رقابت چهره‌های قدیم و جدید

مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پایان رسید

رقابت چهره‌های قدیم و جدید

مهلت ثبت‌نام برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روزگذشته به پایان رسید. این انتخابات قرار است طبق برنامه تعیین شده 29 تیر 98 برگزار شود. گرچه هنوز از سوی كمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اسامی تمام نامزدها اعلام نشده اما بر اساس گزارش‌های خبری طی روزهای گذشته چهره‌های متفاوتی خود را برای حضور در این رقابت معرفی كردند كه از حكمتیار تا اشرف غنی را در بر می‌گیرد. این درحالی است كه تركیب كنونی دولت غنی - عبدا... نیز دستاورد خوبی از خود برجای نگذاشته و علاوه بر مردم افغانستان طرفین نیز می‌گویند حاضر به تكرار چنین تجربه‌ای نیستند.

چند روز پیش میرزا محمد حق پرست، معاون سخنگوی كمیسیون انتخابات افغانستان گفته بود افرادی كه بسته‌های اطلاع رسانی در انتخابات ریاست جمهوری این كشور را دریافت كرده‌اند تنها تا 30 دی‌ برای نامزدی در این روند فرصت دارند. طی روزهای گذشته عبداللطیف پدرام(تحصیلکرده سوربن و نامزد اسبق ریاست‌جمهوری)، عبدالحكیم تورسن، نورا... جلیلی، گلبدین حكمتیار، محمد اشرف غنی، عبدا... عبدا... و زلمی رسول(سیاسمتدار باسابقه و پشتون‌تبار) همراه تعدادی دیگر برای رقابت بر سر كرسی ریاست جمهوری ثبت‌نام كردند.محمد حنیف اتمر(مشاور سابق امنیت ملی و رهبر حزب حق‌وعدالت که به‌دنبال اصلاح قانون اساسی و ایجاد مقام صدراعظمی است)، احمد ولی مسعود، رحمت‌ا... نبیل و انوارالحق نیز از جمله دیگر نامزدهایی بودند كه در این رقابت‌ها حاضر شده‌اند و تعداد مجموع آنها به 14 نفر رسید. هنوز روشن نیست كدام یك از ولایت‌های افغانستان به دلیل 
نا امنی‌ها قادر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیست . 

 یک رقابت مثلثی
روز شنبه عبدا... عبدا...، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با معرفی عنایت‌ا... بابر فرهمند به عنوان معاون اول و اسدا... سعادتی به عنوان معاون دوم خویش، وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آتی افغانستان شد. عنایت‌ا... بابر فرهمند عضو حزب «جنبش ملی» و اسدا... سعادتی عضو حزب «وحدت اسلامی» افغانستان هستند. عبدا... شعار انتخاباتی خود را «ثبات و همگرایی» نامگذاری كرده  و وعده داد  که قدرت را تقسیم و پست نخست‌وزیری را ایجاد خواهد کرد. وی پیش از ثبت نام در یك نشست خبری گفته كه شعار انتخاباتی‌اش همه اقشار اجتماعی را در برگرفته و به منظور افزایش مشاركت واقعی مردم در ساختار نظام مبارزه خواهد كرد. پس از او نیز اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان نامزدی خود را برای شركت در این انتخابات به ثبت رسانید. رئیس‌جمهور افغانستان انگیزه خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را تكمیل كارهای ناتمام‌ خود عنوان كرد. به گزارش مهر و به نقل از آوا، محمد اشرف غنی با شعار انتخاباتی «دولت‌ساز» و با معرفی «امرا... صالح» -مهم‌ترین منتقد خود- به عنوان معاون اول و «سرور دانش» به عنوان معاون دوم خود، وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آتی افغانستان شد. امرا... صالح كه حدود یك‌ماه پیش به عنوان سرپرست وزارت كشور افغانستان گماشته شده بود، روز شنبه از سمت خود كناره گیری كرد و وارد تیم انتخاباتی اشرف غنی شد. غنی هنگام ثبت نام در كمیسیون مستقل انتخابات طی اظهاراتی گفت در دولت آینده وی یك تیم چهار نفری صلاحیت تصمیم‌گیری را دارند و این كشور را مدیریت خواهند كرد. وی، امرا... صالح، سرور دانش و محمد یوسف غضنفر را به عنوان اعضای این تیم یاد كرد. براساس این گزارش در تیم تعیین‌شده از سوی غنی دیگر پستی به نام ریاست اجرایی كه هم اكنون در اختیار عبدا... عبدا... است منحل خواهد شد . این امر نشان می‌دهد كه رئیس‌جمهور افغانستان مایل است اگر پیروز شد دولتش را بدون شریكی مانند عبدا... عبدا... تشكیل دهد. دوگانه عبدا... - غنی تركیبی بود كه در دور قبلی انتخابات شكل گرفت، اما تجربه نشان داد در عمل ناموفق بوده است . با ورود به رقابت‌های انتخاباتی کارشناسان معتقدند رقابت اصلی میان مثلث غنی، عبدا... و اتمر خواهد بود.

