نسخه Pdf

از «می‌جان» تا «كلبه‌ای در مه»

چالش‌های یک سریال در عصر کرونا

از «می‌جان» تا «كلبه‌ای در مه»

قرار بود نام این سریال كه حالا با «كلبه‌ای در مه» شناخته می‌شود «می‌جان» باشد  برای ماه مبارك رمضان در نظر گرفته شده بود كه نشد. علت آن هم برمی‌گردد به شیوع ویروس كرونا. در  این گزارش به چالش‌های ساخت این سریال می‌پردازیم و  تغییراتش را مرور می‌کنیم.
كلید ساخت سریال كلبه‌ای در مه، زمانی قرار بود زده شود كه هنوز خبری از شیوع این ویروس نبود و همه چیز به روال عادی و همیشگی خود پیش می‌رفت.پاییز98 مرجان اشرفی‌زاده، كارگردانی این مجموعه را به‌عهده گرفته بود. سریالی كه ساخت آن در گیلان و یكی از روستاهای بكر آن بود و برای آنتن شبكه سه و ایام ماه مبارك رمضان در نظر گرفته شده بود تا جایی در جدول پخش برنامه‌های بعد از افطار برای خود باز كند.
بهروز شعیبی، الهام كردا، لیندا كیانی، امیررضا دلاوری، پرویز فلاحی‌پور، مریم بوبانی، رویا حسینی، گیتی قاسمی و... نیز بازیگرانی بودند كه در این سریال 30 قسمتی می‌خواستند به ایفای نقش بپردازند. سریالی كه فیلمنامه آن با همكاری مرجان اشرفی‌زاده، سارا باقرزاده، سمانه نامداری و تهمینه بهرام‌علیان نوشته و تهیه شده بود. مرجان اشرفی‌زاده، كارگردان جوانی است كه تا كنون آثار موفقی همچون فیلم سینمایی «آبجی» را نیز در كارنامه خود دارد و قرار بود با این سریال توانمندی خود را در معرض دید مخاطبان صدا و سیما نیز قرار دهد.
کرونا وارد می‌شود
شیوع ویروس كرونا باعث شد تا ادامه ساخت سریال می‌جان متوقف شود و انتظار سعید پروینی، تهیه‌كننده و مرجان اشرفی‌زاده، كارگردان به نتیجه نرسد.  مشكلاتی كه به گفته كارگردان می‌جان، تهیه‌كننده در تلاش برای رفع آن بود و در گفت و گویی نیز اشاره كرده بود: «علاوه بر مشكلات اقتصادی به هر حال پاندمی كرونا همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده و با توجه به خطر بالای ابتلا، سرنوشت همه چیز نامعلوم است و ترس از شیوع ویروس در میان عوامل و ریسك به خطر انداختن سلامت دیگران از جمله مشكلاتی است كه بر سر تولید سریال قرار گرفته است. ضمن این‌كه با این وقفه‌ جمع كردن عوامل دور هم نیز كار را سخت كرده است.» همین عوامل دست به دست هم داد تا سریال می‌جان، نتواند بعد از چند ماه توقف به كار خود
با همین گروه  ادامه دهد.
 تغییرات و شروع مجدد  
با وجود آن‌كه تا قبل از كووید- 19 سریال می‌جان40درصد فیلمبرداری‌اش انجام گرفته بود و حتی صحبت افزایش قسمت‌های آن از 30به40 قسمت بود به دلیل آن‌كه بخش اعظمی از فیلمبرداری انجام شده بود و بخش اعظم دیگری از ضبط سریال هم باقی مانده بود كه شامل بخش‌های سنگین و دشوار كار می‌شد و دیگر تغییر لوكیشن و روند كار با توقفی كه صورت گرفت تا حدود زیادی غیرممكن به نظر می‌رسید به همین دلیل این سریال مجدد با عوامل تازه و تغییر كارگردان و برخی از بازیگران استارت خورد.
از آنجا كه ادامه می‌جان به دلایل گوناگون مانند تغییر كارگردان، گذشت زمان طولانی، رفتن بازیگران به سر پروژه دیگر و... ناممكن بود از همین رو با آمدن كارگردان جدید و دعوت از بازیگران دیگر، سریال با نام كلبه‌ای در مه به كارگردانی حسن لفافیان، نویسندگی احسان لطفیان و به تهیه‌كنندگی سعید پروینی كلید خورد. این سریال دومین تجربه حسن لفافیان برای ساخت سریال تلویزیونی است كه روی آنتن رفته است.
نتیجه نهایی
بازیگران تازه‌ای كه در این مجموعه همكاری خود را آغاز كردند سام قریبیان، فرخ نعمتی‌، حسام محمودی، رزیتا غفاری، سودابه بیضایی، مریم بوبانی، آشا محرابی، شیوا ابراهیمی، ‌حمید ابراهیمی، محبوبه اسدی، یاسمن جعفری، مسیح خانزاده و... هستند كه توانستند با نقش آفرینی خود برگی تازه از این سریال را رقم بزنند.
این سریال تولید شده در گروه فیلم و سریال مركز بسیج صداوسیماست كه هر شب از ساعت 20و45دقیقه روی آنتن شبكه سه می‌رود و به یك دوره تاریخی خاص و به بستر وقایع اول انقلاب اسلامی اشاره دارد كه طراحی لباس و صحنه خاص خود را هم می‌طلبد.
كلبه‌ای در مه، با توجه به نوع روایت و داستانی كه دارد و فیلمبرداری بخشی از سریال در شمال كشور ، دارای جذابیت‌های بصری ذاتی است و این زیبایی را می‌توان به خوبی در قاب تلویزیون به نمایش درآورد. از همین رو نیز توانسته رضایت نسبی مخاطب‌ را پس از پخش چند قسمت با خود همراه سازد و همچنان نیز مخاطب‌های بسیاری را مجاب به تماشای ادامه داستان
و قصه كرده است.