مقاومت در اردوگاه بچه‌ها

در نمایشگاه آثار برگزیده پنجمین جشنواره هنر مقاومت چه خبر است؟!

مقاومت در اردوگاه بچه‌ها

هر جشنواره و اتفاقی كه شروع می‌شود، موجی از شعارها و اهدافی كه قرار است محقق شوند را هم به همراه می‌آورد. ماجرایی كه فرقی نمی‌كند سیاسی باشد یا اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی؛ این داستان همیشه وجود دارد و البته گاهی باعث شكل‌گیری اقداماتی می‌شود كه بعضی از آن حرف‌ها را اجرایی می‌كند. جشنواره هنر مقاومت هم برای پنجمین سال برگزاری‌اش تغییرات و بخش‌هایی را به روند همیشگی كه دارد اضافه كرده تا هر چه بیشتر به نگاه و هدفی كه سیاستگذاران آن در هر دوره می‌گویند، نزدیك شود. امسال از چهارم بهمن این رویداد كار خود را در ده بخش آغاز كرد؛ عكس، كاریكاتور، كارتون، پوستر و تبلیغات شهری، تصویرسازی، گرافیك متحرك، پرچم و كتیبه، تایپوگرافی و طراحی صنعتی از رشته‌هایی‌اند كه در این دوره میزبان هنرمندان است.

نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برپاشده است؛ فضایی كه با طراحی ویژه خود از بدو ورود به آن تلاش شده تا حس و حال هنر مقاومت را به مخاطب القا كند، به‌طوری كه بعد از پشت سرگذاشتن چند پله ورودی برای رسیدن به سالن شماره دو كانون، ابتدا با كلاه‌های ایمنی زرد و آبی روبه‌رو می‌شوید كه در دو طرف شما روی داربست‌های فلزی جاخوش كرده. بعد از آن هم تا چند متر این داربست‌ها در سمت راستتان ادامه دارد و بعد از گذشتن از آنها نمایشگاه در غرفه‌هایی كه با همان داربست‌های فلزی از هم جدا شده‌اند، شروع می‌شود. آثار هر بخش علاوه بر داربست‌ها روی تخته‌هایی كه وزنشان روی بشكه‌هایی كه كار پایه را می‌كنند، افتاده، قرار دارند و روشنایی سالن با استفاده از لامپ‌های كوچكی كه از سقف آویزان‌ است، تأمین می‌شود. ناگفته نماند كه رنگ زرد هم از اركان اصلی این فضاسازی است كه كل زمین را دربرگرفته.
 در این نمایشگاه چه می‌بینید؟ 
بخش تایپوگرافی در ادامه راهروی ورودی درست روبه‌روی شما قرار دارد. در این بخش از موارد مختلفی چون متون دینی، نثر و نظم ادبیات حماسی، غنایی و تعلیمی در انتقال مفاهیم و سروده‌های ماندگار شاعران معاصر استفاده شده است. در بخش نقاشی دیجیتال كه پیش از تایپوگرافی و سمت راست همان مسیر وجود دارد هم آثاری با موضوع كار و كارگر ایرانی به نمایش گذاشته شده است.
در ادامه بخش پوستر‌ها و تبلیغات شهری وجود دارد كه با چند عنوان برگزار می‌شود. یكی از این عناوین فصل گفتن است كه در آن دستاوردهای مختلف در عرصه‌های صنعتی، علمی، هنری، پزشكی و... در قالب این هنر به تصویر كشیده شده و از این طریق لیست مختصری از این دستاوردها در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. «پاسخ ایرانی» عنوان دیگری است كه در آن از تهدیدها، تحریم‌ها، تفرقه‌افكنی‌های دشمنان و پاسخ ایرانیان در كنار موضوع كار، تولید و صرفه‌جویی و یكدلی و اتحاد گفته شده؛ به گفته شجاعی‌طباطبایی قرار است برخی از آنها در سطح تهران و شهر‌های مختلف هم به نمایش درآید.
اما بعد از آن، درست مقابل غرفه پوسترها بخش عكس وجود دارد؛ بخشی كه موضوع اصلی آن زن ایرانی است. در این قسمت عكس‌هایی به نمایش درآمده‌ كه زن ایرانی را در فضاهای مختلف به تصویر كشیده است؛  مواردی مثل نقش محوری زن و مادر ایرانی در محیط خانه و خانواده، حضور زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری، علمی، سیاسی، كارآفرینی، مدیریت و...، زنان در دوران دفاع‌مقدس، مبارزات و پیروزی انقلاب و حضور و فعالیت زنان سایر ادیان مذهبی در جامعه ایران.
یكی دیگر از بخش‌های این نمایشگاه كه از ورودی آن با پرچم‌ها و كتیبه‌های مختلف روبه‌رو می‌شوید به آثاری اختصاص دارد كه محوریت آن 40 سالگی انقلاب اسلامی و پاسداشت اجتماع میلیونی زائران كربلای معلاست.
علاوه بر اینها بخش كارتون و كاریكاتور هم دو غرفه‌ای بودند كه به‌دلیل جنس كارهای موجود در آن اغلب با مخاطب ارتباط برقرار می‌كند. در این دو غرفه در بخش كارتون اشرافیگری و مواردی چون تجملگرایی، ژن خوب، رانت‌خوارها، مفسدان اقتصادی، فیش‌های نجومی و... مدنظر قرار گرفته بود و در بخش كاریكاتور هم در كنار عنوان اشرافیگری، در بخشی چهره‌هایی كه نفرت را بین مردم ایجاد كردند از ساواكی‌ها تا منافقین به چشم می‌خورد.