باید با تحریم‌های آمریکا مقابله کنیم

باید با تحریم‌های آمریکا مقابله کنیم

 محمود جامساز، كارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تاثیر اف.ای.تی.اف بر اقتصاد ایران گفت: بعد از این كه برجام تصویب شد بسیاری از كشورهای جهان و مسؤولان آنها از شرق آسیا و اروپا به تصور این كه رابطه آمریكا و غرب با ایران مثبت شده است به اتفاق هیات‌های اقتصادی خود به ایران آمدند تا از این طریق بتوانند روابط تجاری خود با كشورمان را تقویت كنند. لكن با بیرون رفتن آمریكا از برجام این امر محقق نشد و درنتیجه شركت‌های اروپایی كه قراردادی با ما نبسته و تنها تفاهم‌نامه امضا كرده بودند یكی پس از دیگری از ایران رفتند.
وی افزود: بعد از این نیز آمریكا تحریم‌های ظالمانه‌تری علیه ایران وضع كرد مثل تحریم‌های فروش میعانات گازی و با شدت تمام در پی این بوده و هست كه تمام منافذ ورودی دلار و ارزهای خارجی به ایران را محدود كند. بنابراین علت مشكلات در روابط تجاری كشورمان، تحریم‌های آمریكاست.
جامساز تصریح كرد: آمریكا قصد دارد از طریق تحریم شدید نفتی و به صفر رساندن صادرات نفت ایران، كشورمان را در تنگنا قرار دهد چون بودجه‌مان به‌شدت به نفت وابسته است.
وی گفت: آمریكا با توجه به نفوذ و فشار بر سایر دولت‌های جهان نیز موفق شده است اعتمادشان را جلب كند و شركت‌ها را از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف سازد، از جمله این شركت‌ها می‌توان به توتال، پژو، رنو و ایرباس اشاره كرد كه یكی پس از دیگری از ایران رفتند.
وی گفت: ترامپ به درخواست‌های اروپا توجهی نكرد و همین امر سبب نااطمینانی از آینده برجام شد كه درنهایت موجب شد تا سرمایه‌گذاری در ایران صورت نگیرد. 
جامساز تاكید كرد: البته در مواردی اتحادیه اروپا هم كه امضاكننده برجام بود تصمیم گرفت مقابل آمریكا بایستد و تصمیماتی را اتخاذ كند و به ایران در معاملات نفتی و تراكنش‌های مالی در بازارهای جهانی كمك كند، ولی با وجود این كه زمان زیادی می‌گذرد در این خصوص نتوانسته اقدام مثبتی انجام بدهد.
این كارشناس اقتصادی گفت: به همین دلیل اتحادیه اروپا، پیوستن به 
اف.ای.تی.اف را به ایران پیشنهاد كرد، ولی هنوز این امر به نتیجه نرسیده حتی اگر هم تصویب شود با توجه به تعریف متفاوت تروریسم در اروپا و ایران، ممكن است به نتیجه نرسد.
وی افزود: حتی اس.پی.وی كه سیستم اروپاییان برای جایگزینی با سوئیفت بود هم به نتیجه نرسید و اروپا عزم خود را از دست داده است.
جامساز گفت: با پذیرفتن اف.ای.تی.اف هم لزوما شركت‌های خارجی به سمت سرمایه‌گذاری در ایران حركت نمی‌كنند، چون آنها از اقدامات تنبیهی آمریكا واهمه دارند و به نظر من تأثیر تحریم‌های آمریكا بر این امر بسیار بیشتر است.