فشار برای تصویب  لوایح اف.ای.تی.اف

فشار برای تصویب لوایح اف.ای.تی.اف

با وجود آن‌كه ریشه اصلی مشكلات اقتصادی كشور، فشارهای آمریكا و سوءمدیریت‌های داخلی است، اما این روزها كه دو لایحه باقیمانده از چهار لایحه تهیه‌شده برای برآوردن خواسته‌های اف.ای.تی.اف یعنی الحاق به كنوانسیون پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است، جریانی در داخل كشور سعی دارد با القای قرار گرفتن كشور در بن‌بست در صورت تصویب شدن این لوایح، تصمیم‌گیران نظام اسلامی را تحت فشار گذاشته و آنها را وادار به نشان دادن چراغ سبز كند تا به زعم آنان شریان‌های حیاتی مالی با جهان خارج قطع نگردد.
اما به اعتقاد كارشناسان، برآوردن خواسته‌های اف.ای.تی.اف منجر به اشراف اطلاعاتی سازمانی بر شریان‌های مالی و بانكی كشور می‌شود كه تحت نفوذ سنگین بلوك غرب است و ریاست آن در دست معاون وزارت خزانه‌داری آمریكا یعنی اتاق عملیات جنگ اقتصادی ضد‌ایران است. مطمئنا این اشراف اطلاعاتی در شرایطی كه كشور در شرایط جنگ اقتصادی است بسیار خطرناك بوده و حتی ممكن است به جای تسهیل مقابله با تحریم‌ها، دور زدن آنها را دشوارتر سازد.
ضمنا در صورت اجرای كامل خواسته‌های این نهاد تازه قرار است وضعیت ایران مورد بررسی قرار گیرد و هیچ امتیاز قطعی برای ایران در نظر گرفته نشده است. با در نظر گرفتن تجربه بدعهدی آمریكا در برجام و همراهی تلویحی اروپا با آن، مشخص است كه پذیرش خواسته‌های سازمانی تحت سلطه غرب است احتمالا نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت.
در واقع هیچ‌كدام از بانك‌های اروپایی و آسیایی كه با ایران همكاری نمی‌كنند، نگفته‌اند كه به خاطر نپیوستن ایران به اف.ای.تی.اف روابط بانكی خود را قطع كرده‌اند، بلكه همه متفق‌القول‌اند كه به سبب ترس از تحریم‌ها و مجازات‌های آمریكا روابط با ایران را قطع كرده‌اند. همچنین پالایشگاه‌های اروپایی و آسیایی كه واردات نفت از ایران را قطع كرده یا كاهش داده‌اند، صرفا از بیم تحریم‌های آمریكا این كار را كرده‌اند. همچنین شركت‌های اروپایی مثل توتال، ایرباس، پژو و رنو كه امسال از ایران خارج شده یا به قراردادهایشان با كشورمان پشت پا زده‌اند، تماما اعلام كرده‌اند كه به خاطر فشارهای آمریكا كشورمان را ترك كرده‌اند. هیچ‌یك از این شركت‌ها بهانه نپیوستن ایران به اف.ای.تی.اف را مطرح نكرده‌اند. واقعیات صحنه تحریم‌ها نشان می‌دهد كه اگر ایران تمامی خواسته‌های اف.ای.تی.اف را هم تصویب كند، تغییری در شرایط تحریم ایجاد نخواهد شد و هیچ‌یك از بانك‌ها و شركت‌هایی كه روابطشان را با ایران قطع كرده‌اند، روابط خود را مجددا برقرار نخواهند كرد، زیرا دلیل خروج آنها، تحریم‌های آمریكا بوده است كه همچنان ادامه خواهد داشت.