بحران كمبود تراشه تا 2 سال دیگر برطرف می‌شود

براساس نتایج یك گزارش تازه

بحران كمبود تراشه تا 2 سال دیگر برطرف می‌شود

طبق گزارشی جدید تا سال 1402شمسی
/ ۲۰۲۳ میلادی كمبود جهانی تراشه برطرف می‌شود و حتی بازار با مازاد ظرفیت آن روبه‌رو خواهد شد. به گزارش مهر و به نقل از تلگراف، چالش جهانی كمبود تراشه سبب شده كارخانه‌های خودروسازی تولید را متوقف كنند. در همین راستا تحلیلگران پیش‌بینی می‌كنند این چالش در ۲۰۲۳ میلادی پایان یابد.
افزایش قیمت‌ها و نگرانی‌های سیاسی درباره كمبود تراشه سبب شده تراشه‌سازان برای ساخت واحدهای جدید سرمایه‌گذاری كنند. تحلیلگران مؤسسه IDC پیش‌بینی می‌كنند این صنعت پس از رشد 3/17 درصدی در سال جاری و در نتیجه رشد سرمایه‌گذاری، در سال ۲۰۲۳ میلادی، دچار مازاد ظرفیت شود.
همزمان با اوج گرفتن همه‌گیری در اسفند 98/ مارس ۲۰۲۰ خودروسازان سفارش تراشه را كاهش دادند، زیرا بیم آن داشتند كه تقاضا برای خودروهای جدید كاهش یابد.
طبق پیش‌بینی IDC، كارخانه‌های تولید تراشه در ادامه سال جاری با حداكثر ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌كنند. این در حالی است كه ذخایر قطعات اصلی مانند ویفرهای سیلیكونی كه ساختار اصلی تراشه هستند، طی سه ماه باقیمانده به اندازه‌ای رشد كرده كه تقاضا را پاسخگو باشند.
اما به گفته تحلیلگران بخش انتهایی زنجیره تولید تراشه كه در آن ویفرهای سیلیكونی مهندسی و به میكرو تراشه هوشمند تبدیل می‌شوند، همچنان با چالش روبه‌رو است. اما در سال 1402/ ۲۰۲۳ این چالش از بین می‌رود و بازار تراشه با انبوه ذخایر روبه‌رو می‌شود. آنها پیش‌بینی می‌كنند ارزش بازار نیمه‌رسانا تا سال 1404/ ۲۰۲۵ به ۶۰۰ میلیارد دلار برسد. چنین افزایشی حاكی از رشد
3/5 درصدی است.