پویش ملی  تغذیه سالم درباره چیست؟

پویش ملی تغذیه سالم درباره چیست؟

چند روز پیش به دعوت یكی از پرسنل در مراسمی كه در مركز بهداشت غرب تهران برگزار شده بود شركت كردم. در حاشیه این مراسم به موضوع پویش ملی تغذیه سالم كه از 
9 سال پیش هر ساله روزهای مشخصی اجرا می‌شود با شعار «از امروز با تغذیه سالم، برای فردایی با سلامتی شروع كنیم» با هدف فرهنگسازی و اصلاح الگوی تغذیه‌ای جامعه پرداخته شد.
موضوعیت این پویش اقداماتی جهت كاهش بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی، پرفشاری خون، چاقی و توصیه به مصرف كمتر قند، چربی و نمك بود. نكته قابل توجه آمار تكان‌دهنده‌ای بود كه در تحقیقات 
انجام شده نشان می‌داد، 10 درصد مردم ایران دیابتی، 23 درصد مبتلا به پرفشاری خون و 57 درصد دچار اختلالات چربی خون هستند كه در صورت اصلاح تغذیه 80 درصد دیابت، 50 درصد بیماری‌های قلبی-عروقی ناشی از چربی خون بالا و40-30 درصد سرطان قابل پیشگیری خواهد بود. 
اما چگونه؟
راهكاری كه در این همایش مطرح شد تغذیه سالم و مناسب از دوران كودكی تا بزرگسالی بود. در واقع به نوعی عادت دادن كودكان به مصرف خوراكی‌هایی با كمترین میزان شوری، شیرینی و چربی با هدف پیشگیری از ابتلای آنان به بیماری‌های غیرواگیر در بزرگسالی است. توصیه به افزایش سواد تغذیه‌ای مادرانی بود كه برای تامین صبحانه و میان‌وعده مدرسه فرزندانشان سبد خرید را پر از كیك، كلوچه، ویفر، اسنك و دسرهای شكلاتی و سایر تنقلات صنعتی می‌كنند؛ تنقلاتی كه علاوه بر چربی زیاد، ذائقه كودك را به یكی از دو طعم شور یا شیرین عادت می‌دهد. در حقیقت بدون این‌كه بدن كودك نیاز به دریافت چنین موادی در این میزان زیاد داشته باشد آن را به مصرف بی‌رویه چنین محصولات بی‌ارزشی عادت می‌دهیم. 
پس بدانید و آگاه باشید هدف اصلی این پویش بسیج ملی جامعه برای كاهش مصرف خوراكی‌هایی با كمترین میزان نمك، شیرینی و چربی برای رسیدن به فردایی سالم و شاداب‌تر است و اجرای سالانه آن جهت یادآوری این نكات است.