اروپا باید تصمیم خود را بگیرد

اروپا باید تصمیم خود را بگیرد


 ایران از چند ماه قبل تصمیم خود را در خصوص برجام و بدعهدی طرف مقابل گرفته و اکنون این اروپایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند. اجرای تصمیمی که در ایران از اردیبهشت امسال اتخاذ کرده و مورد حمایت مقامات ارشد نظام و شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب است قطعا بدون هیچ‌گونه خدشه‌ای ادامه خواهد یافت و به طور طبیعی اگر اروپایی‌ها نتوانند اقدامی در راستای عملی شدن تعهدات برجامی خود انجام دهند جمهوری اسلامی ایران همچون سه گام قبلی، گام چهارم را در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای بر خواهد داشت.
لذا در حال حاضر موضع ایران بسیار شفاف و اجرایی است و این اروپایی‌ها هستند که باید خودشان را از دودلی و تردید رها کنند و نشان دهند به عنوان کشورهای مستقل و بدون وابستگی به سیاست‌های آمریکا می‌توانند موضعگیری کنند.
تهدیداتی هم که این روزها به نقل از اروپایی‌ها منتشر می‌شود مبنی بر این که اگر ایران گام چهارم را بردارد از برجام خارج می‌شوند حتی اگر واقعیت داشته باشد مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌کند هرچند بعید است که آنها از برجام خارج شوند. اما اگر چنین اتفاقی بیفتد ما نیز به صورت طبیعی تصمیم جدیدی خواهیم گرفت و به شرایط قبل از برجام بر می‌گردیم که فکر نمی‌کنم اروپایی‌ها علاقه‌مند باشند چنین اتفاقی بیفتد و سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا یک توافق بین‌المللی را خدشه‌دار کند.
در هر حال تهدیدات اروپا، تهدیداتی نیست که تاثیری در مواضع ایران داشته باشد و ایران را از برداشتن گام چهارم منصرف کند و قطعا همانطور که مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند اگر اروپایی‌ها نتوانند ما را راضی کنند گام چهارم در زمان خودش برداشته خواهد شد.
متاسفانه اروپایی‌ها تصمیمات خود را به مواضع آمریکا گره زده‌اند و برای کارها و اقداماتی که حتی در چارچوب اینستکس می‌خواهند انجام دهند خودشان را نیازمند دریافت اجازه از آمریکا می‌دانند. اروپایی‌ها قطعا اگر بخواهند می‌توانند اقدام عملی در راستای تعهدات‌شان انجام دهند و در مقاطع مختلفی که منافع خودشان در مقابل آمریکا در میان بوده از منافع خود دفاع کرده‌اند مثل بحثی که در حال حاضر در ماجرای تعرفه‌ها مطرح است و اروپایی‌ها به صورت واحد اعلام کرده‌اند اگر آمریکا تعرفه کالاهای تجاری را افزایش دهد آنها هم متقابلا دست به چنین کاری خواهند زد. بنابراین اگر منافعشان مطرح باشد می‌توانند مستقل عمل کنند. در مورد برجام هم آنها بهتر از ما می‌دانند که برجام به نفع آنهاست و بنابراین عاقلانه این است که اروپا تصمیم مستقلی بگیرد و به گونه‌ای عمل کند که به نفع برجام باشد و این چیزی نیست جز
 اجرایی کردن تعهداتی که در مقابل ایران دارند.