نظارت‌ها تقویت شود

نظارت‌ها تقویت شود


سازمان حفاظت محیط‌زیست باید نظارت بهتری بر امور داشته باشد، زیرا حلقه مفقوده ما نبود نظارت است که سبب شده مجوزهای ویرانگری صادر شود. فراموش نکنیم از آنجا که توسعه پایدار اولویت برخی مدیران نیست پروژه‌های عمرانی زیستگاه‌های کشور را تکه‌تکه کرده است.
علاوه بر تقویت نظارت‌ها، مدیریت پدیده ریزگردها نیز باید جزو اولویت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد، چراکه در کنار خشکسالی، کشاورزی بی‌برنامه و چرای بی‌رویه دام نیز به این مشکل دامن می‌زند‌.
افزون بر این، محیط‌زیست باید نقش خود را در قانونگذاری پررنگ کند چرا که نمایندگان محیط‌زیست هنگام تصمیم‌گیری‌ها نمی‌توانند به طور قاطع در خصوص صادرشدن یا نشدن مجوزها اظهارنظر کنند‌. به همین علت این روزها که درخواست‌ها برای صدور مجوز اکتشاف معدن بیشتر شده اگر محیط‌زیست به‌درستی و به‌موقع تصمیم‌گیری نکند آسیب‌های بیشتری به محیط‌زیست کشور تحمیل می‌شود.
برای حفظ جنگل‌های کشور نیز طرح تنفس باید ادامه پیدا کند و نباید اجازه داد به بهانه کشاورزی یا معدنکاوی، جنگل‌های کشور تخریب شود. فراموش نکنیم که در سال‌های گذشته فشار زیادی بر منابع طبیعی کشور تحمیل شده است و جبران این خسارت‌ها نیاز به برنامه‌ای جامع دارد.