آپاراتچی دقت کن!

مدیر آپارات از بارگذاری یك ویدئوی غیر اخلاقی اظهار بی‌اطلاعی می‌كند، در حالی كه تهیه‌كننده از دخالت مسؤولان آپارات برای بیشتر دیده شدن این ویدئو خبر می‌دهد

آپاراتچی دقت کن!

وقتی كار خوبی می‌كنی و تا آخر هم پاش می‌ایستی. این را یكی از كاربران توییتر درباره مدیر آپارات نوشته و به زبان و ادبیات دیبی (كه حتما از مجموعه كلاه قرمزی معرف حضور هست) اقدام و اظهارات محمدجواد شكوری مقدم درباره ویدئوی گروه موسوم به ژلوفن را توصیف كرده است. به تفصیل برای شما نوشته‌ایم كه مدیر آپارات چه كرده و چه اتفاقاتی رخ داده ولی بد نیست یادآوری كنیم گاهی می‌شود برای انجام یك اشتباه عذرخواهی كرد یا حتی راهكارهایی یافت كه از تكرار اشتباه جلوگیری شود. دست كم درباره اشتباهی كه در آپارات رخ داده، پیدا كردن یك راهكار درست و كارآمد چندان دشوار نیست و روش‌های موثرتر از آنچه شكوری‌مقدم فكرش را كرده وجود دارد. ضمن این‌كه فهمیدن این‌كه آیا شكوری مقدم از اشتباه رخ داده بی‌خبر بوده یا نه، اصلا كار سختی نیست؛ دست كم برای دادسرای انقلاب كه وارد میدان شده و جلوی اشتباه را گرفته است. به نظر می‌رسد به اندازه كافی كنجكاو شده‌اید كه ماجرا از چه قرار است، به‌خصوص اگر ویدئوی ژلوفن را ندیده باشید و از اصل ماجرا بی‌خبر باشید. عجله نكنید همه چیز را از ابتدای امر روایت می‌كنیم.

اصل ماجرا
یك گروه رسانه‌ای به نام ژلوفن، ویدئویی ساخت و آن را در آپارات بارگذاری كرد اما صدای كاربران، به‌خصوص والدین درآمد و موج اعتراضاتشان به دستگاه قضا رسید.
دادسرای ارشاد و خانواده، دستور رسیدگی به این پرونده را داد و در نتیجه ویدئوی مذكور از روی آپارات برداشته شد و كانال ژلوفن در آپارات هم تعلیق شده است.
خیلی‌ها این ویدئو را دیده‌اند و خیلی‌ها در جریان ورود دادسرای ارشاد به موضوع هستند اما اگر شما هنوز مطلع نیستید، بدانید و آگاه باشید كه در این ویدئو یك خانم جوان به عنوان گزارشگر سراغ كودكان رفته و از آنها پرسیده است كه آیا می‌دانند چگونه به دنیا آمده‌اند؟ بله، سوال دقیقا همین است و حتی كمی بیشتر از این. چون در حالی كه حتی غربی‌ها هنوز دارند ماجرای پرواز لك‌لك‌ها را برای فرزندانشان تعریف می‌كنند، در ویدئویی كه در كشور ما تولید و منتشر شده، گزارشگر از سوال چگونگی تولد فراتر رفته و از نقش پدرها در تولد بچه‌ها از خود بچه‌ها سوال می‌كند.  كودكان و حتی نوجوانانی كه در این ویدئو به سوالات گزارشگر جواب می‌دهند در چالشی دشوار قرار می‌گیرند چرا كه اگر حقیقت را ندانند، ذهنشان سخت درگیر می‌شود و چند نوجوانی كه به نظر می‌رسد اطلاعاتی در این زمینه دارند، از پاسخ دادن شرم می‌كنند و در موقعیتی بغرنج قرار می‌گیرند.



