ورزش، اكسیر سلامتی

ورزش، اكسیر سلامتی


 با صنعتی شدن جامعه متاسفانه فعالیت‌های بدنی مردم به كمترین حد خود رسیده است. امروزه بیشتر جوامع به این نتیجه رسیده‌اند كه باید فكری برای این مشكل كرد و جایگزین كردن ورزش روزانه و منظم به جای فعالیت‌های انسان‌های قدیمی توانسته این مشكل را رفع كند. حتی در بسیاری نقاط جهان توانسته‌اند این فرهنگ را جا بیندازند كه مردم پیاده یا با دوچرخه به محل كار خود بروند.
اثرات مثبت ورزش بسیار است: در مورد رابطه مثبت ورزش با كاهش فشار خون، قند خون، چربی خون و بیماری‌های قلبی كه همه اتفاق نظر داریم. حتی تاثیر مثبت ورزش بر پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز دیده شده است. در بررسی‌هايی كه در مورد ابتلا به سرطان‌های مختلف انجام شده، مردان و زنانی كه روزانه 60 دقیقه فعالیت ورزشی داشتند به نسبت كسانی كه زندگی ساكن داشته و ورزش نمی‌كردند، به مراتب كمتر به انواع سرطان‌ها مبتلا شده‌اند. علاوه بر این ورزش در كسانی كه دچار سرطان شده یا تحت معالجه هستند نیز در بهبود و زیاد شدن عمر تاثیر خوبی داشته است. مشخص شده كسانی كه در سنین جوانی و میانسالی ورزش مرتب انجام می‌دادند سال‌ها بعد و در سن پیری نسبت به سایر افراد خیلی كمتر به زوال عقل كه در جامعه به آلزایمر معروف است، مبتلا شدند.
توجه داشته باشید بیماری پوكی استخوان در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است و با عوارض خطرناكی مثل شكستگی‌های مكرر همراه است، این بیماری با ورزش به‌خصوص ورزش‌هایی كه با فشار بر استخوان‌ها به‌خصوص پاها همراه است مثل پیاده‌روی و دویدن در سنین مختلف از زیر 18 سال تا سنین یائسگی قابل پیشگیری و درمان است .
از اثرات مهم درمانی ورزش در زنان اثر بر نازایی است به این ترتیب كه ورزش در درمان بیماری تخمدان پلی كیستیك یا تنبلی تخمدان موثر است. ورزش با كاهش چربی‌های شكمی به تخمك‌گذاری كمك می‌كند. فعالیت بدنی با اثری كه بر روحیه فرد ورزشكار دارد تاثیر ویژه‌ای بر اثربخشی داروهایی دارد كه در درمان نازایی استفاده می‌شوند. به علاوه ورزش منجر به آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شود كه در تنظیم عادت ماهانه و تخمك‌گذاری بسیار موثرند.
در مورد بیماری‌های اسكلتی و عضلانی هم اگرچه برای بهبود اولیه در بیماری‌هایی مثل دیسكوپاتی گردن یا كمر و آرتروز به صورت موقت و محدود استراحت تجویز می‌شود، ولی بلافاصله بعد از بهبود اولیه باید حركات ورزشی شروع و هر روز بر میزان آن افزوده شود.