 نامزدی «قصاب کابل»
روز جمعه گذشته نیز گلبدین حكمتیار، رهبر  حزب اسلامی افغانستان و فرمانده سابق شورشیان مسلح علیه دولت، از چهره‌های جنجالی این كشور به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رسما ثبت نام كرد. وی فضل‌الهادی وزین و حفظ الرحمان را به ترتیب به عنوان معاون اول و دوم خود معرفی كرد. كارشناسان می‌گویند دلیل حضور گلبدین حكمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان مشروعیت‌بخشی به حزب خود بوده و او شانسی برای پیروزی نخواهد داشت . منتقدان حزب اسلامی افغانستان این حزب را به ارتكاب قساوت‌هایی در جریان جنگ داخلی خونین افغانستان متهم می‌كنند. مجموعه عملكرد این حزب بسیاری از مردم افغانستان را كه در انتظار بازگشت نظم و قانون به كشورشان بودند واداشت از ظهور طالبان استقبال كنند. بسیاری از مردم افغانستان، گلبدین حكمتیار را با لقب «قصاب كابل» می‌شناسند چراكه جنگجویان وی در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان در دهه ۱۹۹۰ میلادی هزاران نظامی و غیرنظامی را در پایتخت افغانستان كشتند. همچنین طی روزهای گذشته زلمی رسول نیز برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام كرد. به گزارش خبرگزاری اطلس، رسول همراه دو معاونش برای ثبت‌نام به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در كمیسیون مستقل انتخابات حاضر شد. عبدالجبار تقوا و غلام علی وحدت معاونان رسول معرفی شده‌اند. رسول در دوره قبل نیز نامزد ریاست جمهوری بود . 
​​​​​​​
 گمانه زنی‌ها 
با شروع ثبت‌نام نامزدها گمانه زنی درباره آینده افغانستان و نقش آفرینان سیاسی این كشور شروع شده است. به گزارش تسنیم، امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی دولت افغانستان گفته رایزنی‌هایی به منظور تشكیل تیم انتخاباتی عبدا... برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این كشور از مدت‌ها پیش شروع شده و رئیس اجرایی دولت افغانستان عنایت‌ا... بابر فرهمند‌ را برای كرسی معاون اول و اسدا... سعادتی را به عنوان معاون دوم در تیم انتخاباتی خود در نظر گرفته است. درهمین رابطه گفته می‌شود ژنرال دوستم با كریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی و صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی به توافق رسیدند تا از تیم انتخاباتی عبدا... در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این كشور حمایت كنند. به گفته میثم، عبدا... همچنین برای كسب حمایت حامدكرزی كه از حمایت قابل توجه اقوام پشتون برخوردار است، حكمت خلیل كرزای را به عنوان نماینده ویژه خود در نظر گرفته است. انتظار می‌رود عبدا... پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با تعدیل قانون اساسی كرسی ریاست اجرایی را حفظ كرده و حكمت خلیل كرزی را به این سمت منصوب كند. در انتخابات گذشته ژنرال دوستم كه رقیبی در بین اقوام ازبك ندارد از اشرف غنی حمایت كرد و باعث پیروزی وی در انتخابات شد. حامدكرزای نیز حمایت قبایل دورانی اقوام پشتون را با خود دارد و از نفوذ قابل ملاحظه‌ای در جنوب افغانستان برخوردار است. در این حال گفته می‌شود اقوام تاجیك به دلیل پیوستن یونس قانونی به تیم انتخاباتی حنیف اتمر و پیوستن امرا... صالح به تیم اشرف غنی دوشقه شده است. با این حال هنوز هم صلاح‌الدین ربانی به عنوان رهبر حزب جمعیت بیشترین نفوذ را در بین اقوام تاجیك دارد. 
رهبران یاد شده هر كدام از نفوذ قابل توجهی برخوردارند و حمایت آنها از نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌تواند تاثیر مهمی در پیروزی آنها داشته باشد . برخی ناظران از هم اكنون می‌گویند تیم عبدا... عبدا... از قدرت بیشتری نسبت به رقیبان برخوردار بوده و شانس بیشتری در انتخابات آینده خواهد داشت. عبدا... ارتباط خوبی با مقامات ایرانی نیز دارد و برخلاف اشرف‌غنی به محور عربستان سعودی وابسته نیست .