مأموریت «گام دوم» از نگاه جوانان

در گفت‌وگوی 10 فعال دانشجویی با جام‌جم بررسی شد

مأموریت «گام دوم» از نگاه جوانان

رهبر انقلاب در بیانیه‌ای که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان گام دوم منتشر کردند در حالی مستقیماً جوانان کشور را مورد خطاب قرار دادند که پیش از این هم در دو نامه جداگانه جوانان اروپایی، آمریکایی و غربی را مورد خطاب خود قرار داده بودند. گویا مخاطب اصلی پیام‌های راهبردی رهبر انقلاب جوانان هستند که باید خودشان را برای مسؤولیت‌هایی سنگین در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی آماده کنند. درباره این بیانیه و توصیه‌های رهبر انقلاب به جوانان با 10نفر از فعالان تشکل‌های دانشجویی گفت‌وگو کرده‌ایم.

جوان‌ها به حرکت سرعت می‌دهند
محمدرضا گلرو مفرد / قائم مقام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل 
رهبری در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به جوانان به‌ویژه در حوزه انتصابات و همچنین در صدور پیام‌ها نشان دادند. شاید یكی از دلایل چنین توجهی این باشد كه رفتار مسؤولان كشور در هر سه قوه و حتی در بعضی دستگاه‌های زیر مجموعه رهبری مثل بنیاد مستضعفان نشان می‌دهد كه از آرمان‌خواهی‌های گذشته فاصله گرفتند و چابكی لازم را برای اداره عرصه‌های مدیریتی انقلاب ندارند و نمی‌توانند با آن سرعتی كه مدنظر رهبر انقلاب و مطابق با آرمان‌های امام راحل است، كارها را پیش ببرند. انقلاب ما از ابتدا روی شانه جوانان شكل گرفت. در دهه 60 شاهد شكوفایی مسؤولانی بودیم كه ساده‌زیست و آرمانخواه بودند و همین مساله باعث شد كشور به سلامت از ایام پرحادثه آن دهه عبور كند. با این وصف در دو دهه اخیر سرعت پیشرفت انقلاب آنچنان كه انتظار می‌رفت، نبود. این مساله ضرورت دمیدن خون تازه در شریان مدیریتی كشور را نشان می‌دهد و طبیعی است كه جایگزین چنین مدیریت‌هایی جوانان خواهند بود.


نوبت جوان‌ها است
متین منتظمی / عضو هیات عالی نظارت اتحادیه جامعه اسلامی
بیشترین روی سخن بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان كشور بود؛ چرا كه جوانان از چند جنبه برای كشور مهم به شمار می‌روند؛ آینده جمهوری اسلامی در دستان این نسل جوان بوده و از طرفی این جوانان با نگاهی نو به ساختار و شكل جمهوری اسلامی و وضعیت بغرنج كشورهای مستكبر مسیری را مشخص می‌كنند كه نقاط عطف این مسیر هفت موردی است كه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره كرده‌اند. 
وجود تفكر جدید به همراه روحیه جهادی در نسل سوم و چهارم انقلاب دست منفعت‌طلبان را كوتاه كرده و پیشرفت كشور را در بر خواهد داشت. از این‌رو عمده صحبت‌های رهبر معظم انقلاب با جوانان كشور است. اكنون زمان آن رسیده تا مسؤولان نیز در راستای عملیاتی كردن فرمایش رهبر معظم انقلاب دست به كار شوند چراكه زمان آن است كه جوانان سكان كشور را به دست بگیرند.

موفقیت‌های گذشته ناشی از مدیریت جوانان بود
مجدالدین معلمی / فعال سابق دانشجویی 
برای این‌كه گام دوم را مستحكم و قوی برداریم باید نگاهی به تجربه گذشته كنیم. بررسی‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در دهه‌های گذشته هرگاه به موفقیت رسیدیم با سرمایه انسانی جوانان دهه اول انقلاب بوده است، از سویی دیگر در شرایط فعلی كه دچار معضلات هستیم و مشكلاتمان به راحتی حل نمی‌شود و انتقاداتی متوجه اوضاع اقتصادی كشور است ناشی از این است كه فضایی به‌وجود آمده كه چرخه به‌كارگیری نیروی انسانی به خوبی اتفاق نمی‌افتد. برای رفع این معضل و فراهم آوردن زمینه اعتماد به جوانان و فرصت دادن به آنها برای كسب تجربه بیشتر و حضور موثر در عرصه‌‌های مدیریتی از یك سو باید به صورت مرحله‌ای و پله به پله عمل كرد و از سویی دیگر جوانان هم باید خود را برای گرفتن مسؤولیت آماده كنند. مهم‌ترین اقدامی كه باید در این زمینه صورت بگیرد این است كه مثل ابتدای انقلاب باید دوباره به جوانان بیش از گذشته اعتماد كنیم. نگاه به مقاطع گذشته نشان می‌دهد در شرایط سخت و دشوار اقتصادی و دوران دفاع مقدس، جوانان ما توانستند با مدیریت عملیات متعدد و تلاش و كوشش فراوان در عرصه‌های اقتصادی فضای آرامی را در كشور حاكم كنند.

