نسخه Pdf

كاج تراكم‌دار

كاج تراكم‌دار

در فصلی به سر می‌بریم كه معمولا گیاهان خشك و رنگ پریده هستند و داشتن یك گیاه سبز در خانه یا فضای باز محل كار و... تقریبا به ندرت اتفاق می‌افتد، امروز با شما از كاج مطبق صحبت می‌كنیم، كاجی كه نیازی به تراكم شهرداری برای افزودن طبقاتش ندارد و از آن همیشه سبزهای سوزنی و دوست‌داشتنی است‌. این كاج رشد بسیار كندی دارد، ولی برای استفاده در محیط‌های اداری و داخل ساختمان‌ها مثل لابی و... بسیار گزینه مناسبی است. 
قبل از این كه وارد جزئیات نگهداری و ویژگی‌های این گیاه بشویم، باید بگوییم اصالت این گیاه به قاره اقیانوسیه و كشور استرالیا برمی‌گردد گیاهی كه به اكسیژن علاقه زیادی دارد و باید آن را در مكانی قرار دهید كه هوا حتما در آن جریان داشته باشد. این گیاه در فضای باز رشد بیشتری دارد، ولی در محیط‌های بسته نیز تا نزدیك دو متر رشد می‌كند البته هر سال یك یا در نهایت دو طبقه بر ارتفاع آن افزوده می‌شود.
​​​​​​​
شرایط نگهداری:
  دمای مناسب نگهداری كاج بین 
5 الی 15 درجه از زمستان تا تابستان متغیر است. اگر می‌توانید تابستان كاجتان را در محیط باز ولی بدون نور مستقیم نگهداری كنید.
   اگر كاج مطبق در محیط پر نور ولی بدون تابش مستقیم قرار داده شود رشد بهتری خواهد داشت. در بهار و تابستان كه نور بیشتری به گیاه می‌رسد، هفته‌ای یكبار گیاهتان را بچرخانید وگرنه به سمت نور خورشید خم می‌شود.
   خاك مورد علاقه این گیاه باید كمی اسیدی و خوب زهكشی شده باشد. كمپوست سبك خاك مناسب مورد نیاز این گیاه است.
   هفته‌ای دوبار آبیاری برای كاج كافی است. حتی در زمستان هر ده روز یك بار نیز می‌توانید به گیاه آب بدهید. به خاك گیاهتان دقت كنید كه همیشه مرطوب باشد. از نظر رطوبت هم غبار‌پاشی هفته‌ای یكبار همراه با آب دادن به گیاه لازم است.
   به كود و تغذیه زیادی نیاز ندارد، هر دو هفته یكبار یك قاشق كود تقویتی را در یك لیتر آب حل كنید و به گیاه بدهید.
   برای تكثیر این گیاه از دو روش قلمه و كاشت بذر می‌توان استفاده كرد. گیاهانی كه از طریق كاشت بذر به‌دست آمده‌اند شاخه‌های نامنظم‌تری تولید می‌كنند. در قلمه‌زدن هم بهتر است از قلمه‌های جوانه‌های انتهایی زده شود وگرنه گیاه كج می‌شود.