با درد جلوی ران  چه باید كرد؟

با درد جلوی ران چه باید كرد؟

  یكی از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به كلینیك‌های درد، وجود درد در ناحیه پاهاست كه بسیاری از این بیماران از درد در قدام ران شكایت دارند‌. این دردها می‌تواند به‌صورت دائم وجود داشته باشد یا به‌صورت مجموعه‌ای از درد بی‌حسی یا سوزش و به حالت متناوب در محدوده ناحیه تحتانی شكم تا بالای زانو در قدام ران احساس شود.
دیسك كمر در منطقه بالای ستون فقرات كمری از علل شایع ایجاد درد و بی‌حسی در قدام ران است. بیرون‌زدگی این دیسك‌ها می‌تواند درجاتی از كمر درد را با انتشار به پا به همراه داشته باشد.
آرتروز یا التهاب در ناحیه مفصل فمور یا سر لگن هم می‌تواند در ناحیه قدام ران درد ایجاد كند. این بیماران معمولا در چرخش ران یا خم و راست‌كردن پا در ناحیه لگن احساس درد و محدودیت
حركت دارند.
گیر افتادن عصب رانی كه عصب‌دهی قدام ران را به‌عهده دارد در محلی كه از بین عضلات قدام ران خارج می‌شود، می‌تواند در قدام ران درد و بی‌حسی ایجاد كند. این گیر افتادن می‌تواند به‌علت وجود یك توده فشاری یا حتی فتق‌های رانی باشد كه سبب ایجاد آسیب به عصب رانی می‌شوند.
درد‌ها در ناحیه قدام ران می‌توانند حالت انتشاری داشته باشند یعنی علت درد در نقطه دیگری باشد و انتشار آن در ناحیه ران احساس شود. دردهای مربوط به مفاصل بین‌مهره‌ای كمر یا آرتروز كمر یا دردهای مربوط به مجاری ادراری می‌تواند به این صورت در قدام ران احساس شود. وجود مشكلات عروقی یا توده‌های عضلانی استخوانی در ناحیه ران از علل غیرشایع درد در این ناحیه است كه ممكن است در بررسی‌های پاراكلینیك وجود آنها مشخص شود.
معاینه دقیق عامل اصلی تمایز بیماران در كلینیك‌های درد است؛ نكته‌ای كه شاید اگر نادیده گرفته شود سیر درمان به بهبودی منتهی نشود و زمان و هزینه درمانی بیمار از دست خواهد رفت. دیدگاه چند تخصصی در كلینیك درد و بررسی دقیق بیماران توسط فوق‌تخصص درد دقت تشخیص را به بالاترین سطح می‌رساند و مسیر درمان را كوتاه‌تر، كم‌هزینه‌تر و موثرتر می‌سازد .
استفاده از اقدامات پاراكلینیك تشخیصی مانند نوار عصب، ام.آر.آی و سی.تی.اسكن می‌تواند در تشخیص نهایی علت بیماری و شروع درمان مناسب موثر باشد.