پایان كار مخالفان در ونزوئلا

پایان كار مخالفان در ونزوئلا

توطئه كشورهای غربی به رهبری آمریكا برای كودتا در ونزوئلا و ایجاد چنددستگی در این كشور ناكام ماند و حال خبر می‌رسد كه خوآن گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده‌ای كه قصد داشت به پشتیبانی غرب جانشین نیكلاس مادورو شود، در معرض محاكمات قضایی قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، مقامات قضایی ونزوئلا می‌گویند خوآن گوایدو با اتهام جدی خیانت به منافع كشور روبه‌رو می‌شود و به این ترتیب تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اخیرا از مقامات قضایی این كشور خواسته بود تا خوآن گوایدو را به دلیل تلاش در واگذاری منطقه اسكیبو به شركت‌های
چند ملیتی، تحت پیگرد قانونی قرار دهند. مادورو گفته بود گوایدو به دلیل خیانت به ونزوئلا باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. مقامات قضایی ونزوئلا روز جمعه تایید كردند كه گوایدو با اتهام جدی خیانت به كشور روبه‌رو می‌شود.
خوآن گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلاست كه به كمك كشورهای غربی درصدد سرنگونی دولت نیكلاس مادورو بود، اما شكست خورد‌. گفته می‌شود این رهبر مخالفان در حالی به‌دنبال واگذاری منطقه اسكیبو به شركت‌های چندملیتی بوده كه ونزوئلا و گویان سال‌هاست بر سر این منطقه مناقشه دارند. اسكیبو در غرب رودخانه اسكیوو تا كوه رورائیما در شرق ونزوئلا قرار دارد. پیش از این آمریكا حامی اصلی گوایدو نسبت به هرگونه اقدام قانونی علیه رهبر مخالفان دولت كاراكاس به مادورو و دولتش هشدار داده بود. در صورت تحت پیگرد قانونی قرار گرفتن گوادیو به احتمال زیاد واشنگتن واكنش نشان خواهد داد.
آمریكا مدت‌هاست دولت مادورو را تحت شدید‌ترین تحریم‌های اقتصادی قرار داده و مشكلات اقتصادی چند ماه است كشور ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی سوق داده است‌. بحران اقتصادی در این كشور باعث كمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است، به طوری كه طی سال‌های گذشته دست‌كم سه میلیون نفر از این كشور به كشورهای دیگر گریخته‌اند. در ژانویه ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) خوآن گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت نیكلاس مادورو، صحت انتخابات ریاست‌جمهوری را زیر سؤال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی كرد. دولت آمریكا همراه كشورهای غربی ریاست جمهوری خوآن گوایدو را به رسمیت شناختند و انتظار داشتند مردم ونزوئلا نیز با یك تظاهرات سراسری از او حمایت و در نتیجه دولت مادورو سرنگون شود. مخالفان بعد از شكست حاضر شدند یك بار دیگر با دولت مركزی به گفت‌وگو بنشینند، اما این گفت‌وگوها نیز كه در ژنو برگزار می‌شد ثمر‌بخش نبود و به بن‌بست رسید.
نیكلاس مادورو اخیرا گفته است مذاكرات با مخالفان تا زمانی كه درخواست‌ها از سوی یك حامی ارشد در بریتانیا برای كنار گذاشتن ادعاهای دیرینه ونزوئلا روی بخش غنی از نفت كشور گویان رد نشود، دوباره آغاز نخواهد شد. اظهارات مادورو، پس از آن مطرح می‌شود كه دادستان ارشد او تحقیقاتی علیه وانسا نومان، نماینده ارشد خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون در لندن به جریان انداخت. مادورو شامگاه جمعه در نطقی تلویزیونی تاكید كرد: تا زمانی كه آنها موضع خودشان را اصلاح نكنند، روی ما را نخواهند دید.