نسخه Pdf

بومی‌سازی تکنولوژی 5G در ایران

در نشست خبری با حضور رسانه‌ها مطرح شد

بومی‌سازی تکنولوژی 5G در ایران

با وجود اینکه بنا بر استانداردهای جهانی شبکه تلفن همراه G4 قادر خواهد بود تا اطلاعات را با سرعتی نزدیک به یک گیگابیت بر ثانیه جابجا و در دسترس کاربران قرار دهد؛ اما رشد فناوری‌های وب و گسترش کاربردهای آن مشترکان را برای دستیابی به سرعت بالا متوقع تر کرده‌اند. در سال‌های اخیر تلاشهای بسیاری برای ورود تکنولوژی 5G به کشور شد اما دلایلی مانند تحریم‌ها مانع از ورود کامل این تکلنولوژی به کشور می‌شد، تا اینکه در هفته اخیر خبر بومی‌سازی تکنولوژی 5G  در ایران  منتشر شد.

بعد از اینکه در سال‌های گذشته با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا مواجه بودیم، چند سالی است که حرف از 5G یا همان نسل پنجم تلفن همراه مطرح می‌شود. کاهش تأخیر، ظرفیت بالای دسترسی، قابلیت اطمینان بسیار بالا، ارتقا ارتباطات موبایل پهن باند و قابلیت اتصال و ارتباط اشیا در سطح بسیار وسیع ازجمله ویژگی‌های نسل پنج ارتباطی است که این فناوری نوین ارتباطی را به‌عنوان یک فناوری تحول‌ساز که سایر جنبه‌های فناوری را نیز متحول می‌کند مطرح  و پر متقاضی کرده است.  تا اینکه هفته اخیر شرکت پرداخت الکترونیک سداد در یک نشست خبری در حضور رسانه‌ها ادعا کرد که با فراهم کردن کُر شبکه 5G   می‌خواهد این فناوری را در اختیار اپراتورهای تلفن همراه و ارائه‌دهندگان اینترنت داخلی بگذارد و نام خود را در کنار ارائه‌دهندگان فناوری 5G  در دنیا ثبت کند. این ادعا در شرایطی از سوی مدیرعامل پرداخت الکترونیکی سداد مطرح شد که تاکنون این فناوری فقط در اختیار دو کشور آمریکا و چین بود و بسیاری ریشه اختلاف و جنگ سرد میان آمریکا و چین را بر سر این فناوری می‌دانند. محسن علیپور مدیرعامل جدید شرکت پرداخت الکترونیک سداد با اعلام خبر بومی‌سازی تکنولوژی5G  در ایران گفته است: کُر تکنولوژی 4G  آخرین نسخه‌ای بود که اپراتورها از شرکت‌های چینی خریداری کرده بودند؛ موضوعی که باعث خروج مقادیر زیادی ارز از کشور در طول سال‌های اخیر شده بود که با تکیه بر دانش نخبگان جوان کشور بزودی از خروج ارز در این زمینه جلوگیری خواهیم کرد.
بومی‌سازی تکنولوژی 5G؟
وی با بیان اینکه امروز اپراتورها تمایل به دریافت نسخه بروز شده نسل جدید اینترنت دارند اما تحریم‌ها مانع دریافت این خدمات شده، افزوده است: در حوزه تکنولوژی‌های اینترنت و مخابراتی، تیمی از جوانان نخبه کشورمان که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده بودند را شناسایی کردیم که به کمک آنها پلتفرمی به‌منظور بومی‌سازی تکنولوژی 5G  در ایران طراحی شده است. به گفته عیلپور این فناوری به سادگی قابل پیاده‌سازی در اپراتورها خواهد بود و از زمانی که اپراتورها با آنها قرار داد منعقد کنند می‌توانند در مدت ۲ تا ۳ ماه سرویس 5G را به مشترکان خود ارائه دهند. وی یکی از مزیت‌های 5G  بومی را امنیت این شبکه اعلام کرد چرا که اطلاعات و داده‌ها در داخل شبکه ایران باقی می‌ماند و از ایران خارج نمی‌شود و در اختیار شرکت‌های خارجی قرار نمی‌گیرد.
ضمیمه قاب کوچک