عكس‌های جدال ابدی در گلستان

عكس‌های جدال ابدی در گلستان

تا چهارشنبه وقت دارید شما هم یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه عکس سیب‌های ممنوعه باشید

گالری گلستان میزبان نمایشگاهی است كه جدال ابدی سپیدی و سیاهی و برآمدن نور از ظلمت را در مدیوم عكس بازتاب می‌دهد.
پروژه عكاسی مشترك پدرام لسانی و اسرا مدنی دو شخصیت فرشته سپید و فرشته سیاه را در مواجهه با المان معروف میوه ممنوعه در موقعیت‌های مختلف به تصویر كشیده است. 
در آثار این نمایشگاه هم نگاهی اسطوره‌ای به مقوله زیبایی‌شناسی مطرح است و هم از این رهگذر عکس‌ها بازنمایی واقعیت‌هایی از دنیای امروز هستند.
لسانی در این باره می‌گوید: «این پروژه بر می‌گردد به زمانی كه من و خانم مدنی در لندن دانشجو بودیم، ایده اصلی از 
كند و كاو در مبحث نیكی و بدی، خیر و شر مطرح شد، درباره‌اش مطالعه و خلاقیت‌مان را وارد موضوع اصلی كردیم و به مرور این تم موضوعی، شیوه روایت و عكس‌ها شكل گرفت. موضوع این نمایشگاه نشان دادن نیكی و بدی، خیر و شر، دانش و جهل است. بر همین اساس در عكس‌ها از المان سیب (میوه ممنوعه) استفاده شده است.»
میوه ممنوعه اشاره‌‌ای است به میوه درختی كه آدم و حوا از خوردن آن منع شده بودند. آنها با خوردن این میوه نخستین گناه تبار انسان را مرتكب و به كیفر آن به زمین تبعید شدند. در كتاب پیدایش در عهد عتیق، این درخت، درخت معرفت نیك و بد نامیده شده است؛ حال این دو عكاس در قالبی معاصر و بیانگر در كشاكش ستیز خوبی و بدی، از بازگشت به نور می‌گویند. آنها در این مسیر از میزانسن‌های خوب و  تاثیرگذار ، طراحی لباس، طراحی نور و حتی چیدمان عناصر بصری برانگیزاننده‌ای مانند آتش به خوبی بهره برده‌اند. اتفاقا آنها با انتخاب درست مكان‌ها توانسته‌اند موضوع نمایشگاه را فرای مرزها و به مبحثی جهان‌شمول تعمیم دهند.
رویكرد عكس‌ها از جنس صحنه آرایی است و شخصیت‌ها برای بیان مضامین مورد نظر عكاسان در موقعیت ویژه فیكس شده‌اند. لسانی در این باره توضیح می‌دهد: «بیشتر مجموعه‌ها عكاسی صحنه آرایی شده است staged photography, سال ۱۳۸۲ مجموعه زلزله گالری فریدون آو (شماره ۱۳) سال ۱۳۸۷ مجموعه بامنور گالری مهروا - سال ۱۳۹۰ مجموعه سازش یا شرطی شدن گالری لادیرای لندن و ۱۳۹۳ مجموعه زندگی ساده است گالری گلستان همگی در همین زمره‌اند.
 در مجموعه‌های قبلی از تكنیك خاصی استفاده نكردم و همان چیزی كه عكاسی می‌شد همان چاپ می‌شد، همه چیز موقع عكاسی اتفاق می‌افتاد، ولی در این نمایشگاه آخر كه با خانم مدنی كار كردیم از تكنیك double exposure و كلاژ استفاده كردیم البته نه در همه عكس‌ها.»
این نمایشگاه كه چهره‌هایی مانند فربد مرشدزاده، كاوه نجم‌آبادی، رضا ندیمی و الناز شاكردوست از آن دیدن كرده‌اند تا چهارشنبه، هفدهم بهمن ماه دایر خواهد بود.