متخصص ارتودنسی كیست؟

متخصص ارتودنسی كیست؟

سوال رایج در اذهان مردم این است كه برای درمان ناهنجاری‌های فك و صورت باید به كدام دندانپزشك مراجعه كنیم؟ 
در مرحله اول دندانپزشك عمومی كه شش سال به‌طور مستمر دوره دكترای عمومی دندانپزشكی را طی كرده قادر است علاوه بر درمان‌های ترمیمی و درمان ریشه و كشیدن‌های با شدت متوسط، ناهنجاری‌های دندانی فكی متوسط را با پلاك‌ها و دستگاه‌های متحرك ارتودنسی درمان كند .
اما اگر ناهنجاری‌های دندانی فكی پیچیده باشد، بیماران باید به متخصص ارتودنسی مراجعه كند. برای كسب تخصص ارتودنسی، دندانپزشك بعد از گذراندن دوره شش ساله دكترای عمومی دندانپزشكی و شركت در آزمون ورودی تخصصی كه قبولی آن در بین دندانپزشكان عمومی مستلزم مطالعه 
شبانه روزی حداقل دو ساله تمامی كتاب‌های مرجع دندانپزشكی است، بایددوره تخصصی را زیر نظر چند استاد دانشگاه به مدت سه تا چهار سال بگذراند .
بعد از گذراندن دوره سه تا چهار  ساله و بعد از گذراندن دفاع پایان دوره تخصص، افرادی كه امتحان ملی بورد تخصصی را با موفقیت می‌گذرانند به‌عنوان متخصص شناخته می‌شوند . به این ترتیب، بیماران وقتی كلمه متخصص را قبل از ارتودنسی ببینند، می‌توانند از دارا بودن تخصص آن دندانپزشك مطمئن شوند . همكاران دندانپزشك عمومی با واژه‌های جراح، دندانپزشك شناخته می‌شوند .
راه دیگر برای شناخت متخصص ارتودنسی وارد شدن به وبگاه انجمن متخصصان ارتودنسی است. اگر بیماران، عنوان هیات علمی دانشگاه را مشاهده كنند یعنی با متخصص ارتودنسی مواجه هستند كه علاوه بر مبادرت به درمان‌های تخصصی ارتودنسی، واحدهای نظری و علمی ارتودنسی را در مقاطع دكترای عمومی و دكترای تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس می‌كنند. به این ترتیب به سایر فضیلت‌های علمی این متخصصان نیز اضافه می‌شود .
منبع: Sent from my iPhone