دادسرای ارشاد و خانواده چه كرده است؟
انتشار ویدئو در سرویس اشتراك ویدئوی آپارات همانا و اوج گرفتن اعتراض افراد مختلف به‌خصوص والدین همانا. بسیاری این ویدئو را مصداق آزار روحی كودكان توصیف كردند، برخی بر ناامنی و رهاشدگی فضای مجازی تاكید كردند و برخی دیگر این ویدئو را ترویج بی‌بند و باری دانستند، چرا كه در حال ارائه آموزش‌های جنسی به كودكان است.
طبیعی است كه دستگاه قضا در این زمینه ساكت ننشیند و تولیدكنندگان این ویدئو را مورد بازخواست قرار دهد. تهیه‌كننده این ویدئو و نیز مجری آن در دادسرا درباره تولید آن توضیحاتی ارائه كرده‌اند كه نسخه تصویری آن در دسترس قرار گرفته است.
مجری این برنامه اینترنتی، یعنی همان خانم جوانی كه سوال نامتعارف را از كودكان می‌پرسد، توضیح داده كه متوجه اشتباهش نبوده و خانواده‌اش اولین كسانی بودند كه بعد از انتشار ویدئو، كارش را تقبیح كرده و او را مورد شماتت قرار داده‌اند.
تهیه‌كننده این برنامه نیز ضمن تاكید بر اشتباهش توضیح داده كه گروه ژلوفن یك كانال در سرویس آپارات و یك صفحه در اینستاگرام داشته كه چندان مورد توجه نبوده و بازدیدهای زیادی از این ویدئو صورت نگرفته بود. براساس توضیحات این تهیه‌كننده، ویدئوی مذكور طی سه هفته در آپارات كمتر از صد بار دیده شده بود اما وقتی كه آپارات آن را روی صفحه اولش منتشر كرد، به یك باره در طول دو ساعت، 7000 بار دیده شد!


شكوری‌مقدم در جلسه
گرچه بعید به نظر می‌رسد كه توضیحات تهیه‌كننده برنامه ژلوفن به دادسرای ارشاد، از حقیقت به دور باشد و مدیران آپارات ویدئوی این گروه را در صفحه اول منتشر نكرده باشد، با این همه به نظر می‌رسد نشنیدن توضیحات محمدجواد شكوری‌مقدم درباره توییتی كه چند‌روز پیش منتشر كرده و علت تایید كردن ویدئوی آپارات، توضیح داده به دور از انصاف باشد. بنابراین با شماره شخصی او تماس گرفتیم. منشی شكوری‌مقدم از حضور او در جلسه خبر داد. علت تماس را به اطلاع رساندیم و قرار شد یك ساعت بعد با مدیر آپارات صحبت كنیم اما یك ساعت بعد و تا‌غروب روز گذشته كسی تلفن آقای شكوری‌مقدم را پاسخ نداد.


