حال تالاب‌های كشور خوب است

حال تالاب‌های كشور خوب است

این روزها اگر بخواهید سراغ كسی یا چیزی یا جایی را بگیرید كه حالش از همه بهتر باشد؛ حالش خوب باشد، باید یكراست بروید سراغ تالاب‌های كشور. از تالاب‌های شمال كشور گرفته تا مركز و جنوب ایران.
بارش‌های خوب هفته‌ها و روزهای اخیر باعث شده، تالاب‌های خشك و ترك خورده، سیراب شوند و آواز پرندگان مهاجر دوباره روحشان را به رقص درآورد.
حال زریوار شاید از همه بهتر باشد، زیرا این دریاچه زیبا در مریوان كردستان كه حالا شرایط آبی‌اش هم بهتر از هر زمانی است، 13 بهمن (روز جهانی تالاب‌ها) به‌عنوان بیست و پنجمین تالاب با ارزش جهانی ایران در كنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شد. پیش از این، ۳۵‌تالاب با ۲۴ عنوان تالاب با اهمیت بین‌المللی در زمره تالاب‌های ایران در فهرست سایت‌های دنیا قرار داشتند.
و اما از آذربایجان غربی هم خبر رسیده كه حال تالاب قره‌گل بوكانش خوب است و این دریاچه دوباره احیا شده. به گفته رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بوكان، بارش‌های خوب پاییزی و تداوم آن در فصل زمستان در سطح این شهرستان موجب احیا و آبگیری مجدد تالاب قره گل كه زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر و محل تخم‌گذاری آنهاست، شده. جدا از تالاب‌های شمال و شمال غرب و غرب كشور (و بویژه دریاچه ارومیه) كه بواسطه آسمان پربارش این مناطق، حالشان خوب است، تالاب‌های مناطق مركزی و حتی جنوبی و شرقی هم حال و روز نسبتا خوبی دارند. حتی گفته شده حدود 6000 هكتار از تالاب بندعلیخان استان تهران در جنوب ورامین هم در حال حاضر آبگیری شده و حیات مجددی در آن جریان یافته؛ خبری كه كلانتری، مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان تهران به آن اشاره كرده است./ جام‌جم