گردش نخبگان برای افزایش امید
محمدامین مهدی‌پور / دبیر كل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
رهبری، بار سنگین حل مشكلات كشور را به طور مستقیم بر دوش قشر جوان محول می‌كنند؛ بنابراین ما به عنوان قشر جوان ماموریت سنگینی داریم، چرا كه رهبری ماموریت جامعه‌سازی و خودسازی را به ما محول كرده‌اند.
امروز نیز رهبری در گام دوم به صورت علنی اعلام كردند از مرحله نظام اسلامی عبور كرده و كلیدواژه نظام انقلابی را به‌كار بردند كه مفهوم و استراتژی جدی است، نظامی كه در عین نظم و ثبات باید انقلابی باشد.
رهبری جوانان را به ایجاد دولت اسلامی تشویق و هدایت كردند، اما ماموریت جدی ما در گام دوم این است كه هر سه مرحله دولت‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را باید با هم طی كنیم. بنابراین قشر جوان باید به صورت جدی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را مرور و نگاهی نسبت به تاریخ انقلاب داشته باشند تا مسیر گذشته را فراموش نكرده و نسبت به وقایع روز براساس همان ارزش‌ها و آرمانگرایی‌ها تصمیم‌گیری داشته باشد. باید آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را یك بار دیگر به گفتمان غالب در سطح كشور و جامعه تبدیل كنیم و جوانان را به صورت عینی با این آرمان‌ها آشنا كنیم. نكته دیگر این كه برای از بین نرفتن امید در جامعه به گردش نخبگان نیاز داریم و در این خصوص باید كارگزارانی كه سنی از آنها گذشته و دیگر روحیه و شجاعت انقلابی را از دست داده‌اند جای خود را به قشر جوان بدهند.


توانایی نسل جوان برای ساخت تمدن نوین اسلامی
مهدی بختیاری‌زاده / مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
رهبر انقلاب در این بیانیه در جهت تحول و اصلاح كشور تمام بار را به دوش جوانان گذاشتند چرا كه این نسل توانایی و ظرفیت لازم را در این زمینه دارد. بنابراین باید نسل جوان تمام تلاش خود را در راستای ساخت تمدن نوین اسلامی به‌كار گیرد تا كشور را به این سمت حركت دهد. در هر زمینه و مقطعی كه جوانان ورود كرده و كار را به دست گرفتند قادر به سوق دادن كشور به سمت پیشرفت بوده ایم. به همین دلیل باید این عرصه برای جوانان باز و فرصت و میدان به آنها داده شود تا كشور به سرمنزل مقصود برسد. جوانان با توجه به روحیه آرمانگرایی خود فریاد عدالتخواهی سرداده و دغدغه مردم و جامعه را مطالبه‌گری كنند.

اولویت‌ها برای جوانان مشخص شد
ابوالفضل مظاهری/ دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
مسیر حركت انقلاب اسلامی ایران در 40 سال آینده توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شد و اكنون سند روشنی برای روشن شدن این مسیر در اختیار كارگزاران و البته جوانان این مرزوبوم قرارگرفته است.
توصیه‌های رهبری به آینده‌سازان ایران اسلامی، تعیین‌كننده جهت فعالیت‌های خودجوش جوانان در دانشگاه‌ها و مراكز فرهنگی شهرها و روستاهاست. حركت جهادگونه و توجه بیش‌ازپیش به ‌شتاب علمی كشور، تداوم مطالبه عدالت و آرمان‌خواهی در زمینه مبانی و مفاهیم اصلی انقلاب مانند استقلال و آزادی در كنار حفظ اخلاق و معنویت و ایجاد سبك زندگی ایرانی و اسلامی از جمله محورهای ویژه مورد توجه فعالان دانشجویی است كه در جهت دستیابی به هدف والای انقلاب اسلامی یعنی تحقق تمدن نوینی در جهان اسلام مورد تأكید رهبری قرارگرفته
 است.
اگرچه مطالبات رهبر انقلاب مطالبات جدیدی نیست اما روشن‌كننده اولویت‌های فكری جوانان در دهه پنجم حیات انقلاب است. ازاین‌رو در بین سرفصل‌های اساسی عنوان شده در بیانیه، نوع نگاه رهبری به مقوله امید قابل‌توجه و نیازمند موشكافی بیشتر و اساسی‌تری است. 
كلیدواژه‌های «امید» و «نگاه خوش‌بینانه» پای ثابت همه دیدارهای دانشجویی رهبری بوده است. موضوعی كه گرچه در نگاه اول بزرگ و اساسی به نظر نمی‌رسد و در دستور كار جوانان قرار نمی‌گیرد اما یكی از اصلی‌ترین چالش‌های قشر بزرگ جوان و اثرگذار كشور در سال‌های اخیر بوده و اینك به‌عنوان نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد جوانان از آن یاد می‌شود.

