آیین‌نامه‌های حمایت از معلولان زیر دستان وزرا

آیین‌نامه‌های حمایت از معلولان زیر دستان وزرا


از همان اردیبهشت پارسال كه «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، بحث‌ها بر سر زمان تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون در دولت بالا گرفت. اما صحبت‌های اخیر رئیس سازمان بهزیستی نشان می‌دهد كه بخش‌های زیادی از این آیین‌نامه‌های اجرایی در سازمان متبوع او نگارش شده و به‌زودی در هیات وزیران تصویب خواهد شد. چراكه وحید قبادی‌دانا همین چند روز پیش در یك نشست خبری گفت: از هفته بهزیستی در تیرماه امسال تلاش‌ها برای تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در كمیسیون‌های تخصصی و هیات دولت آغاز شد. اكنون نیز این تلاش‌ها به نتیجه رسیده و آیین‌نامه مواد ۳، ۹، ۱۲، ۱۳ و ۲۵ آماده تصویب در هیات وزیران است.
او همچنین در آن نشست به توضیح برخی از مواد قانون حمایت از حقوق معلولان پرداخت، مثلا درباره ماده 9 این قانون گفت: این ماده به آموزش عالی رایگان می‌پردازد و براساس آن، شهریه دانشگاه آزاد برای افراد دارای معلولیت تا پایان مقطع كارشناسی ارشد به طور كامل پرداخت می‌شود. همچنین به معلولانی كه در مقطع دكتری دانشگاه آزاد تحصیل می‌كنند نیز هر ترم چهار میلیون تومان كمك‌هزینه تحصیلی تعلق می‌گیرد. ۶۰درصد مبلغ شهریه دانشجویان دارای معلولیت دانشگاه‌های جامع علمی -كاربردی و پیام نور نیز از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.
قبادی‌دانا برآورد سازمان بهزیستی از اعتبار مورد نیاز اجرای همه مواد قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 99 را نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و عنوان كرد كه 15 هزار میلیارد از این اعتبار صرفا باید در ردیف‌های بودجه مربوط به سازمان بهزیستی اختصاص پیدا كند. او البته احتمال تخصیص این بودجه را پایین دانست و تاكید كرد فقط به میزان تحقق این اعتبار می‌توانند بخش‌های مختلف قانون حمایت از حقوق معلولان را اجرایی كنند.
رئیس سازمان بهزیستی در این باره به اعتبار محقق‌شده این سازمان در سال 98 برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نیز اشاره كرد و گفت: با این كه در هنگام تدوین بودجه سال ۹۸ درخواست تخصیص ۱۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این قانون داشتیم، اما فقط 1100میلیارد تومان از آن به تصویب مجلس رسید. در شش ماهه اول امسال نیز ۵۳۳میلیارد تومان از این بودجه را دریافت كرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال همه بودجه تخصیص‌یافته محقق شود.
قبادی دانا همچنین در آن نشست، خبرهای خوشی را نیز به اطلاع معلولان و خانواده‌هایشان رساند. از جمله افزایش مستمری متناسب با حداقل حقوق و دستمزد برای افراد دارای معلولیت براساس ماده ۲۷قانون جامع حمایت از حقوق معلولان. به گونه‌ای كه امسال ۱۹۱ هزار خانوار تحت پوشش اولین واریزی این ماده قانونی قرار گرفتند و علاوه بر مستمری، هر سه ماه یك بار ۳۶۰ تا ۴۸۰هزار تومان براساس بعد خانوار به آنها پرداخت می‌شود.