پایگاه دیمونا نیز از آسیب‌پذیری مصون نیستند. این مساله نشان می‌دهد اقتدار صهیونیست‌ها ادعایی بیش نیست. به قول سید مقاومت(سید حسن نصرا...)، اسرائیل از خانه عنکبوت نیز سست‌تر است. امروز این تعبیر سید حسن نصرا... بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا کرده است.  این تحلیلگر لبنانی ادامه داد: اکنون نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم‌صهیونیستی توجیه و توضیحی در خصوص آنچه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، ندارند. آنها صرفا با تعدد نمادهای شکست و آسیب‌پذیری خود مواجه هستند و البته آینده نامعلوم و تاریکی که در انتظار آنهاست.