اشتغال‌زایی و كسب درآمد برای جامعه بومی

اشتغال‌زایی و كسب درآمد برای جامعه بومی

اداره كل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری كرمان به عنوان متولی توسعه گردشگری این استان، طرف اصلی قرارداد با سرمایه‌گذار این پروژه است. غلامرضا فرخی، مدیركل این اداره، به پرسش‌های جام‌جم درباره این طرح این‌گونه پاسخ می‌دهد:
آیا در  اجرای طرح‌های گردشگری شهداد كه به یك شركت هواپیمایی خصوصی واگذار شده، همه ضوابط مربوط به توسعه پایدار در نظر گرفته شده است؟ 
تمام ضوابط رعایت شده و اجرای این پروژه گردشگری، سبب افزایش 30 درصدی ورود گردشگر به منطقه شده. ورود گردشگران به شهداد باعث رونق كسب و كار مردم محلی شده و آنها را از عواید گردشگری متنفع كرده است. در واقع سهیم كردن مردم بومی در درآمدهای ناشی از رونق گردشگری منطقه، آنها را نسبت به توسعه پایدار محل زندگیشان حساس كرده كه این خود به معنای گردشگری پایدار است. این شركت همچنین تمام نیروی انسانی خود را از میان مردم محلی منطقه انتخاب و تعدادی از آنها را نیز برای گذراندن دوره‌های آموزشی به تركیه اعزام كرده است.

در مورد حفظ حریم و عرصه لوت چطور؟
در این مورد هم حریم‌هایی مشخص شده و گردشگران تنها می‌توانند در آن محوطه‌ها تردد داشته باشند.

به نظر می‌آید این مجتمع گردشگری، جایی لوكس باشد كه گردشگران خارجی و قشر مرفه می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. آیا اقشار متوسط به پایین جامعه هم از پس پرداخت هزینه اقامت و استفاده از این تاسیسات برمی‌آیند؟
حتی اگر همه اقشار جامعه نتوانند در سفر به سایت جهانی لوت از خدمات این مجتمع خدماتی تفریحاتی استفاده كنند، جای نگرانی نیست، زیرا جز این مجموعه، در منطقه شهداد نزدیك به چهل اقامتگاه بومگردی دیگر ایجاد شده كه گردشگران با سطوح درآمدی مختلف می‌توانند از آنها استفاده كنند.

ملاك اعطای امتیاز ساخت و بهره‌برداری از این طرح گردشگری به شركت خصوصی مذكور چه بود؟
ما خود از این شركت خواهش كردیم با ورود به این حوزه و سرمایه‌گذاری، در توسعه، رونق و ایجاد امنیت بیشتر این منطقه با ما همكاری كند؛ توان مالی این مجموعه و نیز متعلق بودن آن به این استان از مهم‌ترین دلایل انتخاب ما بود.