با دست 80 میلیون ایرانی پنالتی را گرفتم

بیرانوند در گفت‌وگو با جام‌جم:

با دست 80 میلیون ایرانی پنالتی را گرفتم

 علیرضا بیرانوند فوق‌العاده است. حضور او در آخرین نقطه زمین و پشت دیگر بازیكنان به همه دلگرمی داده است. بیرانوند در دیدار با عمان هم نشان داد چرا نقطه قابل اتكایی است. در دقیقه یك بازی وقتی داور برای حریف پنالتی گرفت خیلی‌ها تصور می‌كردند بازی گره خورده، ولی علیرضا با دستان قدرتمند خود توانست ضربه بازیكن حریف را مهار كند. این اتفاق باعث شد ایران به بازی برگردد. بیرانوند در این باره به جام‌جم می‌گوید: راستش فكر می‌كنم با دست 80 میلیون ایرانی پنالتی را گرفتم. می‌دانم در لحظه زدن ضربه دعای میلیون‌ها ایرانی پشتم بود. می‌دانستم آن لحظه دارند دعا می‌كنند توپ را بگیرم. خیلی خوشحالم این اتفاق افتاد و واقعا باید بگویم به كمك هم این پنالتی را مهار كردیم. او درباره كمك سردار به خودش توضیح می‌دهد: آزمون به من گفت سمت راست برو. البته من خودم تصمیم گرفته بودم آن سمتی بپرم. می‌دانستم پنالتی‌زن اول آنها سمت راستم می‌زند و خدا را شكر می‌كنم كه توپش را گرفتم. با این‌كه ضربه محكم بود ولی طوری شیرجه زدم كه گل نشد.
علیرضا كه این روزها دارد جزو بهترین‌های تیم می‌شود و هیچ بعید نیست در پایان جام هم جزو بهترین‌ها باشد، در این باره می‌گوید: ان‌شاءا... بهترین بازیكن آسیا هم تیم ملی ایران می‌شود. ما یك تیم کامل  هستیم نه یك نفر. واقعا همه با هم هستیم و فقط به این فكر می‌كنیم كه دسته جمعی موفق شویم. اصلا فكرمان را درگیر مساله دیگری نمی‌كنیم.
از او درباره حضور در فینال سوال می‌كنیم و می‌گوید: اصلا به فینال فكر نمی‌كنیم. تمام فكر و ذكر ما بازی بعدی مقابل چین است و بازی به بازی جلو می‌رویم. به بازی دیگری فكر نمی‌كنیم.

تمجید رسانه‌های دنیا از سوپرمن ایرانی
اگرچه در پایان بازی تیم ملی كشورمان و عمان، علیرضا جهانبخش به عنوان بهترین بازیكن زمین انتخاب شد، اما به زعم بسیاری از كارشناسان و رسانه‌های فوتبالی باید بی‌شك علیرضا بیرانوند را مرد شماره یك این بازی دانست. مهار ضربه پنالتی كاپیتان تیم ملی عمان در همان دقیقه اول بازی باعث شد تا روند بازی كاملا به نفع شاگردان كارلوس كی‌روش شود. بر همین اساس، در حین بازی و پس از آن رسانه‌ها به تمجید از عملكرد گلر تیم ملی كشورمان پرداختند.
سایت روزنامه اسپانیایی ماركا با بیان این‌كه بیرانوند بهترین بازیكن ایرانی در زمین بود، نوشت: دروازه‌بان ایرانی كه پیش از این به خاطر مهارهایش در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه مطرح شده بود به كلین شیت خود ادامه داد و ایران به لطف مهار پنالتی توسط او در دقایق نخست توانست پیروز این دیدار شود. سایت اسپورت 360 هم در این زمینه نوشت: بیرانوند با مهار پنالتی بازیكن عمان در دقیقه دو باردیگر خود را به عنوان یك «سوپرمن» نشان داد. دروازه ایران مقابل پنالتی المهاجری به درستی در جهت ضربه حركت كرد و این توپ را مهار كرد تا ایران در نهایت با دو گل پیروز میدان لقب بگیرد. همچنین این سایت اشاره‌ای به این موضوع داشت كه علیرضا بیرانوند بدون شك یكی از برترین بازیكنان برای كسب جایزه برترین بازیكن آسیا بوده و پس از این‌كه این اتفاق از سوی AFC  رخ نداده، هواداران ایران از این موضوع خشمگین شدند.
اكانت توییتر رسمی جام‌جهانی نیز واكنش فوق‌العاده‌ای به مهار پنالتی دروازه‌بان تیم ملی مقابل عمان نشان داد. در این مطلب نوشته شد: «كاپیتان متفاوت، نتیجه یكسان. كریستیانو تنها كسی نیست كه از روی نقطه پنالتی مغلوب بیرانوندِ ایران شده است. پس از كاپیتان پرتغال در جام‌جهانی، در جام ملت‌های آسیا هم كاپیتان عمان، احمد المهیجری نتوانست از سد او بگذرد.»
در همین حال یك رسانه لهستانی هم با تمجید از بازی بیرانوند مقابل عمان نوشت: یكی از چهره‌های شاخص تیم ملی ایران، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان این تیم است كه پرتاب‌های دست شاخصی دارد. او در بازی قبلی تیم ایران مقابل عراق، توپ را با دست از محوطه جریمه خود به نیمه زمین حریف فرستاد. چنین پرتاب‌های دقیق و البته بسیار بلندی تنها از دروازه‌بانان شاخصی مثل داوید دخیا برمی‌آید. روزنامه آمریكایی واشنگتن‌پست هم نوشت كه دروازه‌بان ایران با واكنش بسیار عالی خود در مهار ضربه پنالتی توانست امید را در تیمش نگه دارد.

نظرسنجی AFC برای انتخاب بهترین پنالتی‌گیر
كنفدراسیون فوتبال آسیا یك نظرسنجی برای انتخاب بهترین پنالتی‌گیر جام هفدهم راه انداخته است. AFC از طریق حساب كاربری رسمی مسابقات جام ملت‌های آسیا 2019 در شبكه اجتماعی توییتر و در یك نظرسنجی از كاربران خواست بهترین پنالتی‌گیر جام هفدهم را از بین دو دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران و تیم ملی عربستان انتخاب كنند.
علیرضا بیرانوند به خاطر مهار پنالتی دقیقه اول عمان و محمد العویس، دروازه‌بان عربستان به خاطر پنالتی كه در بازی با قطر در دور پایانی مرحله گروهی با پا آن را دفع كرد، در این نظرسنجی قرار گرفته‌اند.
تا عصر دیروز، حدود 850 هزار نفر در این نظرسنجی شركت كرده بودند كه دروازه‌بان عربستان در كمال شگفتی جلوتر از علیرضا بیرانوند دروازه‌بان شایسته تیم ملی ایران بود.

بیرانوند و سریع‌ترین پنالتی تاریخ جام ملت‌ها
علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان بزرگ تیم ملی فوتبال ایران توانست سریع‌ترین پنالتی تاریخ جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ را مهار كند. استاد الدوحه نوشت: ایران در حالی در این دیدار به پیروزی دست پیدا كرد كه تیم ملی عمان در همان اولین دقیقه بازی صاحب یك ضربه پنالتی شد. این پنالتی، سریع‌ترین پنالتی تاریخ جام ملت‌های آسیا و همه تورنمنت‌های فوتبالی در قاره‌های مختلف جهان بود؛ اما دروازه‌بان آماده ایران اجازه نداد، سریع‌ترین پنالتی تاریخ بازی‌ها تبدیل به گل شود و نام خود را هم كنار این پنالتی در تاریخ نوشت.