مساله این است!
آنچه تا اینجا خواندید گزارش ماوقع بود و اتفاقاتی كه طی چند روز اخیر رخ داده اما نكته قابل توجه اینجا در توییت مدیر آپارات و اظهارات بعدی او نهفته است. محمدجواد شكوری‌مقدم، بعد از آن‌كه اعتراض‌ها به این ویدئو بالا گرفت، در توییترش نوشت: علاوه بر حذف كلیپ نامناسب كانال ژلوفن، فعالیت این كانال نیز تا تعیین تكلیف نهایی معلق شد، روزانه بیش از ۲۰هزار ویدئو در آپارات بارگذاری می‌شود، ای كاش كاربران عزیز از سرویس گزارش تخلفات آپارات بیش از پیش استفاده كنند تا با همراهی هم فضای مناسب‌تری برای مردم كشورمان بسازیم.
او همچنین در گفت‌وگوی دیگری به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است تیم رسیدگی به گزارش‌های کاربری در آپارات، 40دقیقه بعد از انتشار این ویدئو آن را حذف کرده است.
با كنار هم قرار دادن اظهارات مدیر آپارات و تهیه‌كننده ویدئوی ژلوفن این سوال مطرح می‌شود كه آیا در مجموعه آپارات نظارتی روی محتوای ویدئوها صورت نمی‌گیرد كه ویدئوی مذكور به‌راحتی روی این سرویس، بارگذاری شده و حتی بعد از آن توسط آپارات در صفحه اول قرار گرفته و حداقل 7000 بار دیده شده است؟
مدیر آپارات در توییتش اظهار كرده كه ‌ای كاش مردم از سرویس گزارش تخلفات بیش از پیش استفاده كنند. به این معنا كه از محتوای این ویدئو مطلع نبوده است. می‌دانیم كه محتوای آپارات توسط كاربران بارگذاری می‌شود و مدیران آپارات در موارد متعددی با استناد به این ویژگی، از پذیرش مسؤولیت محتوای تولیداتی كه در آپارات منتشر می‌شود، سر باز زده‌اند اما در مورد ویدئوی ژلوفن بعید است بتوانند از این تدبیر سودی ببرند چرا كه اگر به راستی از محتوای ویدئوی مذكور مطلع نبوده‌اند، چطور و بر چه مبنایی آن را در صفحه اول منتشر كرده و شانس بیشتری برای دیده‌شدن این ویدئو فراهم كرده‌اند؟


در آپارات چه خبر است؟
آپارات به‌عنوان یك سرویس اشتراك ویدئو، بستری است برای نمایش تولیدات تصویری اما چندی است كه این سرویس به جرگه تولید محتوا نیز وارد شده و با گروه‌های مختلف تولیدكننده محتوا همكاری می‌كند. یكی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدكنندگان محتوای تصویری كه با آپارات همكاری دارد، نس انیمیشن استودیو است؛ همان گروهی كه مجموعه انیمیشن‌های دیرین دیرین را می‌سازد. گروهی که البته از عدم رعایت حقوق مالی تولیداتش از آپارات انتقاد دارد.
از یك سو آپارات از تولید محتوای تصویری حمایت می‌كند و از سوی دیگر طی سال‌های اخیر تولیدكنندگان متعددی وارد میدان شده‌اند از جمله همین گروه ژلوفن كه برنامه‌های اینترنتی تولید می‌كنند. این گروه‌ها تولیدات‌شان را در آپارات به نمایش می‌گذارند ولی به نظر می‌رسد آپارات در قبال محتوای تولیدات، مسؤولیتی متوجه خودش نمی‌داند و بر‌اساس اظهارات مدیر آپارات، نظارت و گزارش تخلفات در این سرویس برعهده مردم است و نه مدیران آپارات.




توافق بین آپارات و ژلوفن
آپارات امكان گزارش تخلفات را فراهم كرده كه كاربران بتوانند محتوای نامناسب را گزارش بدهند، در حالی كه محتوای نامناسبی چون ویدئوی ژلوفن توسط مدیران این سرویس روی صفحه اول قرار می‌گیرد و امكان بیشتری برای دیده شدن پیدا می‌كند.
نكته دیگری كه در این باره قابل توجه به نظر می‌رسد، اظهارات تهیه‌كننده ژلوفن است. او در توضیحاتش به دادسرای رسانه و خانواده، به وضوح شرح داده كه بعد از بارگذاری ویدئوی مذكور، مدیران آپارات از آنها خواسته‌اند كه محتوای بیشتری تولید كنند و تولیدات‌شان را در آپارات به نمایش بگذارند.
این تهیه‌كننده توضیح داده: از آپارات با ما تماس گرفتند، جلسه گذاشتند و از ما خواستند كه باز هم محتوا تولید كنیم كه آنها انتشار بدهند و ما هم استقبال كردیم.
براساس اظهارات این تهیه‌كننده، قرار بر این شده بود كه ژلوفن تولیداتی داشته باشد كه با درج نشان آپارات روی همین سرویس به اشتراك گذاشته شود.