پیشنهاد پرداخت وام تولد فرزند

پیشنهاد پرداخت وام تولد فرزند

مركز پژوهش‌های مجلس ضمن تاكید بر ضرورت افزایش مبلغ وام ازدواج و امكان‌پذیری افزایش آن به ۳۰ میلیون تومان، پیشنهاد كرد این وام به ۲۵ میلیون تومان افزایش یابد و وام قرض‌الحسنه حداقل سه میلیون تومانی برای تولد فرزند پرداخت شود.
 مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام كرده است: شاخص كالاهای بادوام كه نزدیك‌ترین شاخص به اقلام جهیزیه است، حدود ۸۳ درصد رشد را تجربه كرده و میانگین قیمت مسكن در تهران نیز 8/91 درصد رشد داشته است. لذا ضروری است برای حفظ اثرگذاری سیاست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، مبلغ آن متناسب با هزینه‌های ازدواج و تشكیل خانواده افزایش یابد. به همین دلیل پیشنهاد افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج توسط نمایندگان مجلس به گروه‌های مختلف داده شده است.
در گزارش این مركز پژوهشی با بررسی منابع و مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه نشان داده شده است افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تا 300 میلیون ریال در صورت پایبندی بانك‌ها به بخشنامه بانك مركزی مبنی بر رعایت  95درصد برای حداقل نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه به سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز حتی بدون استفاده از منابع قرض‌الحسنه جاری ممكن است.
این مركز پیشنهاد كرده است پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند حداقل به مبلغ 30 میلیون ریال و با بازپرداخت دوساله در بودجه سال ۱۳۹۸ اضافه شود.