امید؛ منظومه اصلی گفتمان رهبری 
محمدامین سلیمی / دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی كشور
امید همیشه در منظومه بیانات و گفتار رهبر انقلاب یكی از عناصر اصلی بوده است. البته داشتن امید به این معنا نیست كه اشكالات كشور را نادیده بگیریم و نه این‌كه نگاهی آرمان‌گرایانه غیرواقعی نسبت به مسائل داشته باشیم. در واقع منظور از امید داشتن در بیان رهبری، داشتن نگاه درست، واقعی و منطقی به مسائل است. 
عنصر امید كمك می‌كند جوانان در مرحله مواجهه با كاستی‌ها و انتقادات در پی راه‌حلی برای فائق آمدن بر آن باشند. جوانان هنگامی توانایی حل مشكلات را پیدا خواهند كرد كه بذر امید در دل آنها نهاده شده باشد و از این‌رو است كه می‌توانند با این نیت كه قرار است با خدمت‌رسانی و با توجه به آرمان‌ها و اهداف انقلاب مسائل و مشكلات كشور مرتفع شود، امیدواری به شرایط بهتر و ازبین بردن هرگونه دلسردی را  
افزایش دهند. 

پیش‌شرط‌های جوانگرایی
محمدجواد معتمدی‌نژاد/ دبیر پیشین جنبش عدالتخواه دانشجویی
در بیانیه رهبری قشر جوان برای ایجاد تغییرات اساسی و به عنوان قشری كه آینده نظام را عهده دار خواهد بود مورد خطاب قرار می‌گیرد. اما برای تحقق این فضا پیش زمینه‌ها و پیش‌شرط‌هایی وجود دارد، از جمله این‌كه در بحث عدالت شاهدیم جوانان زیادی در گود بوده و با فساد مبارزه كرده‌اند اما متاسفانه روی خوشی به آنها نشان داده نشده كه این یك موضوع جدی است. بنابراین فرصت خوبی است تا این مسأله حل و فصل شود.
در بحث جوانگرایی هم این ملاحظه وجود دارد که جوانگرایی باید منشأ تغییر و تحول و رویش یک فکر نو شود و نباید به این مسأله صرفا به‌عنوان جوان بودن اکتفا
 کرد.

لزوم انتقال تجربه و كسب تجربه در كنار مدیران قبلی 
علی خضریان / عضو اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
رهبر انقلاب در این بیانیه با مرور 40 سال گذشته و شرایط امروز تحلیلی ارائه کردند و با استدلال روشن از 40 سال انقلاب دفاع می‌كنند.
همچنین ایشان امید به آینده را طراحی كردند و از دو منظر، جوانان را مخاطب قرار دادند كه گذشته را خوب شناخته و درك كنند و بر آن اساس درك درستی از گام بعدی انقلاب داشته باشند. گام آینده باید توسط نسل جدید رخ دهد. چرا كه به طور قطع نسل اول و دوم انقلاب كه كار را به نسل‌های سوم و چهارم منتقل كرده‌اند در چند سال آینده احتمالا با تثبیت بیشتری این كار را ادامه خواهند داد.
از سوی دیگر، روحیه آرمانگرایی جوانان موجب عدم سوق كشور به محافظه كاری شده و كشور به سمت كارآمدی بیشتر حركت می‌كند و در ضمن جوانان می‌توانند بسیاری از گسست‌های اجتماعی را پر كنند.
البته باید در كنار این موارد تاكید كنم از جمله پیش نیازها و ضرورت‌های سپردن كار به جوانان مومن و دانا، انتقال تجربه و كسب تجربه در كنار مدیران قبلی است.

باید کمر همت ببندیم
مهدی بادپا/ عضو اسبق جامعه اسلامی دانشجویان
الان در شرایطی هستیم كه كشور درگیر جنگ اقتصادی و روانی است. در این زمینه نیروهای مقابله كننده در خط مقدم این جنگ ،جوانان هستند و دشمن در چند سال گذشته بیشترین هجمه را به جوانان وارد كرد. مقام‌معظم رهبری مخاطب خود را جوانان قرار داده‌اند تا توطئه جدید آمریكا را افشا نمایند و برای آن راهكار دهند. این بیانیه در آغاز دهه پنجم انقلاب صادر شد؛ در زمانی كه آمریكا در این چند سال تلاش و هزینه نمود تا با جنگ‌های نیابتی در سوریه و عراق و یمن، ناقوس پایان انقلاب را به صدا درآورد، رهبری اعلام نمودند كه نه‌تنها انقلاب مستدام است بلكه تازه گام اول برداشته شد و ما در ابتدای گام دوم هستیم. نه تنها به بن‌بست نرسیدیم بلكه در اول راهیم لذا مخاطب خود را جوانان قرار دادند تانه تنها مایوس نباشند، بلكه كمر همت ببندند كه گام دوم انقلاب تنها با مجاهدت و جهاد میسر است. این راه انگیزه و توان جوانانه می‌خواهد. رفع فساد در سیستم اداری، رسیدن به مدارج بالاتر در عدالت اجتماعی، رسیدن به قله‌های علم و فناوری و تمدن، ایستادگی مقابل مستكبران جهانی، همه توسط جوانان با انگیزه و همت جهادی ممكن است.