شب نشینی با ستاره‌ها

ایجاد یک مجتمع گردشگری در کویر شهداد کرمان باعث مهاجرت معکوس به این منطقه شده است

شب نشینی با ستاره‌ها

شاید برای مردم شهرنشین، اقامت در كویر آن هم کنار كلوت‌های شهداد با داستان‌هایی كه از جن و پری و سرما و گرمای آن شنیده‌اند، غیرقابل باور باشد. حالا اما این رویا با ایجاد یك اكوکمپ در فاصله 30 كیلومتری كلوت‌های شهداد، با 14 چادر كه دارای امكانات یك هتل 4 ستاره لوكس هستند، آن هم در قلب یك نخلستان شاد و سرسبز با برخورداری از تفریحاتی چون آفرود و موتورهای باگی و چهار چرخ و ATV, UTV محقق شده است. كویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ثبت شده ایران در جهان به‌تازگی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار گرفته. بر همین اساس، در 34 كیلومتری كلوت‌های شهداد و در روستایی به نام ملك‌آباد، یك اكوکمپ كویری با امكانات یك هتل 4 ستاره و با حمایت‌های مالی یك شركت هواپیمایی خصوصی تاسیس و راه‌اندازی شده است. این اكوکمپ، توانسته نقش مهمی در مهاجرت معكوس به منطقه شهداد و تامین زیرساخت‌های كویری داشته باشد.

 اكبر رشیدی‌مقدم، مدیر اکوکمپ لوت درباره شروع داستان ایجاد این پروژه به جام‌جم می‌گوید: منطقه شهداد و كرمان دارای ظرفیت‌های گردشگری زیادی است؛ اما نبود یك زیرساخت مناسب، مانع بهره‌برداری از آن شده بود. به گفته او، استاندار پیشین كرمان در یك طرح ابتكاری، استان را به هشت بخش تقسیم كرد و از شركت‌های توانمند دعوت كرد هر كدام در بخشی سرمایه‌گذاری كنند و به این ترتیب، منطقه شهداد به این شركت هواپیمایی محول شد. این شركت هم از طریق مشاوره با اشخاصی مثل پروفسور اشمیت كه یكی از طراحان برجسته آلمانی است طرح ساخت مجتمع گردشگری را پیشنهاد داد. رشیدی مقدم با بیان این‌كه سعی شده طراحی این پروژه با ساختار كویری منطقه هماهنگ باشد، می‌گوید: محوطه خریداری شده 96‌هكتار است كه 9 هكتار آن نخلستان است. 
همچنین آبادی ملك‌آباد در 18 كیلومتری شهداد نیز خریداری شده كه روستایی 90 نفره با 44 خانوار ساكن است. آن‌طور كه مدیر این اکوکمپ توضیح می‌دهد، این آبادی از دو بخش خرده مالك و مالك تشكیل شده بود كه بخش مالك آن خریداری شد و بخش خرده مالك نیز با رضایت مردم تفكیك و خریداری شد. او می‌افزاید: بخشی از این زمین‌ها كشاورزی بود و بخش دیگر هم نخلستان؛ اما چون در سال‌های گذشته و به دلیل كم‌آبی‌ها تقریبا تخریب شده بود، ما در نخستین اقدام نخلستان را احیا كردیم. 

مشارکت محلی‌ها
رشیدی‌مقدم درخصوص مشاركت جامعه محلی در توسعه این منطقه می‌گوید: برای این مهم دو برنامه داریم؛ در مرحله اول از اهالی محلی كمك می‌گیریم و پس از آن اقدام به استخدام نیرو از منطقه شهداد می‌كنیم. البته در هر دو مرحله توجه به تخصص افراد و آموزش دادن را مدنظر قرار می‌دهیم. 
به گفته مدیر این كمپ، توسعه این منطقه در دو مرحله صورت گرفته؛ در مرحله اول، كمپی با 14 چادر كه از هلند وارد كردیم، اجرا شد كه از این 14 چادر، سه چادر به پذیرش، كافی‌شاپ و رستوران اختصاص یافته است. در مرحله دوم، ساختمانی در نزدیكی این كمپ ساخته می‌شود كه از آن با عنوان مهمانسرا یاد می‌كنیم که شامل چهار واحد اقامتی، رستوران و آشپزخانه مركزی است و در كنار این موارد، امكاناتی نیز برای ورزش‌های بیابانی در نظر گرفته شده است. 
رشیدی مقدم به بخش كشاورزی این مجموعه نیز می‌پردازد و می‌گوید: این بخش را به كشت گیاهان اندمیك خارشتر، گز و ارمك و.. اختصاص داده‌ایم و بخش دیگری را هم برای تكثیر حیواناتی همچون آهو و گورخر در نظر گرفته‌ایم.همچنین برای حفظ منابع ملی لوت، جشن‌های هوایی هم برگزار خواهد شد. به این معنا كه با هواپیماهای سبك مخصوص گردشگری، امكان دیدن تمام جاذبه‌های لوت در یك بازه دو ساعته محقق خواهد شد.  به گفته مدیر اکوکمپ، در مدت كوتاهی كه از بهره‌برداری این اكوكمپ می‌گذرد، 500‌گردشگر از هر پنج قاره دنیا مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و قرار است تا سال آینده 14 چادر به 35 چادر افزایش یابد. او درباره مهاجرت معكوس مردم این منطقه و اشتغال‌زایی جامعه محلی نیز خاطر نشان می‌كند: در یك‌سال گذشته 15 درصد نسبت به جمعیت سال قبل مهاجرت معكوس وجود داشته كه عمدتا افراد جوان را شامل شده. در ادامه هم با توجه به توسعه این طرح به نیروی كار بیشتری نیاز پیدا خواهیم كرد. جز اشتغال مستقیم، ما تاكید زیادی هم بر اشتغال غیرمستقیم داریم، آن هم از طریق فعال كردن بخش‌های مربوط به صنایع دستی و تولید محصولات محلی و غذایی ارگانیك. 
​​​​​​​
چقدر خرج برمی‌دارد؟
برای یك شب اقامت در زمان‌های عادی، قیمت هر چادر دو تخته با صبحانه ۴۳۰ هزار تومان است. برای استفاده از موتورهای atv/utv هم باید 30 هزار تومان برای هر سئانس ۱۵ دقیقه‌ای در نظر گرفت. آفرودهای كویری هم البته نرخ‌های متفاوتی دارد كه بسته به درخواست مسافر متغیر است. استفاده از امكانات، سرگرمــــی‌ها و تفــــریحــــات ایـــــن اکوکمپ، منوط به اقامت نیست.