افزایش ۳ برابری تولید برق هسته‌ای

گزارشی از ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور به بوشهر و رسیدگی به مشکلات مردم این منطقه

افزایش ۳ برابری تولید برق هسته‌ای

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در ششمین سفر استانی خود به استان بوشهر رفت. وزرای نفت، كشور، اقتصاد، نیرو، جهاد كشاورزی و رئیس سازمان انرژی اتمی رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌كردند. دیدار با نخبگان، خانواده شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم، بازدید از برخی طرح‌ها و پروژه‌های استان، حضور در شورای اداری و نشست خبری ازجمله برنامه‌های سفر یك‌روزه رئیس‌جمهور به بوشهر بود.
 رفع محرومیت بوشهر با گام‌های موثری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی
رئیس‌جمهور در بدو ورود به استان بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های گسترده این استان برای رشد و آبادانی، گفت: «باوجود ظرفیت‌های فراوان، سخن گفتن از مشكلات و بیكاری و بعضا آسیب‌های اجتماعی در سطح استان، قابل تحمل نیست.»  رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان بوشهر در حوزه‌های كشاورزی، شیلات، نخیلات و بخش نفت، گاز و پتروشیمی، برضرورت فعال شدن اقتصاد دریا، كشاورزی، شیلات و نخیلات در این استان تاكید كرد. سید ابراهیم رئیسی تصریح كرد: «انجام اقدامات زیربنایی در بخش آب، برق، جاده‌های مواصلاتی و به‌ویژه اتصال استان به ریل سراسری نیز از جمله اقداماتی است كه در این سفر نسبت به آن تصمیم‌گیری خواهد شد تا گام‌های ماندگاری برای رفع مشكلات بنیادین مردم استان برداشته شود.» رئیس‌جمهور بلافاصله پس از ورود به استان بوشهر در موسسه دریایی شهید محلاتی سپاه حضور یافت و از نزدیك از مراحل ساخت و تكمیل ناو شهید سلیمانی و شناورهای مختلف دریایی بازدید كرد.
 تلاش برای بومی كردن فناوری صنعت كشتی‌سازی
رئیس‌جمهور همچنین با حضور در جمع كارگران شاغل موسسه دریایی شهید محلاتی سپاه، با آنان دیدار و بر استفاده از نیروهای بومی در مراكز صنعتی و كشتی‌سازی استان تاكید كرد. رئیس قوه مجریه این مجموعه صنعتی را ارزشمند و بسیار مهم خواند و گفت: «فعالیت‌هایی كه برای طراحی و ساخت شناورها در كلاس‎های مختلف انجام می‌شود، جلوه‌ای از خودكفایی است و ضمن این‌كه جنبه دفاعی دارد، در فعال كردن اقتصاد دریا و جلوگیری از خروج ارز از كشور نیز نقش مهمی ایفا می‌كند.» رئیسی بر لزوم تلاش برای بومی كردن فناوری صنعت كشتی‌سازی تاكید كرد و گفت: «دولت از فعالیت‌های انجام‌شده در این عرصه حمایت و پشتیبانی می‌كند.»
 كشتی‌سازی نماد تولید قدرت
سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان بوشهر در جزیره صنعتی صدرا حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف طرح توسعه میدان نفتی رشادت و نیز مراحل تكمیل كشتی اقیانوس پیمای «افراماكت ۲»، با توضیحات وزیر نفت و مدیران این مجموعه صنعتی، در جریان اقدامات انجام‌شده قرار گرفت.
 مصمم برای تكمیل پروژه خط آهن
 شیراز- بوشهر- عسلویه

سید ابراهیم رئیسی در بازدید میدانی با هدف رفع موانع تكمیل راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه، پیشرفت ۲۰ درصدی این طرح را پس از حدود ۱۴ سال غیرقابل توجیه دانست و گفت: «مدیران طرح باید برای تكمیل و راه‌اندازی این خط آهن تلاش مضاعف كنند و لازم است در روند تكمیل آن جهش ایجاد شود.»
 حل مشكل آب نخلستان‌های بوشهر
 در اولویت است
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در بازدید از نخلستان‌های شهرستان اهرم استان بوشهر، در آلاچیق كشاورزان حضور یافت و از نزدیك با آنان به گفت‌وگو نشست. جمعی از كشاورزان و نخل‌كاران در این گفت‌وگوی بی‌واسطه و رو در رو، با ابراز خوشحالی از حضور آیت‌ا... رئیسی در جمع خود، مشكلات و پیشنهادهای خود را به‌ویژه درباره رفع مشكل آب مطرح كردند. رئیس‌جمهور پس از شنیدن مشكلات كشاورزان و نخل‌كاران، وزیر جهاد كشاورزی و استاندار بوشهر را موظف كرد تا مشكلات مطرح‌شده را در اسرع وقت رسیدگی و برطرف كنند. رئیسی  گفت: «یقین داشته باشید با همت یكدیگر اجازه نخواهیم داد برای نخلستان‌های استان مشكل اساسی ایجاد شود.» رئیس‌جمهور طرح اصلاح آبیاری نخلستان‌های استان را از موضوعات اولویت‌دار دانست و گفت: «دولت مبلغ مورد نیاز را برای تكمیل هرچه سریع‌تر سد خائیز اختصاص می‌دهد تا این سد در كمترین زمان به بهره‌برداری برسد و مشكل آب كشاورزان استان تا حدودی برطرف شود.»
 بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر
رئیس‌جمهور در بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر با بیان این‌که سازمان انرژی اتمی ماموریت دارد ظرفیت تولید برق هسته‌ای کشور را به 10هزار مگاوات برساند، گفت: سیاست قطعی ایران، بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و از آن کوتاه نخواهیم آمد. سید‌ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سرزده سفر استانی به بوشهر با حضور در نیروگاه اتمی بوشهر از طرح‌های توسعه‌ای این نیروگاه بازدید کرد. رئیس‌جمهور با بیان این‌که دست‌یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه مستلزم برنامه‌ریزی‌های عالمانه و هدفمند برای پیشبرد پایدار صنعت هسته‌ای مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی است، تاکید کرد: دانش هسته‌ای در آینده، توسعه علمی و پیشرفت شگرف کشورها را رقم خواهد زد و ما نباید از کاروان حرکت علمی جهان عقب بمانیم. وی با بیان این‌که رشد و توسعه معنادار دانش هسته‌ای، ارتقای سطح سایر فناوری‌ها و فنون را به‌دنبال خواهد داشت، گفت: خوشحالیم که نیروگاه بوشهر با نهایت ظرفیت اسمی خود در حال بهره‌برداری است و هزار مگاوات برق تولید می‌کند. این میزان، در فازهای توسعه‌ای آن، به سه‌برابر افزایش خواهد یافت و در عین حال، سازمان انرژی اتمی ماموریت دارد ظرفیت تولید برق کشور را به 10هزار مگاوات برساند. رئیسی خاطرنشان کرد: تامین بخشی از آب بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن هسته‌ای هم یکی دیگر از ماموریت‌هایی است که از این سازمان انتظار داریم.