پایان داستان «پوران»

پایان داستان «پوران»


چند روز است عكس‌ها و نامه‌هایشان در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. پوران را می‌گویم؛ همسر زنده‌یاد علی شریعتی كه همین چند روز پیش درگذشت و روز گذشته هم در امامزاده عبدا... شهرری به خاك سپرده شد. او متولد  سال 1313 بود و خواهر شهید مهدی شریعت رضوی یكی از سه دانشجویی است كه در حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به شهادت رسید.
حكایت پوران خانم، شاید از خیلی جهات شبیه زندگی همسران اندیشمندان و سیاسیون بزرگ باشد، اما این شباهت‌ها مگر می‌تواند تصویر متفاوت او در زندگی همسرش علی را كمرنگ كند؟ پوران خانم وقتی برای تحصیل در رشته ادبیات فارسی دانشگاه مشهد پذیرفته شد یكی از دانشجویان همكلاسش در سال اول علی شریعتی بود. مردی كه سال ۱۳۳۶ به دلیل فعالیت در نهضت مقاومت ملی مشهد به همراه عده زیاد دیگری از فعالان نهضت مقاومت ملی و از جمله پدرش، استاد شریعتی، طاهر احمدزاده و... بازداشت و به تهران فرستاده شد. وی بعد از آزادی از زندان و بازگشت به مشهد به پوران خانم پیشنهاد ازدواج داد و آن دو ۲۴ تیر ۱۳۳۷ به همسری یكدیگر درآمدند.
 یك‌سال بعد دكتر شریعتی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و پوران خانم هم بعد از مدتی به او ملحق شد. او در دانشگاه سوربن پاریس به ادامه تحصیل پرداخت و موفق به دریافت مدرك دكترا در رشته ادبیات فارسی شد. موضوع پایان‌نامه او كه  سال ۱۹۶۳ به راهنمایی ژیلبر لازار از آن دفاع كرد، توصیف طبیعت در شعر تغزلی فارسی در قرن بود.
علی و پوران همراه سه فرزند خود سال ۱۳4۴ به ایران بازگشتند و عملا تا سال ۱۳۵۶ كه دكتر شریعتی از ایران به اروپا رفت و ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در لندن درگذشت، تمامی مسؤولیت زندگی و چهار فرزند یادگار علی بر دوش پوران خانم بود. وی در طول 41 سال بعد از علی كه بخشی از آن نیز در غربت سپری شد تلاش كرد در حد توان، بار مسؤولیت را بر زمین نگذاردو اهداف و آرمان‌های دكتر را حفظ و در نشر اندیشه‌های دكتر شریعتی به سهم خود سهیم باشد.
او سرانجام ظهر جمعه ۲۶ بهمن بر اثر سكته مغزی در بیمارستان لاله تهران درگذشت. خیلی‌ها بی‌بی فاطمه یا همان پوران را به‌عنوان همسر دكتر شریعتی می‌شناسند و شاید ندانند كه او خودش نویسنده بود، دكترای ادبیات فارسی از دانشگاه سوربن داشت و از مرحومه دكتر پوران شریعت رضوی دو كتاب با عنوان «طرحی از یك زندگی» و «یادگاران مانا» منتشر شده است. همچنین كتاب «برسد به دست پوران عزیزم» شامل نامه‌های خصوصی مرحوم علی شریعتی طی سال اول اقامت در فرانسه سال ۱۳۹۴ با اجازه مرحومه پوران شریعت رضوی منتشر شد.