کارزاری برای ثبت روز تاریخ و بزرگداشت مورخ

کارزاری برای ثبت روز تاریخ و بزرگداشت مورخ


تعدادی از پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر در اقدامی مهم اقدام به راه‌اندازی پویش ثبت روز 19 مهر به عنوان «روز بزرگداشت تاریخ و مقام مورخ» کرده‌اند. محمد دروگر، پژوهشگر ضمن اعلام این خبر گفت: «در فاز اولیه این طرح، قریب به 60نفر از علاقه‌مندان و فعالان حوزه فرهنگ بیانیه این پویش خطاب به رئیس‌جمهور را امضا کرده‌اند.» در حال حاضر این پویش در سایت کارزار ثبت شده و دروگر از تمام فعالان عرصه فرهنگ، هنر و تاریخ دعوت کرده به این پویش بپیوندند و نام خود را در آن ثبت کنند. در متن این درخواست خطاب به رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده‌است:
«گرچه امروزه قدر و قیمت «تاریخ و علم تاریخ» برعهده جهانیان واضح و آشکار است اما همه‌کس به اهمیت علم تاریخ به یک اندازه وقوف ندارند. توجه و التفات به تاریخ و تاریخی فکر کردن، شأنی از شؤون انسان است. در میان موجودات زنده، تنها انسان است که تاریخ دارد؛ به این معنی که به تاریخ داشتن خود و اشیا و امور دیگر آگاهی دارد. می‌توان گفت انسان‌ها هرچه از این حیث آگاه‌تر باشند، فرهیخته‌تر و فکورترند.
تاریخ برای جامعه بـه منزله حافظه برای افراد است. همان‌طور که فرد اگر حافظه خود را از دست دهد، هویت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند بدون رجوع به گذشته و درک آن، هویت خود را احراز کند، جامعه نیز بدون رجوع به گذشته و درک آن، جامعه‌ای بی‌هویت و فرهنگ خواهدبود و درست به هـمین دلیل مـی‌باید گفت میان فرهیختگی و داشتن شعور تاریخی و به تعبیری دیگر، داشتن حس تاریخی، رابطه‌ای تنگاتنگ برقرار است.
کسی که در درک وقایع و حوادث روزگار خود و در تجزیه و تحلیل و تبیین آنها از تاریخ مدد نجوید و سیر تاریخی امور منتهی به آن وقایع و حوادث را در نظر نیاورد، نمی‌تواند درک درستی از آنها داشته‌باشد. واقعیت شبیه یک حجم است که حوادث و وقایع امروز تنها سطحی از آن حجم محسوب می‌شود و همان‌طور که سطح بدون حجم قابل تصور نیست، انقطاع وقایع و حوادث امروز از وقایع و حوادث گذشته نیز، ممکن و معقول نیست.
با وجود چنین اهمیتی متأسفانه توجه به تاریخ و تاریخ‌نگاری علمی در جامعه ما  به محاق فراموشی رفته و عموم افراد جامعه دچار دروغ‌ها و ناراستی‌های شبکه‌های دروغ‌پرداز و معاند ضدایرانی شده‌اند. به همین دلیل ما دانش‌آموختگان و پژوهشگران جامعه تاریخ ایران اسلامی از حضرتعالی و سایر اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستاریم با ثبت روز ۱۹ مهر به عنوان «روز تاریخ و بزرگداشت مقام مورخ» در جهت حفظ و حراست از هویت تاریخی ایران اسلامی کمک‌رسان ما باشید.
و من‌ا... التوفیق و علیه التکلان»
علاقه‌مندان می‌توانند برای پیوستن به این کارزار و امضای بیانیه به لینک زیر مراجعه کنند.
 www.karzar.net/history-day