ترافیک حاشیه

نقدی بر ادامه حاشیه‌سازی‌ها در مدیریت شهری و فراموشی اولویت‌ها و مشکلات پایتخت

ترافیک حاشیه

حكایت جنجال جدید مدیریت شهری تهران كه دیروز توسط چند عضو شورای شهر در یكصدو بیست و چهارمین جلسه شورا مطرح شد، حكایتی است كه این بار پای شهردار اسبق تهران را وسط كشیده است؛ حكایتی كه باب گله و شكایت اعضای فعلی شورای شهر را از حضور محمدباقر قالیباف كه حالا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است در یك برنامه تلویزیونی باز كرده است! 
ماجرایی داغ كه سررشته اش به میزان بدهی‌های مدیریت شهری قبلی می‌رسد؛ بدهی‌هایی كه به گفته مدیریت شهری فعلی رقمی بیش از 54 هزار میلیارد تومان است و به گفته مدیریت شهری قبلی كه حالا خارج از گود اداره پایتخت نشسته، چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان عددو رقم‌هایی با فاصله زیاد كه فعلا آتش اختلاف را بین این دو گروه بیشتر از همیشه شعله‌ور كرده است.

توضیحات قالیباف درباره مصوبه‌ها
ماجرای بدهی 54 هزار میلیارد تومانی را شهردار اسبق تهران از بیخ و بن تكذیب می‌كند؛ آخرین‌بار همین دو شب پیش در یك برنامه تلویزیونی فرصت دفاع به او داده شده و محمدباقر قالیباف گفته، بدهی 54هزار میلیاردتومانی دوره گذشته یك دروغ بزرگ است. او این بدهی كلان را تكذیب كرده و گفته هركسی كه نخواهد كار كند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید و البته مشخص است كه منظورش همه آنهایی است كه فعلا بر مسند اداره شهر نشسته‌اند.
 قالیباف در توضیح بیشتر گفته وقتی شورای چهارم تمام شد ما گزارش‌هایی را در خصوص میزان بدهی‌ها و اموال شهرداری تهران به شورای چهارم دادیم و این موضوع به‌صورت مصوبه شورا درآمد كه میزان بدهی‌های شهرداری چقدر است و در نهایت نیز این مصوبه به شورای پنجم ارائه شد و هم‌اكنون نیز اسنادش موجود است كه در آن مصوبه، میزان بدهی‌های شهرداری تهران ۱۶هزار میلیارد تومان بود كه از آن رقم ۱۴ هزار میلیارد تومان مربوط به طلب شهرداری از دولت است كه این موضوع در دوره آقای نجفی شهردار وقت تهران نیز تاكید شد علاوه بر این‌كه باید دولت دهم یك میلیارد دلار براساس مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به شهرداری می‌داد كه این موضوع نیز محقق نشد.
از توییت تا اظهار نظر رسمی
این اظهارات قالیباف، خیلی زود به گوش اعضای شورای شهر تهران رسید و البته بی‌جواب هم نماند؛ آنقدر كه آنها بخشی از زمان جلسه علنی روز یكشنبه خود را برای پاسخ دادن به این اظهارات اختصاص بدهند. مثلا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سخنان قالیباف در برنامه تلویزیونی بدون توقف گفت: بخشی از سخنان قالیباف در صدا و سیما غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بوده و می‌بایست صدا و سیما فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری بدهد و قالیباف نیز اظهارات خود را اصلاح كند. در همین رابطه دیگر عضو شورا كه عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم هست با یك واكنش توییتری سر صبحی در فضای مجازی درباره این اظهارات گفت: دیوار حاشا بلند است! توییت حسن خلیل‌آبادی البته پای همین دیوار حاشا تمام نشده و او در ادامه نوشته: در دوره گذشته شخصی می‌گفت صدای اعتراض مردم، نوار است و حالا می‌گویند بدهی دروغ است. سری به خیابان بهشت بزنید، تظاهرات مكرر طلبكاران شهرداری دروغگو را مشخص می‌كند. البته بلاتشبیه!

محكومیت به اتهام نشر اكاذیب
این اما همه ماجرای دیروز شورای شهری‌های تهران نبود و محمود میرلوحی كه عضو كمیسیون بودجه شورای شهر تهران است در حاشیه همین جلسه از شهردار فعلی تهران یعنی حناچی خواست كه بدون درنظر گرفتن ملاحظات، فهرست بدهی‌های شهرداری را منتشر كند.
حكایت اختلاف میرلوحی و قالیباف البته فقط به این جلسه شورای شهر برنمی‌گردد، چراكه ماجرای شكایت قالیباف از این عضو شورا و محكومیت او به اتهام توهین و نشر اكاذیب یكی از خبرهای داغ هفته گذشته تهران بوده است؛ ماجرایی كه فعلا به 6 ماه حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق تعزیری برای میرلوحی ختم شده است. در آن سوی این حكم اما نام محمدباقر قالیباف به عنوان شاكی به چشم می‌خورد، شكایتی كه قالیباف به خاطر انتشار یك خبر از قول میرلوحی در مردادماه امسال در یكی از خبرگزاری‌ها مطرح كرده است. در این خبر، میرلوحی عنوان كرده بود كه شهرداری را با 52 هزار میلیارد بدهی تحویل دادند، پرداخت‌های سال آخر دوران قالیباف همگی خاص بوده است ؛ قائله‌ای كه به تشكیل یك پرونده در دادسرا رسید و فعلا رای این پرونده در دادگاه كیفری 2 مجمع قضایی كاركنان دولت تهران، صادر و این عضو شورا را در مورد توهین و نشر اكاذیب مجرم و مستحق مجازات دانسته است؛ رایی كه البته به صورت غیابی صادر شده و ظرف
 ۲۰ روز قابل تجدیدنظر خواهی است.

