توفان شاهین به‌خیر گذشت

توفان شاهین به‌خیر گذشت

توفان شاهین که چند روزی است باعث وحشت اهالی شهرهای جنوبی به‌خصوص در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان شده بود، سرانجام از ایران عبور کرد. با توجه به قدرت این توفان تصور می‌شد عبور آن از ایران خسارت و تلفات سنگینی برجای بگذارد. فاصله عبور توفان از خط ساحلی و آماده‌باش نیروهای امدادی باعث شد این توفان سهمگین با کمترین تلفات و خسارات از دریای عمان عبور کند.
علی بختیاری ، سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور دیروز درباره آخرین وضعیت استان‌های جنوبی گفت: فعالیت توفان از مناطق جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان خارج‌شده و به سمت کشور عمان در حال حرکت است. بر اثر بارندگی‌ها، دو راه فرعی در شهرستان دشتیاری دچار آبگرفتگی شد. خساراتی جزئی هم به بخش کشاورزی و دامداری‌ها وارد شده که پس از ارزیابی نهایی همراه با جزئیات ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: قطع جزئی برق در برخی از مناطق به‌وجود آمد که نیروهای امدادی درحال برطرف‌کردن آن هستند. در استان هرمزگان هم وزش باد و توفان باعث قطع برق ۱۳روستا در شهرستان سیریک شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان هم عصر دیروز گفت: ۱۲۲نفر از مردم منطقه سیستان در شمال استان سیستان‌وبلوچستان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از توفان و گردوخاک روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند. این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند. ۱۸نفر از این افراد در بیمارستان‌های شمال سیستان‌وبلوچستان بستری و ۱۰۴نفر به‌صورت سرپایی درمان شدند.
با گذشت دو روز از غرق‌شدن دو لنج باری در توفان شاهین، جسد یکی از ملوانان پیداشده و از سرنوشت چهار نفر دیگر خبری نیست. نادر پسنده، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه24 درباره آخرین وضعیت حادثه برای لنج ماهیگیران در بندر چابهار گفت: شنبه وقوع یک حادثه در پسابندر چابهار برای یک لنج ماهیگیری از طریق سازمان شیلات به سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد و بلافاصله تیم‌های جست‌وجو و نجات ما به کمک تیم‌های شیلات رفته و جست‌وجو را آغاز کردند تا بتوانند ردی از صیادان مفقودشده به‌دست آورند. براساس اعلام شیلات، یک لنج ماهیگیری با وجود ممنوعیت ورود به دریا اقدام به خروج می‌کند و در اطراف پسابندر دچار توفان‌شده و پس از برخورد با صخره غرق‌ و سرنشینان آن مفقود می‌شوند.
البته مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌ و بلوچستان روایت دیگری دارد و می‌گوید: ابتدا یک لنج دچار نقص‌فنی‌شده و لنج‌دوم برای کمک به آن می‌رود که در مسیر برگشت هر دو لنج با صخره برخورد کردند. سرنشینان این دو لنج40نفر بودند که پنج نفرشان مفقود و 35نفر سالم به ساحل بازگشتند.