حرکت در راستای توسعه پایدار

حرکت در راستای توسعه پایدار


استاندار یزد معتقد است سال گذشته، سال خوبی برای یزد بوده و ثمره بسیاری از طرح‌ها و اقدامات انجام‌شده در طول 10سال گذشته به نتیجه و بهره‌برداری رسیده است. طرح‌هایی نظیر راه‌آهن یزد ـــ اقلید، کارخانه گندله سه‌چاهون و انتقال آب خلیج‌فارس که به‌نوبه خود می‌توانند نقش مهمی در توسعه استان ایفا کنند.
 محمدعلی طالبی می‌افزاید: در طول چندسال گذشته نقاط ضعف پیش روی توسعه و سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها احصا و بر رفع مشکلات زیرساختی آنها تمرکز شد که در آینده می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری در جای‌جای استان را فراهم کند.
استاندار یزد می‌گوید، برخی طرح‌ها هم که به تعطیلی کشیده شده بود طی روزهای آینده و با اقداماتی که صورت گرفته راه‌اندازی می‌شود ازجمله طرح احداث جی تی آل ابرکوه (شرکت تعاونی پالایش نفت و گاز ابرکوه) با سابقه 10ساله و... طرح‌هایی که استاندار یزد به راه‌اندازی یا ادامه فعالیت آنها اشاره یا تأکید می‌کند، تقریبا همگی  صنعتی است که عمدتا آب بر هستند و انتقادات زیادی روی فعالیت آنها در یک استان خشک و کویری مطرح است. تکمیل چرخه کامل تولید فولاد، پیگیری صدور مجوز تولید آهن اسفنجی در ابرکوه، تسریع در اجرای طرح گندله‌سازی بهاباد، فراهم‌سازی بستر سرمایه‌گذاری‌های جدید درزمینه فرو آلیاژها در شهرستان، صدور مجوزهایی در حوزه تولید کاشی و سرامیک و فولاد در خاتم و جانمایی آنها، انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با شرکت سنگ‌آهن مرکزی و کنسرسیوم نوظهور و امضای تفاهم‌نامه 60هزار میلیارد تومانی با چادرملو و سرمایه‌گذاری آن در شهرستان‌های مختلف، ازجمله طرح‌هایی است که طالبی به آنها اشاره می‌کند. موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از نخبگان این حوزه هم به‌عنوان محور توسعه استان از سوی استاندار مطرح می‌شود که البته طرح و توسعه آن می‌تواند به‌عنوان یکی از نقاط قوت و بی‌حاشیه استان موردتوجه قرار گیرد. طالبی البته مطرح می‌کند حواسش طی سال‌های اخیر به توسعه پایدار استان بوده و بر این اساس تصمیمات متعددی برای حفاظت از محیط‌زیست، ممنوعیت تخصیص آب به برخی صنایع و ممنوعیت استقرار صنایع در برخی مناطق و نگاه به آینده استان در پرتو حمایت از حوزه فناوری نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان گرفته است.