در جست‌وجوی سند
بحث بدهی بالای 50 هزار میلیاردی از دوره مدیریت محمدعلی نجفی شهردار اول دوره مدیریت جدید شهرداری مطرح شد؛ ادعایی كه به گفته شهردار مستعفی تهران، در جلسه علنی 24 دی 96 در صحن شورا، معادل 52 هزار و یکصد میلیارد تومان و معادل سه برابر بودجه سال 96 بوده است.

ادعایی كه همان زمان از سوی قدرت
‌ا... گودرزی، معاون سابق معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تكذیب شد و گودرزی از نجفی خواست كه اسناد بدهی 52هزار میلیاردی را منتشر كند.
او با اشاره به این گزارش كه نجفی از عملكرد 12ساله مدیریت شهری ارائه كرده بود،‌ گفت: این گزارش كاملا سیاه‌نمایی است و انصاف در آن رعایت نشده بود.
معاون سابق شهردار تهران با تاكید بر این‌كه كل بدهی شهرداری تهران در دوره قبل
 16هزار میلیارد تومان است، گفت:‌ نمی‌دانم 52 هزار میلیارد تومان را از كجا آوردند و طبق چه سندی اعلام می‌كنند بهتر است اگر اسناد این بدهی‌ها را دارند بر روی سایت‌های رسمی شهرداری بگذارند تا مردم آنها را ببینند.
معاون سابق شهردار تهران گفت:‌ اعلام شده پروژه‌های نیمه‌تمام نیز جزو دیون هستند. من اعلام می‌كنم پروژه‌های نیمه‌تمام سرمایه‌های شهر هستند و جزو دیون حساب نمی‌شوند. دیون چیزی است كه باید ثبت شود و حسابرس آن را تأیید كند. لطفا مسؤولان با سند حرف بزنند. بنده قاطعانه و با سند اعلام می‌كنم كل بدهی 16هزار میلیارد است نه 52 هزار میلیارد تومان. گودرزی با بیان این‌كه اعلام شده در 12سال گذشته 283 هزار میلیارد در شهر هزینه شده است، یادآور شد: اسناد را بیاورند و با سند حرف بزنند. در 12 سال گذشته از سال 84 تا پایان 95، 112 هزار و 311میلیارد تومان درآمد و بودجه شهرداری تهران بوده و تقریبا همین اندازه هزینه شده كه سندهای آن موجود و به نجفی ارائه شده است.

نظارت همه جانبه اعضای شورای چهارم بر عملكرد شهرداری 
از دوره نجفی تا حالا كه نوبت هدایت شهر به حناچی رسیده است، چندماه بیشتر نگذشته اما به 52هزار میلیارد آن موقع، فعلا دو میلیارد اضافه شده و رقم بدهی به گفته اعضای شورای شهر به بیش از 54هزار میلیارد رسیده است. 
ابوالفضل قناعتی، عضو سابق هیات رئیسه شورای شهر تهران، نسبت به همین موضوع واكنش نشان می‌دهد و به ما می‌گوید: امروز عصر فناوری و ارتباطات است؛ عصری كه تمام اطلاعات مالی هر شركت یا وزارتخانه‌ای به صورت شفاف و روشن می‌تواند مورد حسابرسی قرار بگیرد و نمی‌شود درباره یك موضوع مشترك دو نظر مختلف، آن هم به این شكل وجود داشته باشد.
قناعتی می‌افزاید: من از مسؤولان حقوقی كشور می‌خواهم از هر دو طرف این ماجرا بخواهند اسنادشان را منتشر كنند؛ چون بحث آبروی افراد و اعتبار مدیریتی شان مطرح است. 
عضو سابق شورای شهر تهران تاكید می‌كند: تمام اطلاعات حساب‌های مالی شهرداری با مدارك و مستنداتش برای شورای چهارم كاملا مشخص بوده و همان‌طور كه می‌دانید در شورای چهارم هم جریان اصولگرا وجود داشت و هم اصلاح طلب و هر دو جریان بر فعالیت‌های مالی شهرداری قبلی نظارت می‌كردند و امكان تخلف وجود نداشت.
قناعتی پیشنهاد می‌دهد در یك جلسه مشترك هرچه زودتر به این مشكل رسیدگی شود و یك بار برای همیشه بحث بدهی شهرداری قبلی كه از ابتدای دوره مدیریت جدید مطرح بوده، بسته شود.