پیام رسان‌ها در صدر

پردانلودترین نرم‌افزار‌های 2019 کدام هستند؟

پیام رسان‌ها در صدر

به گفته كارشناسان و تحلیلگران فعال در موسسه تحقیقاتی سنسور تاور(شركت پژوهشی در حوزه نرم افزار‌های همراه)، یكی از مهم‌ترین آمارهای شاخص محبوبیت یك برنامه در جهان، تعداد دانلود یا بارگیری آنهاست و شاید یكی از مهم ترین شاخص‌ها برای ما در ارتباط با دانلود یك نرم افزار نیز تعداد دفعات بارگیری و نظرات كاربران آنها باشد. بر این اساس با مرور كوتاهی بر این برنامه‌ها كه به ترتیب با بیشترین تعداد دفعات دانلود در پلتفرم‌های مذكور ركورد محبوب ترین برنامه‌ها برای كاربران را در سال ۲۰۱۹ میلادی به نام خود به ثبت رسانده‌اند، می‌توان دریافت كه كاربران موبایل این روزها بیشترین تمایل را به دانلود و استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان، شبكه‌های اجتماعی، موزیك، سرگرمی و نرم افزارهای كاربردی دارند.

آمار را بدانید
نزدیك به ۱۱۵ میلیارد دانلود نرم افزار در سال گذشته میلادی انجام گرفته كه حاكی از رشد سالانه ۱/ ۹ درصدی آن نسبت به سال ۲۰۱۸ است. در این میان، سهم اپ‎استور(فروشگاه برنامه موبایلی اپل) ۶/۳۰میلیارد دانلود و سهم گوگل پلی ۳/ ۸۴ میلیارد دانلود بوده است. البته این رشد در فصل پایانی سال ۲۰۱۹ نیز قابل توجه بوده به‌طوری كه در این مدت تعداد دانلودها با رشد ۷/۴درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از مرز ۵/۲۸ میلیارد دانلود فراتر رفت.



ركوردشكنی واتس‌اپ
شاید برای خیلی از ما عجیب باشد، اما جالب است بدانید
براساس آمارهای منتشر شده نرم افزار «واتس‌اپ» پردانلودترین نرم افزار در سال 2019 میلادی بوده است. طبق این آمار تیك تاك، مسنجر، فیس بوك، اینستاگرام و فیس اپ در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. همچنین آمار نشان می‌دهد كه این نرم افزار جزو پردانلودترین‌های اپ استور هم بوده و جزو چهار برنامه پردانلود اپ استور در سال 2019 قرار گرفته است. اتفاقی كه شاید مردم ایران را بیش از همه شگفت زده كند، مردمی كه به علت فیلتر شدن تلگرام و گاهی بالاجبار رو به استفاده از این نرم افزار پیام رسانی آورده اند و شاید بتوان با اطمینان گفت كه واتس اپ محبوبیت كمی در بین ایرانیان دارد.



محبوب‌های شگفت‌انگیز
گر چه مهم ترین اتفاق و شگفتی این آمار قهرمانی  واتس‌اپ باشد، اما نباید از دومین برنامه پردانلود یعنی نرم افزار «تیك تاك» هم به سادگی گذشت؛ اتفاقی كه چند هفته قبل به صورت مفصل به آن پرداختیم. جالب است بدانید گرچه آمارهای این گزارش نشان می‌دهد كه بیشتر طرفداران واتس‌اپ در بین كاربران گوگل‎پلی هستند، اما این پیام‎رسان خوشنام فیس‌بوك در میدان رقابت برنامه‎های موبایلی اپل، بازی را به تیك‎تاك، نرم افزار تازه‌وارد چینی باخته است. زیرا قابلیت‌های این نرم‌افزار برای كاربران جذاب بوده و این برنامه توانست مقام محبوب‎ترین نرم افزار‎ اپ‎استور را كسب كند.



850 میلیون دانلود
Sensor Tower در گزارش اخیر خود اشاره كرده است كه كاربران تلفن همراه در سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ بر ۷۰۰ میلیون بار نرم افزار تیك‌تاك را دانلود كردند و این در حالی است كه واتس‌اپ توانسته بیش از 900 میلیون بار دانلود را به نام خود ثبت كند. تیك‌تاك بخش زیادی از دانلودهای خود را از كشورهای پرجمعیتی مانند هند به‌دست آورد؛ چرا كه ۴۵درصد دانلود اولی‌ها از این كشور بودند. ناگفته نماند فیس‌بوك در سال ۲۰۱۷ سعی داشت نرم افزار Musical.ly را كه اكنون با نام تیك‌تاك شناخته می‌شود خریداری كند اما نتوانست در رقابت با بایدنس، مالك كنونی این برنامه پیروز شود.


همان «فیس بوك» همیشگی
رتبه سوم پردانلودترین‌ها به فیس بوك برمی‌گردد. رسانه‌ای بزرگ با كاربرانی بیش از دو میلیارد در جهان كه سهم ایرانیان نیز در این بین كم نیست. البته این رسانه اجتماعی با وجود فیلتر بودن در ایران، فراز و نشیب‌های بسیاری هم داشت و حتی چند بار رفع فیلتر شد و تا مرز رفع كامل فیلترینگ هم پیش رفت، اتفاقی هرگز نیفتاد. اما با وجود ظهور و محبوبیت شبكه‌های اجتماعی دیگری مانند اینستاگرام و توییتر احتمالا بتوان گفت كه نرم افزار فیس بوك هم این روزها در ایران خاك می‌خورد و در بین ایرانی‌ها دیگر آن محبوبیت سابق را ندارد.



اینستاگرام، كماكان محبوب
این اپ پرطرفدار آمریكایی در ابتدا تنها یك ابزار ساده برای اشتراك‌گذاری تصاویر بود اما سال ۲۰۱۲ فیس بوك این نرم افزار را خرید و این موضوع باعث شد رشد چشمگیر ۲۳ درصدی را كه ۲۰ برابر بیشتر از میزان رشد خود فیس بوك است،تجربه كند. حالا دیگر بسیاری از فروشگاه‌ها و شركت‌های مختلف هم صفحه اینستاگرام ساخته‌اند و اجناس و خدمات خود را معرفی كرده و حتی به فروش آنلاین پرداخته‌اند. از سوی دیگر كاربران معمولی هم برای به اشتراك‌گذاری و جمع‌آوری لایك به رقابت می‌پردازند. این نرم افزار كماكان در جدول پرطرفدارترین هاست. جالب است بدانید سال گذشته
وب سایت statista،فهرستی از بیشترین تعداد كاربران اینستاگرامی در جهان را منتشر كرد كه ایران رتبه هفتم استفاده از این نرم افزار را در جهان به خود اختصاص داده بود.



20 نرم افزار اول
اگر به دنبال الباقی نام‌ها در بین اپ‌های پر دانلود می‌گردید، باید بگوییم جدول آمار سنسور تاور نشان می‌دهد كه پس از این شش نرم افزار،
به ترتیب نرم افزار‌های لایك، شیرایت، یوتیوب، اسنپ چت، یوسی بروزر، نتفلكیس، اسپاتیفای، ویش، پیكس آرت، یوتیوب موزیك، اوبر،وی میت، آمازون و تلگرام قرار دارند. در مجموع باید گفت این نرم افزار 20 برنامه مطرح، محبوب و پردانلودترین‌های سال 2019 بوده‌اند. این فهرست نشان می‌دهد مردم جهان بیشتر به دنبال شبكه‌های اجتماعی، پیامرسان، اپ‌های مخصوص موزیك و آهنگ و البته نرم افزار‌های عكاسی و زیبایی هستند.