«چی بپوشیم» زمستانه

«چی بپوشیم» زمستانه

این روزها با گذشت نزدیك به یك‌سوم از فصل زمستان، هوا بیشتر رنگ زمستانی به خود گرفته و بسیاری از شهرهای كشور در روزهای اخیر سفیدپوش شده‌اند. زمستان همان‌قدر كه می‌تواند با دورهمی‌های خانوادگی و خوردن خوراكی‌های داغ و خوشمزه دلچسب باشد، می‌تواند باعث رخوت و خمودی نیز بشود. سردی هوا معمولا با كاهش میزان فعالیت‌های روزانه اجتماعی و افزایش تمایل به پرخوری همراه است. از طرفی به‌دلیل بسته بودن فضاهای عمومی، میزان شیوع بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی نیز در این فصل بیشتر خواهد بود. با این حساب حفظ سلامت جسم و روح در این روزهای زیبا و سرد خیلی هم آسان نیست. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید كه فصل زمستان را به خاطر بیماری‌های پی‌درپی و احساس بی‌حوصلگی دوست ندارید، از خواندن نكات ساده و كاربردی این مقاله غافل نشوید. مطمئن باشید از این پس زمستان رنگ‌وبوی دلپذیرتری به خود خواهد گرفت.

انتقال ویروس و ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی در زمستان به دلیل تبادل هوایی كمتر در مكان‌های عمومی و پایین آمدن سطح ایمنی بدن، بیشتر از سایر فصول رخ می‌دهد. به همین دلیل پیش از هرچیزی می‌توانیم با ابتدایی‌ترین اقدامات، راه را بر این ویروس‌ها ببندیم. اولین گام برای كاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا، تزریق واكسن در آغاز فصل شیوع این بیماری است. ویروس آنفلوآنزا از تنوع زیادی برخوردار است و واكسن آن نمی‌تواند مانند بسیاری دیگر از واكسن‌ها مصونیت كامل و همیشگی ایجاد كند. با این حال با تزریق این واكسن در ابتدای پاییز هر سال، می‌توانید احتمال ابتلا را تا 60درصد كاهش دهید.  شاید بپرسید اكنون كه در اواسط زمستان قرار داریم و زمان تزریق واكسن گذشته، چگونه می‌توانیم برای ادامه زمستان خود را از ابتلا به آنفلوآنزا محافظت كنیم ؟ جای نگرانی نیست، با انجام برخی راهكارهای ساده مانند شستن كامل دست‌ها با آب و صابون به دفعات در طول روز، استفاده از دستمال كاغذی هنگام عطسه و سرفه، دور انداختن دستمال كاغذی بلافاصله پس از استفاده در سطل زباله دردار تا حد زیادی می‌توان از انتقال ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری كرد.

با تغذیه سالم خود را مسلح كنید!
تا به حال به این موضوع توجه كرده‌اید كه
 سرد شدن هوا باعث افزایش تمایل به پرخوری، به‌خصوص خوردن خوراكی‌های شیرین می‌شود؟ به همین ‌دلیل بیشتر ما در فصل زمستان دچار اضافه وزن می‌شویم. از طرف دیگر، نداشتن برنامه غذایی سالم باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌های بیماری‌زا نیز خواهد شد. 
نخست سعی كنید وعده صبحانه غنی و دارای پروتئین مصرف كنید. استفاده از تخم‌مرغ
 جوی دوسر، نان غلات كامل و لبنیات در شروع روز، انرژی مورد نیاز را برای فعالیت روزانه به شما خواهد داد و از ریزه‌خواری‌های طول روز پیشگیری خواهد كرد.
علاوه‌براین، بكوشید در وعده‌های غذایی از تمام گروه‌های غذایی استفاده كنید. همچنین از میوه‌ها و سبزیجات فصل مانند مركبات، اسفناج، هویج، شلغم و چغندر كه حاوی آنتی‌اكسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند، به هیچ‌وجه غافل نشوید. خوردن قارچ نیز می‌تواند به افزایش ایمنی بدن كمك كند. 
بنابراین سوپ سبزیجات می‌تواند وعده غذایی مفید، داغ و لذیذی برای شب‌های سرد زمستانی باشد.
 مصرف مواد غذایی حاوی اُمگا3 مانند ماهی و گردو و دانه سویا نیز در كاهش حس رخوت و افسردگی كه معمولا به‌دلیل افزایش ساعات تاریكی در زمستان ایجاد می‌شود، موثر است.
ادویه‌دارتر از همیشه
پیاز، سیر، زنجبیل و گشنیز طعم‌دهنده‌های طبیعی بسیار خوبی برای غذای شما هستند كه علاوه بر خوش طعم كردن غذا می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت كنند. زردچوبه كه از ادویه‌های رایج و قدیمی در غذاهای ایرانی است، آنتی‌اكسیدان بسیار قوی است و می‌تواند در بهبود بسیاری از ناخوشی‌های بدن مانند التهاب بیماری‌های قلبی نیز موثر باشد.
در مجموع استفاده از ادویه‌هایی با طبع گرم مانند فلفل، دارچین، كاری، زعفران و... در ایام سرد، علاوه بر خواص درمانی كه دارد، با افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن تحمل سرما را آسان‌تر می‌كند.

نوشیدن فراموش نشود!

در زمستان به‌دلیل سردی هوا، كمتر به نوشیدن آب و مایعات تمایل داریم. اما باید بدانید 
عرق نكردن به معنی این نیست كه بدن نیاز به آب ندارد. در فصول سرد معمولا به خاطر تفاوت دمایی بیرون و داخل خانه و وزش بادهای سرد مشكلات پوستی مانند خشكی پوست و اگزما بیشتر بروز پیدا می‌كند. 
مصرف آب به اندازه كافی علاوه بر حفظ طراوت و سلامت پوست، به دفع سموم و حتی برخی ویروس‌هایی كه وارد بدنمان شده و سیستم ایمنی آنها را مغلوب كرده، كمك می‌كند. 
اگر نوشیدن آب خنك در هوای سرد خیلی دلچسب نیست، از دمنوش‌های گیاهی مفید استفاده كنید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر تامین نیاز بدن به مایعات، خواص بسیار زیادی برای تقویت سیستم ایمنی و دفع سموم از بدن دارد.
علاوه بر این، نوشیدن شیر كه منبع خوبی از كلسیم، ویتامین A و B12 است می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی كمك كند.

خمودگی ممنوع!
بسیاری از افراد با كوتاه شدن طول روز، دچار احساس خستگی، بی‌حوصلگی یا نوعی افسردگی می‌شوند. برای مقابله با این حالت سعی كنید در طول روز بیشتر در فضای باز و معرض نور خورشید قرار بگیرید. داشتن خواب كافی و از آن مهم‌تر برنامه منظم برای خواب نیز می‌تواند حس خستگی را كاهش دهد.
اگر سردی هوا مانع داشتن برنامه ورزشی منظمتان شده، باید به آن غلبه كنید. حتی اگر شرایط بد جوی عبور و مرور را برایتان دشوار می‌كند، سعی كنید روزی یك ساعت در خانه به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. به جای آسانسور از پله استفاده كنید و هیچ فرصتی را برای 
زنده نگه داشتن حس فعال بودن و شادابی از
 دست ندهید.