بازی‌های سنتی هنوز خریدار دارد

بازی‌های سنتی هنوز خریدار دارد


امروز بازی‎های کودکان و نوجوانان به فضای کوچک مونیتور گوشی‎های تلفن همراه یا تبلت محدود شده است و فعالیت‌های بدنی آنها مربوط می‏شود به کلیک روی صفحه دستگاه‌های دیجیتال. کودکان و نوجوانان استان پهناور جنوب شرقی کشورمان، استان سیستان و بلوچستان اما شاید با دیگر هم‌سن و سالانشان کمی متفاوت باشند. بازی آنها واقعی و در زمین خاکی مدرسه یا محل زندگی‏شان است. بسیاری از آنها هنوز بازی‌های سنتی را انجام می‏دهند و گرفتار موبایل و تبلت نشده‏اند. بسیاری از نوجوانان در کنار بازی با توپ پلاستیکی در زمین‎های خاکی هنوز تیله‎بازی می‏کنند. بسیاری از پسربچه‏های استان هنوز گوی‎های شیشه‏ای را در زمین‎ها می‏غلتانند و نشانه می‏روند برای شلیک به گوی شیشه‏ای دیگری.
 بازی کبدی که تیم ملی دارد و در المپیک هم برگزار می‏شود در بین پسربچه‎های سیستان و بلوچستان محبوبیت دارد. بازی خسوخسو یکی دیگر از بازی‏هایی است که پسربچه‎های استان دوست دارند که آن را انجام دهند‌. بازی خسوخسو بازی سنتی استان سیستان و بلوچستان است که این روزها لیگ نیز دارد و نه تنها کودکان و نوجوانان که بزرگسالان هم آن را بازی می‏کنند تا سنت قدیمی حفظ شود. این بازی کمی شبیه به بازی کبدی است.
دو گروه پنج نفره در زمین خاکی که با آب خط‎کشی شده بازی می‌کنند و یک گوشه از زمین بازی را نشانه می‏گذارند تا هر بازیکنی که پایش به آن محدوده برسد برنده بازی شود.
 بازی دلکی یا نشانه از بازی‏های سنتی دیگر این استان است. بازی که شبیه به تیروکمان است اما به صورت گروهی بازی می‏شود. دو گروه با هم بازی می‏کنند تا تیر را به چاله‎ای که از قبل تعیین کرده‏اند پرتاب کنند؛ تیم مقابل باید تیر را در هوا بگیرد تا تیم مقابل برنده نشود. این بازی البته خطرات خودش را دارد.
 بازی‌های خاص دختران هم در استان کم نیست‌ اما شاید بازی‎های هفت‏‌سنگ و پنج‌سنگ بیشتر از بازی‎های دیگر در بین‌شان طرفدار داشته باشد. بازی هفت‏‌سنگ شبیه به شهرهای دیگر است و دخترها با هفت‌سنگ، بازی‎های متنوعی انجام می‎دهند. بازی پنج‌سنگ اما ‌بازی دیگری است که به چابکی و تبحر دخترها در پرتاب سنگ‎ها به سمت بالا و بعد سرعت در نگه‌داشتن سنگ‏ها روی دست بستگی دارد.