ویژگی‌های بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا

ویژگی‌های بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا


پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا كه می‌توان آن را به لحاظ استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در اجرا و استفاده از تجهیزات تولید داخل، ایرانی‌ترین پالایشگاه كشور خواند، روزانه با پالایش ۳۶۰ هزار بشكه میعانات گازی میدان مشترك پارس جنوبی و تبدیل آن به فرآورده‌های سبك و باكیفیت، كشور را در مسیر خودكفایی در تأمین بنزین مورد نیاز قرار داده است.
 در نقش و اهمیت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در كشور همین بس كه ۵۵ درصد بنزین كشور در این پالایشگاه تولید می‌شود و می‌توان آن را به‌ویژه در شرایط خاص سیاسی امروز ایران، ستاره خودكفایی ایران در بنزین و نماد اقتصاد مقاومتی خواند.
با احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و از محل تولیدات دو فاز نخست این پالایشگاه، تولید بنزین كشور ۴۵ درصد افزایش یافته و تولید بنزین یورو ۴ و ۵ كشور ۱۳ برابر شده است و اگر در مصرف بنزین نیز صرفه‌جویی‌های لازم در كشور انجام و مصرف بیش از حد مهار شود، صادركننده بنزین خواهیم شد.
بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز درباره این پالایشگاه گفته است: در گذشته كشورهای خارجی با تحریم روی كمبود بنزین فشار می‌آوردند، در حالی كه با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در تولید بنزین به ثبات رسیده‌ایم و از بابت تحریم‌ها نگرانی نداریم.